خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

بازدارندگی اسرائیل با مشکل روبه‌رو شده است/ آمریکا تلاش می‌کند منطقه را به دور از تنش کنترل کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۱۳۴

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: اگر رژیم صهیونیستی قرار باشد دست به هرگونه اقدام ماجراجویانه علیه ایران بزند سایر کلاس‌های موشک‌های ایران علیه تل‌آویو به کار گرفته خواهد شد.

جلال چراغی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به پاسخ ایران به اسرائیل که در مقابل حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران صورت گرفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پاسخ ایران همانگونه که اعلام شده بود به اسرائیل داده شد و این عملیات در حالی صورت گرفت که مقامات ایران بالاخص رهبر انقلاب ارائه این پاسخ را مطرح کرده بودند و آن را در نهایت اجرایی کردند. توجه داشته باشید که مجموعه‌ای از پهپادها و موشک‌های کروز در این عملیات به کار گرفته شد و حتی اهداف هم مورد هدف قرار گرفتند. این اقدام بدان جهت انجام شد که تمام موشک‌ها و پهپادها تا زمان رسیدن به اهداف مورد نظر، اسرائیل را در آمادگی کامل نگه دارد تا به نوعی نشان دهند که با وجود آمادگی کامل سامانه‌های پدافندی، باز هم شکست رژیم صهیونسیتی حتمی است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که ایران از موشک‌های مافوق صوت در این عملیات استفاده نکرد و اگر قرار بر استفاده از آنها بود بسیار زمان کمتری برای رسیدن این موشک‌ها به اراضی اشغالی صرف می‌شد اما در کل تصاویر و ویدئوها نشان از آن دارد که بازدارندگی اسرائیل اساساً با مشکل روبه‌رو شده است. در این راستا قبل از پاسخ ایران به اسرائیل شاهد آن بودیم که در خلیج فارس ایران با توقیف کشتی پرتغالی به همه طرفین و به خصوص ایالات متحده پیام داد که تهران می‌تواند به هر ترتیب محیط تجارت آنها را ناامن کند. به همین جهت مواضعی که علیه تهران و از سوی غرب اتخاذ شد به خوبی نشان می‌دهد که ایران توانمندی خود را به رخ کشیده و آن را تست زده است؛ چراکه عملیات مذکور باعث تعجب کارشناسان منصف نظامی و سیاسی شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آنها تصور نمی‌کردند که چنین عملیاتی با این ابعاد توسط ایران انجام شود و در مقابل رژیم صهیونیستی هم فکر می‌کرد که در نهایت از یکی از شهرهای ایران عملیات مذکور اجرایی می‌شود ولی یکباره از چند شهر، موشک و پهپادهای گوناگون شلیک شد که یک سیگنال هشدار برای اسرائیل به حساب می‌آید. اگر قرار باشد تل‌آویو به تهران بنابر هر دلیلی پاسخ بدهد توجه داشته باشید که سامانه پدافند هوایی ایران بسیار قدرتمند است و اگر اسرائیل بخواهد اقدامی علیه کشورمان انجام دهد، بدون تردید این سامانه‌ها به خصوص در مراکز حساس تهدیدات را دفع خواهند کرد. افزون بر این مسئله باید متوجه بود که اساساً هرگونه اقدام اسرائیل علیه تهران پاسخ سختی خواهد داشت. مضاف بر اینکه عملاً پاسخ‌های ایران به اسرائیل با موشک‌های کروز انجام شده و هنوز بخشی از توانایی تهران علنی نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکی وجود ندارد که اگر رژیم صهیونیستی قرار باشد دست به هرگونه اقدام ماجراجویانه علیه ایران بزند سایر کلاس‌های موشک‌های ایران علیه تل‌آویو به کار گرفته خواهد شد. این در حالیست که ایالات متحده هم در این راستا به فکر انتخابات است و بایدن به خوبی می‌داند که اگر دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند احتمال دارد در انتخابات پیش‌رو با مشکل مواجه شود. از منظر دیگر باید توجه شود که حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را باید حمله نتانیاهو و تندروهای اسرائیل برای ماندن در قدرت دانست و در این راستا ایالات متحده هم به دنبال آن است که بتواند منطقه را به دور از هرگونه تنش کنترل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز