خبرگزاری کار ایران

تیموشنکو در میدان استقلال کی‌یف:

معترضان به مبارزات خود ادامه دهند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۴۸

تیموشنکو که از حبس در شهر خارکف آزاد شده بود، در میان معترضان اوکراینی گفت که نباید فکر کنند کار تمام شده است.

«یولیا تیموشنکو» نخست‌وزیر سابق اوکراین و از مخالفان دولت فعلی، پس از آزادی از حبس، در میدان استقلال پایتخت این کشور به میان معترضان رفت و از آنها خواست که ادامه دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، تیموشنکو که از حبس در شهر خارکف آزاد شده بود، در میان معترضان اوکراینی گفت که نباید فکر کنند کار تمام شده است.

در همین حال جبهه راستگرا، از گروه‌های دست راستی و رادیکال اوکراین گفته است که کماکان به تجمعات و تظاهرات خود در کی‌یف ادامه خواهد داد. این گروه گفته است که اکنون زمان مناسبی برای متفرق شدن نیست.

نخست‌وزیر سابق اوکراین به دلیل ناراحتی از کمر، روی صندلی چرخ‌دار سخنرانی می‌کرد.

گروه‌هایی از معترضان حاضر در میدان استقلال شهر کی‌یف، از وی استقبال کرده و سخنان وی را تشویق کردند ولی خبرنگاران حاضر در محل می‌گویند که همه این معترضان، روی خوشی به حضور یولیا تیموشنکو نشان نداده‌اند و ده‌ها نفر از آنها در اعتراض به حضور او، محل را ترک کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، گروه‌هایی از معترضان اوکراینی حاضر نیستند این نخست‌وزیر سابق به عنوان نماینده آنها شناخته شود.

پیش از حبس تیموشنکو در سال‌های گذشته، میزان محبوب وی افت کرده بود. بسیاری از اوکراینی‌ها وی را نیز بابت بحران پس از انقلاب نارنجی در این کشور مقصر می‌دانند و برخی هم این سیاستمدار را از جمله طبقه فاسد اوکراین می‌شمرند.

یولیا تیموشنکو با رای پارلمان اوکراین آزاد شده است.

پارلمان این کشور به برکناری «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری این کشور نیز رای داده است. اعضای پارلمان همچنین تاریخ برگزاری انتخابات را ۲۵ ماه می(حدود سه ماه دیگر) اعلام کرده‌اند.

یانوکوویچ حوادثاخیر این کشور را «کودتا» خوانده و گفته است که از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند.

یانوکوویچ در مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده با یک شبکه تلویزیون محلی گفت که وی رئیس‌جمهوری قانونی کشور است که از طریق انتخابات بر سر کار آمده و کناره‌گیری نخواهد کرد.

وی اقدام پارلمان را در انتخاب رئیس جدید و دستور آزادی فوری یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیرسابق و از مخالفان دولت غیرقانونی دانسته است.

تیموشنکو در بیمارستانی در شهر خارکف نگهداری می‌شد.

آمریکا از آزادی این نخست‌وزیر سابق متمایل به غرب استقبال کرده و گفته است که با روسیه و سازمان‌های اروپایی و بین‌المللی برای حمایت از یک اوکراین متحد و دموکراتیک همکاری خواهد کرد.

وی که از قهرمانان انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ میلادی در اوکراین بود در سال ۲۰۱۱ میلادی در ارتباط با سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

طرفداران تیموشنکو می گویند زندانی کردن وی صرفا برای انتقام‌گیری به دلیل کمک وی به تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۴ بود که به پیروزی یانوکوویچ منجر شده بود. مخالفان، یانوکوویچ را به تقلب در این انتخابات متهم کرده بودند.

مخالفان خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قبل از ماه۲۵ می شده‌اند.

نا آرامی‌های اوکراین از ماه نوامبر و زمانی آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ از امضای قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا سر باز زد و به جای آن به روسیه بیشتر نزدیک شد.

در جریان ‌درگیری‌های چند روز اخیر این کشور نزدیک به ۸۰ نفر از نیروهای پلیس و معترضان کشته شدند.

در همین حال برخی منابع خبری از آزادی شماری از شهروندان اوکراین که در جریان ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده بودند، خبر می‌دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز