خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو شکست استراتژیک برای روسیه است/ هزینه‌های دو کشور پس از عضویت افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۷۸۹

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: فنلاند و سوئد به دلیل هم‌مرزی بودن با روسیه و انتخاب بی‌طرفی طی سالیان گذشته، برای عضویت در ناتو تا حد زیادی عجله به خرج دادند.

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ با اشاره به پوستن رسمی سوئد به ناتو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که پرونده اوکراین سه بُعد استراتژیک، اقتصادی و نظامی در بطن خود دارد و به همین دلیل باید پیوستن سوئد به ناتو را یک اقدام استراتژیک دانست. در این میان باید متوجه بود که الحاق سوئد و فنلاند به ناتو برای روسیه از این جهت خطرناک است که مسکو سعی داشت با حمله به اوکراین این کشور را از پیوستن به ناتو منحرف کند اما حالا به جای اوکراین، هلسینکی و استکهلم به ناتو پیوستند که این نشان می‌دهد روس‌ها در حوزه استراتژیک دچار شکست شده‌اند. در این بین در حوزه اقتصادی هم مسکو با مشکلات زیادی روبه‌رو است اما در محور نظامی شاهد آن هستیم که روسیه طی هفته‌های گذشته پیشروی‌هایی را انجام داده که یکی از آنها تثبیت آودیوکا و مناطق شرقی اوکراین بوده است.

وی ادامه داد: به موازات این روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو می‌تواند از حیث اقتصادی سازمان آتلانتیک شمالی را تقویت کند و در مقابل، پیشروی ناتو را به ضرر روسیه تثبیت کند. در این میان باید توجه شود که پوتین اعتقاد دارد در اروپا تغییراتی اعمال خواهد شد که دلالت به پیشتازی احزاب راستگرا و پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا دارد. بدون شک سخنان پوتین گویای حمله مستقیم روسیه در شرایط فعلی به خاک اروپا نیست اما در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان صحبت از به روز کردن زیرساخت‌ها شده که مردم را نگران کرده تا مبادا مجدداً بعد از جنگ جهانی دوم، برلین محوریت یک جنگ دیگر را به عهده بگیرد. این سخنان و نوع نگاه‌ها می‌تواند احزاب راستگرا را در اروپا و به خصوص در آلمان یا فرانسه تقویت کند اما شخصاً معتقدم که فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو تا حد زیادی عجله به خرج دادند و به نظرم باید کمی صبر می‌کردند.

این استاد ژئوپلیتیک تصریح کرد: توجه داشته باشید که روسیه همچنان به جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق و بسیاری از کشورها نگاه خاص خود را دارد و این می‌تواند برای کشورهایی مانند سوئد و فنلاند چالش‌های زیادی را به وجود بیاورد. هر دو کشور پس از سوئیس به عنوان کشورهایی شناخته می‌شدند که بی‌طرف بوده‌اند و حتی می‌توانستند به عنوان دو بازیگر مهم به سمت حل اختلاف میان روسیه و اوکراین گام بردارند اما حالا با پیوستن این دو به ناتو هزینه‌های آنها هم افزایش پیدا خواهد کرد؛ به گونه‌ای که این دو کشور حالا باید چهار درصد از تولید ناخالص خود را به ناتو و برای حق عضویت و تامین هزینه‌های این پیمان کمک کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سوئد و فنلاند باید بودجه اختصاصی برای به روز کردن ارتش و سربازان خود کنار بگذارند که همین مسأله موجب افزایش هزینه‌های هر دو کشور خواهد شد؛ چراکه هر دو باید از سایر هزینه‌ها مانند آموزش، مسکن و غیره کم کرده و برای مسائل نظامی و امنیتی خود هزینه کنند. تمام این مصائب ریشه در هم مرز بودن آنها با روسیه به عنوان اعضای جدید ناتو دارد و به همین جهت است که می‌گویم این دو کشور در عضویت خود برای پیوستن به ناتو عجله به خرج دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز