خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل خروجی موردنظر از جلسه شورای امنیت را به دست نیاورد/ بایدن از چند جناح داخلی زیر فشار است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۶۱۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اسرائیل تلاش می‌کند با ایجاد یک جو جهانی علیه تهران به نوعی تحدید ایران را عملیاتی کند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به جلسه شورای امنیت سازمان ملل با محوریت پاسخ ایران به اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آنچه که در باب جلسه شورای امنیت سازمان ملل باید مورد نظر قرار بگیرد این است که جلسه مذکور به درخواست اسرائیل برگزار شد و سفرای کشورهای گوناگونی از جمله چین، روسیه، فرانسه، انگلیس، آمریکا، الجزایر، سوریه، سوئیس و ... هم در آن به سخنرانی پرداختند و علاوه بر تمام آنها سفیر ایران در سازمان ملل هم مواضع خود را در مورد پاسخ تهران به اسرائیل مطرح کرد اما آنچه که عده‌ای از این نشست انتظار داشتند محقق نشد؛ به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران و و ناظران بین‌المللی منتظر بودند که در نهایت بیانیه‌ای علیه ایران صادر شود که اینگونه نشد.

وی ادامه داد: به باور من حمله به کنسولگری ایران در دمشق را باید ریشه تمامی رخدادها طی چند هفته اخیر در خاورمیانه دانست که ایران هم اقدام متقابل را انجام داد و به نوعی آثار گوناگونی را از خود به جای گذاشت. تهران نشان داد که با استفاده از دستاوردهای نظامی خود می‌تواند یک وضعیت جدید را در منطقه غرب آسیا به وجود بیاورد و به نوعی نمایش قدرت خود را معنا کند. در مقابل اسرائیل هم هزینه‌های زیادی را متحمل شده ولی در نهایت باید بگویم که جنگ سایه‌ها به اتمام رسیده که به هر ترتیب این مهم‌ترین نکته تحولات اخیر در منطقه به حساب می‌آید و باید از این به بعد با چشمان بازتر این تحولات را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در شرایط فعلی پذیرش آتش‌بس در غزه با شرایطی که اسرائیل و حماس مطرح کرده‌اند می‌تواند یک تحول مهم به حساب بیاید اما اساساً ایالات متحده به معنای اعم کلمه نمی‌گذارد و نمی‌خواهد که حماس بر اسرائیل چیره شود. باید دانست که آمریکا حماس را به صورت مرده نمی‌خواهد بلکه واشنگتن صرفاً یک جریان ضعیف‌شده از حماس را مورد نظر دارد. در این بین جو بایدن هم در آمریکا تحت فشارهای زیادی قرار دارد. او از یک سو مورد انتقاد ترامپ و جمهوری‌خواهان است و از سوی دیگر به دلیل بیماری و ضعف جسمانی و روحی به سوژه مخالفان و رسانه‌ها تبدیل شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بایدن از سمت جمهوری‌خواهان تحت فشار است و طرفداران وی در جناح چپِ حزب دموکرات‌ هم انتقادهای گوناگونی را به وی وارد کردند که در بحث ارسال سلاح به اسرائیل هم شاهد به وجود آمدن یک وفاق نسبی علیه وی از سوی جمهوری‌خواهان هستیم. به هر ترتیب بایدن فشارهای زیادی را تجربه می‌کند و می‌تواند برای او در انتخابات مشکلاتی را به وجود بیاورد. تمامی مسائل به جایی رسیده که حالا می‌توان گفت که در منطقه یک جو جدید حاکم شده و باید بگویم که ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ روندهای جدید را به راه خواهد انداخت. به موازات این روندها اسرائیل تلاش خواهد کرد که با ایجاد یک جو جهانی علیه تهران، ضربات متعددی را به ایران وارد کند؛ به گونه‌ای که تهران را بتواند به سمت تضعیف پیش ببرد تا در نهایت تحدید را عملیاتی کند.

 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز