خبرگزاری کار ایران

رای‌گیری در یکی از مهم‌ترین روزهای انتخابات هند آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۶۲۵

روز پنج‌شنبه مردم ۱۴ ایالت برای ۹۱ کرسی از پارلمان هند رای می‌دهند. پایتخت هند و ایالت مهم «یوتار پرادش» که رای آن تعیین‌کننده است، از جمله مناطق رای‌گیری امروز است.

مردم ۱۴ ایالت در هند امروز - پنجشنبه - پای صندوق‌های رای می‌روند تا در یکی از مهم‌ترین روزهای این انتخابات پارلمانی رای دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ انتخابات هند که بزرگ‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌‎شود، از دوشنبه گذشته آغاز شده است و بیش از یک ماه ادامه دارد.

این نخستین روز مهم از انتخابات طولانی‌مدت هند است.

روز پنج‌شنبه مردم ۱۴ ایالت برای ۹۱ کرسی از پارلمان هند رای می‌دهند. پایتخت هند و ایالت مهم «یوتار پرادش» که رای آن تعیین‌کننده است، از جمله مناطق رای‌گیری امروز است.

هزاران نیروی پلیس و نیروهای امنیتی لباس شخصی برای تامین امنیت حوزه‌های رای‌گیری مستقر شده‌اند.

در روزهای دوشنبه و چهارشنبه رای‌گیری در ۹ ایالات برای انتخاب ۱۳ کرسی برگزار شده بود.

رای‌گیری در این انتخابات در بیش از ۹۳۰ هزار مرکز و بیش از یک ماه ادامه خواهد داشت.

انتخابات هند در ۹ مرحله برگزار می‌شود. قرار است رای‌گیری‌ها روز ۱۲ ماه می پایان یابد و شمارش آرا در روز ۱۶ می آغاز شود.

بیش از ۸۱۴ میلیون هندی، می‌توانند در این انتخابات رای دهند. این رقم، ۱۰۰ میلیون بیش از شمار واجدان شرایط در انتخابات پنج سال پیش است.

حزب «مردم عامی» که منتقد حزب حاکم است و آن را به فساد متهم می‌کند، سال گذشته در دهلی که رای آن امروز مشخص می‌شود، توانست رای چشم‌گیری جلب کند.

رهبری حزب اصلی مخالف دولت برعهده «نارندرا مودی» است که به کوتاهی در پیش‌گیری از شورش علیه مسلمانان متهم است.

او در نظرسنجی‌ها از رقبایش جلو‌تر است.

رقابت اصلی در این دوره بین حزب حاکم کنگره و حزب مردم هند است.

در این دوره، حزب «مردم عامی» به رهبری «آرویند کجریوان» نیز در نظرسنجی‌ها از موقعیت خوبی برخوردار بوده است.

این حزب تاکنون ۴۰۷ نامزد معرفی کرده است که در تمام ۵۴۳ حوزه انتخاباتی سرتاسر هند حضور دارد.

«مانموهان سینگ» نخست‌وزیر هند، از حزب کنگره، در انتخابات سال جاری شرکت ندارد. حزب وی سال جاری به رهبری «رائول گاندی» پا به عرصه انتخاباتی گذاشته است.

گاندی، پسر سونیا بیوه ایتالیایی «راجیو گاندی» است. از سونیا گاندی به عنوان قدرتمند‌ترین زن هند یاد می‌شود.

طبق نظرسنجی‌ها بسیاری از رای‌دهندگان، حزب کنگره را مسئول وضع نابه‌سامان اقتصادی و مجموعه‌ای از پرونده‌های فساد مالی و اداری می‌دانند.

از سال ۲۰۰۱ وزیر اعظم ایالت گوجارات در غرب هند بوده است و در این مدت توانسته این منطقه را به مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی کشور بدل کند.

«حزب مردم هند» در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از آغاز رای‌گیری در هند منتشر کرد، وعده داده است که اگر پیروز شود، اقتصاد و زیرساخت‌های کشور را بهبود دهد و با فساد مبارزه کند.

حزب کنگره هم وعده «رشد فراگیر و همه‌جانبه» داده است. این حزب حاکم در برنامه انتخاباتی‌اش، وعده برنامه‌های رفاهی داده است از جمله حق برخورداری از بیمه درمانی برای همه و بازنشستگی برای سالمندان و توانجویان.

احزاب کوچک‌تر دیگری هم در انتخابات حضور دارند و اگر هیچ‌کدام از احزاب نتوانند به‌تنهایی اکثریت را به دست آورند، این احزاب خرد می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری دولت آینده هند ایفا کنند.

همه این احزاب برای کسب اکثریت در مجلس سفلی پارلمان تلاش می‌کنند. مجلس سفلی(لوک سابا) ۵۴۳ کرسی دارد و هر حزب یا ائتلافی که بتواند ۲۷۲ کرسی را کنترل کند، مامور تشکیل کابینه خواهد شد.

سال جاری برای نخستین بار هندی‌ها می‌توانند گزینه «هیچ‌کدام» را هم در برگه رای انتخاب کنند و به این صورت می‌توانند پای صندوق رای بروند اما به هیچ نامزدی رای ندهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز