خبرگزاری کار ایران

مقام‌های افغانستان:

آمریکا تعهدات نوشتاری و گفتاری خود را نقض می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۶۷۸

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که در آخرین تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهوری افغانستان، کری متعهد شد که زندانیان آزاد شده نخست به افغانستان منتقل خواهند شد.

وزارت خارجه افغانستان سخنان سفیر آمریکا در کابل درباره موافقت‌نامه استراتژیک بین دو کشور و تفاهم دو طرف درباره انتقال زندانیان طالبان به قطر را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ اخیرا دولت آمریکا در توافق با گروه طالبان، «بو برگدال» درجه دار آمریکایی را با پنج مقام پیشین طالبان که در گوانتانامو زندانی بودند مبادله کرد. پنج زندانی افغان سپس به دوحه اعزام شدند.

زندانیان آزاد شده عبارت بودند از «عبدالحق وثیق» معاون استخبارات(سازمان اطلاعات)، «محمد فاضل مظلوم» فرمانده ارتش، «خیرالله خیرخواه» وزیر کشور، «نورالله نوری» والی بلخ و «محمد نبی عمری» از فرماندهان ارشد نظامی در زمان حکومت طالبان بر افغانستان.

اعزام این افراد به پایتخت قطر با واکنش دولت افغانستان مواجه شد که اعلام کرد بر اساس تفاهم دوجانبه با ایالات متحده، این زندانیان می‌بایست به دولت افغانستان تحویل شوند.

برخی منابع به نقل از مقام‌های افغانستان گفته‌اند که آزادی زندانیان طالبان و فرستادن آنها به دوحه بدون اطلاع دولت این کشور صورت گرفته و رئیس جمهوری افغانستان از نحوه عملکرد ایالات متحده در این زمینه به شدت ناخرسند است.

نحوه مبادله برگدال با پنج زندانی طالبان باعثناخرسندی مقامات افغان شده است.

در مقابل، «جیمز کانینگهام» سفیر آمریکا در کابل، گفته است که توافقی برای تحویل زندانیان به دولت افغانستان وجود نداشته و از ابتدا نیز قرار بوده است آنها به قطر فرستاده شوند. وی افزوده است که دولت افغانستان نیز از این موضوع آگاه شده و با آن موافقت کرده بود.

وزارت خارجه افغانستان در اطلاعیه خود، بار دیگر این مواضع را شدیدا رد کرده و اقدام آمریکا در این زمینه را مغایر توافق بین دو کشور دانسته است.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که در آخرین تماس تلفنی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با «حامد کرزی» رئیس جمهوری افغانستان، کری متعهد شد که زندانیان آزاد شده نخست به افغانستان منتقل خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز