خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل به دنبال خلع سلاح حماس از طریق تشکیلات خودگردان است/ ۲ هدف آمریکا پس از استقرار در سواحل غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۵۰۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل همچنان برای مدیریت غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین نظر دارد که مدیریت آن هم با رئیس استخبارات این تشکیلات خواهد بود.

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل منطقه در تحلیل طرح اسرائیل برای به کارگیری مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین در مدیریت غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که در خصوص وضعیت غزه و استراتژی آمریکا و اسرائیل هیچ چیز به صورت علنی مشخص نیست. در این میان به نظر می‌رسد که واشنگتن و تل‌آویو دچار یک سردرگمی شده‌اند اما یک سری از واقعیت‌ها در خصوص تحولات غزه وجود دارد که در رسانه‌‌های غرب نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال اگر حماس همین فردا به صورت کلی و به زعم اسرائیل ریشه‌کن شود، باز هم تفکر این جریان در غزه و در میان درصد بالایی از مردمان این سرزمین وجود خواهد داشت. بر همین اساس اسرائیل و آمریکا به دنبال دور نگه داشتن شاخه نظامی حماس از غزه و کنار زدن آنها هستند.

وی ادامه داد: آنها در سطح افکار عمومی بحث آتش‌بس را هم مدام مطرح کرده تا بتوانند یک راه حل مشخص را علنی کنند اما از منظر اسرائیل و آمریکا راه‌حل در این است که یک جریان و یا یک شخصی را روی کار بیاورند که با واشنگتن و تل‌آویو هماهنگ باشد. بر این اساس اسرائیل همچنان برای مدیریت غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین نظر دارد و در گام بعد ماجد فرج، رئیس استخبارات تشکیلات خودگردان فلسطین که از نزدیکان محمود عباس به حساب می‌آید را در صدر فهرست خود برای مدیریت غزه پس از جنگ فعلی قرار داده است. اسرائیل به دنبال یک توافق مشخص با تشکیلات خودگردان فلسطین است تا آنها بتوانند حماس را خلع سلاح و کنترل کنند و یک جریان جدید نظامی را در غزه به راه بیندازند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه حالا ایالات متحده به دنبال راه‌اندازی بندر موقت و کمک‌رسانی به غزه از طریق سواحل آن است می‌تواند با استراتژی‌های جدید اسرائیل در قبال حماس در ارتباط باشد؛ به گونه‌ای که آمریکا با این اقدام به صورت مستقیم به اسرائیل دسترسی خواهد داشت و علاوه بر مشاوره‌های نظامی می‌تواند کمک‌های تسلیحاتی خود را در اختیار تل‌آویو قرار دهد. واشنگتن از سوی دیگر سعی می‌کند که پایش اطلاعات میدانی به نفع تل‌آویو را در دستور کار خود قرار دهد. لذا آمریکا و اسرائیل سعی دارند که به هر ترتیب تشکیلات خودگردان فلسطین را برای مدیریت غزه آماده کنند و به نظرم انتخاب ماجد فرج در همین راستا قابلیت تحلیل دارد؛ چراکه آنها به دنبال یک راه حل برای خاتمه جنگ غزه هستند تا بتوانند به موازات سناریوی خود، افکار عمومی جهان را آرام کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشیم که امنیت اسرائیل به بحران‌های پیرامونی آن وابسته است و اگر این بحران‌ها خاتمه بیابد تل‌آویو علناً بهانه‌ای برای جنگیدن نخواهد داشت و اساساً حیات آن با مشکل روبه‌رو می‌شود. در این شرایط اگر آنها بخواهند غزه را تحت کنترل خود قرار دهند مجبور هستند که یک سناریوی جدید طرح کنند و حالا این سناریو وابسته به ورود تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه است. در شرایط فعلی جنگ با حماس در غزه جریان دارد و ایالات متحده هم علناً وارد میدان تحولات غزه شده که به نظرم یک پشت پرده هم در اینجا وجود دارد و به زودی افشا خواهد شد. اما بحث اینجاست که این تهدیدها و بحران‌ها لازمه ادامه سناریوی تل‌آویو و واشنگتن خواهد بود و باید دید که تا چه حد بحران‌ها ادامه پیدا می‌کند و آنها تا به کجا پیش می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز