خبرگزاری کار ایران

اتحادیه آفریقا درباره نقض حقوق بشر در سودان جنوبی تحقیق می‌کند

کد خبر : ۱۵۲۰۰۸

پیش‌بینی می‌شود این کمیسیون تحقیقاتی در مدت سه ماه گزارشی درباره‌ پیشرفت این تحقیق به سران کشورهای آفریقایی ارائه کند.

اتحادیه‌ آفریقا به منظور تحقیق درباره‌ موارد نقض حقوق بشر در سودان جنوبی یک کمیسیون تحقیقاتی تشکیل داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پرس تی‌وی، در این کمیسیون پنج نفره که «اولوسگون اوباسانجو» رییس‌جمهوری سابق نیجریه، ریاست آن را به عهده دارد، یکی از قضات دادگاه آفریقایی حقوق بشر، یک عضو کمیسیون آفریقایی حقوق بشر و قومیت‌ها و یک نماینده‌ از جامعه‌ مدنی و یک کارشناس مسائل جنسیتی حضور دارند.

«نکوسازانا دلامینی زوما» رییس کمیسیون اتحادیه‌ آفریقا، در این‌باره گفت که این کمیسیون تحقیقاتی به عنوان بخشی از تصمیمات شورای صلح و ثبات اتحادیه‌ آفریقا و با موافقت سران کشورها و دولت‌های آفریقایی تشکیل شد.

پیش‌بینی می‌شود این کمیسیون تحقیقاتی در مدت سه ماه گزارشی درباره‌ پیشرفت این تحقیق به سران کشورهای آفریقایی ارائه کند. سران کشورهای آفریقایی سپس درباره‌ تدابیری که باید برای جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر در سودان جنوبی اتخاذ شود تصمیم‌گیری خواهند کرد.

ناآرامی در سودان جنوبی پس از آن آغاز شد که بین نیروهای دولتی وفادار به «سالوا کر» رییس‌جمهوری این کشور که از گروه قومی «دینکا» است و نیروهای وفادار به «ریک مچار» معاون سابق وی که از گروه قومی «نوئر» است، درگیری‌هایی صورت گرفت.

این درگیری‌ها ابتدا در تاریخ ۱۵ دسامبر در حومه‌‌ جوبا آغاز شد.

این درگیری‌ها تعداد زیادی کشته به جا گذاشته است. طبق گزارش‌ها در نتیجه‌ این خشونت‌ها حدود ۸۰۰ هزار نفر در سودان جنوبی آواره شده‌اند.

دو طرف درگیر در تاریخ ۲۳ ژانویه به منظور پایان دادن به چند هفته مقابله‌ شدید با یکدیگر یک توافق آتش‌بس امضا کردند اما هنوز گزارش‌هایی از درگیری در این کشور منتشر می‌شود و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز