خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل تکرار پروژه ۱۹۸۲ لبنان را برای رفح در نظر دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۲۹۷

تلاش تل‌آویو متمرکز بر تقویت سطح چانه‌زنی سیاسی است

کارشناس مسائل منطقه گفت: وتوی پیش‌نویس قطعنامه الجزایر توسط واشنگتن نشان داد که آمریکا نمی‌خواهد جنگ به زودی پایان یابد و به همین دلیل است که می‌گوییم آینده پرونده غزه و رفح مبهم است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مشروط کردن عملیات زمینی اسرائیل در رفح به آزادی اسرای این رژیم توسط حماس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدام اخیر اسرائیل در خصوص بمباران رفح در واقع پیام‌هایی برای حماس، جهاد اسلامی و کشورهای عربی به دنبال دارد؛ به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی با این بمباران‌ها و تهدید این منطقه به انجام عملیات زمینی به دنبال آن است که اهالی غزه را به سمت مصر و صحرای سینا کوچ بدهد که حالا مقامات تل‌آویو این عملیات را به عدم آزادی اسرای اسرائیل از سوی حماس گره زده‌اند و برای آن بازه زمانی ماه رمضان را مشخص کرده‌اند. باید توجه کرد اسرائیل با این اقدامات به دنبال آن است که یک دستاورد مهم برای خود رقم بزند.

وی ادامه داد: به یاد داریم که رژیم صهیونیستی با بمباران‌های گسترده درصدد آن بود که بتواند مردم غزه را مقابل مقاومت فلسطین قرار دهد که این اتفاق رخ نداد اما تل‌آویو سعی کرد از این روند استفاده کند و اوضاع میدانی را به سمت و سویی ببرد که همه فلسطینی‌ها در رفح تجمیع شوند و از آن به عنوان یک اهرم استفاده کند. در این بین باید متوجه بود که اسرائیل به دنبال آن است که به هر ترتیب بتواند سطح چانه‌زنی خود را در مذاکرات سیاسی افزایش دهد که در پاریس و قاهره هم این اتفاق رخ داد ولی هیچ خروجی خاصی در این خصوص برای آنها رقم نخورد؛ چراکه حماس صراحتاً خواسته‌های خود را بیان کرد اما رژیم صهیونیستی آنها را رد کرده و مذاکرات را ناتمام به پایان رساندند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که اساساً حساسیت‌های زیادی از سوی اسرائیل برانگیخته شد تا جهان به وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی توجه ویژه داشته باشد. در این میان اسرائیل به همراه انگلیس و آمریکا به دنبال آن هستند که به هر ترتیب مقاومت فلسطین را زیر فشار قرار دهند و از عملیات طوفان الاقصی پیروز بیرون بیایند. به همین دلیل اگر در ماه رمضان حملات زمینی و هوایی اسرائیل به رفح به صورت علنی آغاز شود، بدون شک مقاومت فلسطین هم واکنش تندی از خود نشان خواهد داد و درگیری‌ها مجدداً تشدید می‌شود. در این راستا یکی از سناریوهای اسرائیل تکرار پروژه سال ۱۹۸۲ میلادی در لبنان است. اسرائیل در آن سال بیروت را با رهبری آریل شارون و تعداد زیادی از نظامیان ارتش خود محاصره کرد و عناصر جنبش فتح را مجبور به اخراج از لبنان کردند و آنها در نهایت مجبور شدند به تونس نقل مکان کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سناریو مجدداً توسط اسرائیل در مورد غزه و رفح در دستور کار قرار گرفته است و مجدداً می‌خواهد همان روند را تکرار کند. در این میان باید توجه شود که وتوی قطعنامه پیشنهادی الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا برای پنجمین بار نشان می‌دهد که واشنگتن نمی‌خواهد این جنگ به این زودی به پایان برسد و به همین دلیل است که می‌گوییم آینده پرونده غزه و به خصوص رفح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اسرائیل به دنبال آن است که به هر ترتیب بتواند در مذاکرات آینده، سقف بالای چانه‌زنی را داشته باشد و بر همین اساس سعی می‌کند که در حوزه میدانی یک رخداد بزرگ را به نفع خود ثبت و ضبط کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز