خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دلایل اشاره اردوغان به ترک قدرت برای نخستین بار/ سناریوی آک‌پارتی برای انتخابات شهرداری‌های ترکیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۱۲۷

کارشناس مسائل ترکیه گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه سعی می‌کند که به هر ترتیب با عناوین امنیتی و سیاسی، مخالفان خود را به حاشیه هدایت کند تا در نهایت بتواند آرای بیشتری را به نفع جریان سیاسی خود به صندوق‌ها بریزد.

علی قائم‌مقامی، کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به سخنان اخیر اردوغان مبنی بر کناره‌گیری مرحله‌ای از قدرت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ترکیه تقریباً با اختلاف دو میلیون رأی به پیروزی رسید اما در این راستا او سعی کرد تا مخالفان خود را به همجنسگرا و ضد اسلام بودن متهم کند و در تبلیغات انتخابات شهرداری‌های ترکیه که قرار است چند هفته دیگر و در ۳۱ مارس برگزار شود، همین روند را در دستور کار خود قرار داده است. در این میان حزب دموکراتیک خلق‌ها که حالا نام خود را به حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها تغییر داده به همراه حزب جمهوری‌خواه خلق با یکدیگر در شهرهای بزرگ ترکیه برای انتخابات آتی متحد شده‌اند تا بتوانند در استانبول، آنکارا، ازمیر و برخی از شهرهای شرقی و جنوب شرقی ترکیه علیه حزب عدالت و توسعه فعالیت کنند و جناح اردوغان را کنار بزنند.

وی ادامه داد:  اردوغان صراحتاً اعلام کرده که هر دو حزب و جریان منبعث از آن با تروریست‌ها یعنی پ.ک.ک در ارتباط هستند و علیه آنها دست به کار شده است. در این بین رقبای اردوغان هم علیه او دست به کار شده‌اند و فضای به وجود آمده باعث شده تا رئیس جمهور ترکیه به صورت علنی سخن از کنار گذاشتن فعالیت سیاسی خود به میان بیاورد و احتمال دارد وی بعد از سال ۲۰۲۸ و پایان ریاست جمهوری از سیاست کناره‌گیری کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اردوغان با این سخنان به دنبال آن است تا بتواند پایگاه اجتماعی خود را برای پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۳۱ مارس تحریک کند تا آنها را به خیابان بیاورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر احزاب مخالف مانند حزب کارگران ترکیه معتقدند که اردوغان در گام بعدی با فشار بر حزب جمهوری‌خواه خلق می‌خواهد قانون اساسی ترکیه را تغییر دهد و رئیس‌جمهوری مادام‌العمر را برای خود طرح‌ریزی کند و یک تغییر و تحول بنیادین را رقم بزند. توجه داشته باشید که ریاست شهرداری‌های سه شهر اصلی ترکیه یعنی استانبول، آنکارا و ازمیر در دست مخالفان اردوغان است و او با وعده‌های جدید مانند نوسازی ساختار شهری استانبول و غیره به دنبال آن است که به هر ترتیب شهرهای بزرگ را در انتخابات شهرداری‌ها به نفع خود و آک‌پارتی مصادره کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در این شرایط، تورم در ترکیه به بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن کسری بودجه موجب ایجاد نارضایتی علیه اردوغان شده که این مسائل می‌تواند برای وی مشکلاتی را به وجود بیاورد. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد تا روز انتخابات شهرداری‌ها که قرار است در ۳۱ مارس سال جاری برگزار شود اردوغان سعی می‌کند که به هر ترتیب با عناوین امنیتی و سیاسی، مخالفان خود را به حاشیه هدایت کند تا در نهایت بتواند آرای بیشتری را به نفع جریان سیاسی خود به صندوق‌ها بریزد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز