خبرگزاری کار ایران

عبدالله فتاح السیسی:

اگر رئیس‌جمهوری شوم اخوان‌المسلمین در مصر جایی نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۶۹۸

مصر «از داخل و خارج هدف قرار گرفته است؛ هر شهروند مصری که خود را در موقعیتی می‌بیند که کشور را نجات دهد باید در انتخابات شرکت کند.»

«عبدالفتاح السیسی» فرمانده پیشین ارتش مصر که برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از ارتش خارج شده است، گفت اگر به این سمت برسد، اخوان‌المسلمین در این کشور «به پایان می‌رسد» و دیگر بازگشتی برای آنها وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از رادیو اروپای آزاد، عبدالفتاح سیسی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که در رسانه‌های جهانی نیز بازتاب داشت، گفته است که مصر «از داخل و خارج هدف قرار گرفته است؛ هر شهروند مصری که خود را در موقعیتی می‌بیند که کشور را نجات دهد باید در انتخابات شرکت کند.»

بیش از هزار و ۴۰۰ نفر از اعضای گروه اخوان‌المسلمین که فعالیت آن پس از کنار گذاشتن «محمد مرسی» از سمت ریاست‌جمهوری غیرقانونی شده است، در زندان به سر می‌برند.

به گزارش روزنامه «اهرام»، وی در عین حال گفته است که دو بار هدف سوءقصد قرار گرفته است.

ژنرال پیشین ارتش مصر می‌گوید که مردم این کشور «مصالحه با اخوان‌المسلمین را نمی‌خواهند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیسی همچنین گفت که «نه وی بلکه مردم مصر اخوان‌المسلمین را به پایان رساندند».

گروه اخوان‌المسلمین مصر، از سال ۲۰۱۱ میلادی و با سرنگونی «حسنی مبارک» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور در تمام انتخابات تا لحظه برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برآمده از آن، به پیروزی رسید.

با این همه دوره یک ساله ریاست‌جمهوری مرسی با اعتراض‌های گسترده و خونینی روبه‌رو شد که در نهایت با دخالت ارتش و وزیر دفاع وقت، مرسی از قدرت برکنار و بازداشت شد.

به دنبال آن دور تازه‌ای از اعتراض‌ها، این بار توسط هواداران اخوان‌المسلمین رخ داد که قربانیان بسیاری گرفت.

دادگاه مصر در احکامی که به تازگی صادر کرده، صدها نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را به اعدام محکوم کرده است. این احکام گروهی با اعتراض نهادهای بین‌المللی و کشورهای غربی روبه‌رو شده است.

از طرف دیگر، فعالیت جنبش‌های اعتراضی خارج از اخوان‌المسلمین مانند گروه «ششم آوریل» نیز غیرقانونی اعلام شده است. این گروه که از مهم‌ترین جنبش‌های مخالف حسنی مبارک بود، طی دوره‌ای که دولت موقت بر سر کار است نیز بارها علیه آن، محدود کردن آزادی‌ها و دادن دست باز به پلیس برای برخورد با مخالفان اعتراض کرده است.

گروهی از فعالان سیاسی مصر، رخدادهای تازه پس از سرنگونی محمد مرسی را حرکت این کشور به سمت دیکتاتوری زمان حسنی مبارک نامیده‌اند.

از جمله این افراد، «حمدین صباحی» سیاستمدار چپ‌گرای مصری و تنها رقیب سیسی در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز