خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل با حمله به رفح درصدد اعمال فشار بر حماس است/ احتمال فعال شدن حزب‌الله در جبهه شمالی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۱۰۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر اسرائیل رفح را مجدداً تحت ضربات خود قرار دهد، حماس هم بیکار نمی‌نشیند و حتی احتمال دارد که غزه مرکزی و شمالی را برای تقابل با ارتش اسرائیل فعال کند.

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و چشم‌انداز حملات اخیر اسرائیل به رفح در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنم که هفته گذشته در مورد آتش‌بس غزه در پاریس، قطر و مصر رایزنی‌هایی انجام شد و قرار بود طرفین مجموعاً به یک خروجی مشخص دست پیدا کنند که این اقدام انجام نشد و خروجی حاصل نگردید. حماس در مورد آتش‌بس مذکور اعلام کرده بود که نخست باید جنگ به صورت مشخص پایان یابد و علاوه بر بازسازی غزه یک نقشه راه مشخص تبیین شود که این موارد به علاوه سایر موضوعات مدنظر حماس، از سوی اسرائیل تایید نگردید و آتش‌بس عملیاتی نشد. این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اسرائیل و شخص نتانیاهو به رویارویی علنی و مشهود با آمریکا وارد شده و مجموع این مسائل نشان می‌دهد که اسرائیل با مشکلات جدی روبرو است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که حملات به رفح که اخیرا از سوی ارتش رژیم صهیونیستی انجام شده در اصل برای اعمال فشار بر حماس و مصر اجرایی شده است. قاهره معتقد است که به هر ترتیب نباید اجازه خروج فلسطینی‌ها از رفح به صحرای سینا داده شود و باید مقابل این موضوع ایستادگی کرد. در این بین به زانو درآوردن حماس هدف نهایی اسرائیل در شرایط کنونی است اما تا به امروز این جریان و مابقی شاخه‌های مقاومت فلسطین چیزی در حدود ۱۲۸ روز ایستادگی کردند و معادلات تل‌آویو را بهم ریختند. آنچه که در شرایط کنونی ساکنین غزه را به شدت آزار می‌دهد آوارگی، گرسنگی و تشنگی بوده که اسرائیل آنرا به ساکنین غزه تحمیل کرده است. این روند و حمله به رفع نشان می‌دهد که نتانیاهو به شدت تحت فشار بوده و در این راستا او برای شانه خالی کردن از شرایط کنونی به دنبال آن است که به هر ترتیب بتواند رفح را مورد هدف قرار دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته دیگری که در این شرایط باید زیر ذره‌بین قرار بگیرد، وضعیت فعلی در تل‌آویو است. در کابینه اسرائیل بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر این رژیم صرفاً با دو وزیر دارایی و امنیت داخلی هماهنگ است و مابقی وزرا علیه آنها موضع گرفته‌اند که این یک بحران داخلی را در اراضی اشغالی نمایان می‌کند. او صرفاً با کارت راستگرایان افراطی بازی خطرناکی را شروع کرده که می‌تواند تبعات بسیار گسترده‌ای را برای وی به وجود بیاورد. این در حالیست که هدف قرار دادن رفح و اعمال فشار بر این منطقه می‌تواند باعث به وجود آمدن یک جنگ جدید شود؛ چراکه اگر اسرائیل رفح را مجدداً تحت ضربات خود قرار دهد، حماس هم بیکار نمی‌نشیند و حتی احتمال دارد که غزه مرکزی و شمالی را برای تقابل با ارتش اسرائیل فعال کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه تا چه حد احتمال دارد حزب‌الله لبنان در جبهه شمال فعال شود و حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی ترتیب دهد موضوعی است که هر لحظه امکان دارد به ورطه عمل درآید و مجدداً اسرائیل زیر ضربات متعدد قرار بگیرد. از منظر دیگر باید توجه کرد که هیچ امیدی در این راستا به جامعه جهانی نمی‌توان داشت و اساساً آتش‌بس هم باید مورد موافقت حماس و مقاومت فلسطین قرار بگیرد تا اوضاع کمی آرام‌تر شود.

 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز