خبرگزاری کار ایران

افزایش فشارها بر روسیه برای دسترسی کامل به منطقه سقوط هواپیما

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۶۵۹

نخست‌وزیر هلند در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین به وی گفته است که زمان برای این که شما نشان دهید می‌خواهید یاری‌رسان باشید، رو به اتمام است.

رهبران کشورهای غربی در تماس‌های جداگانه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه از وی خواسته‌اند که با فشار بر شبه‌نظامیان در شرق اوکراین، دسترسی کامل و بدون ممانعت برای بازرسان و گروه‌های امدادی را فراهم کند. هم‌زمان، جابه‌جایی برخی از پیکرها با خشم هلند رو‌به‌رو شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «مارک روت» نخست‌وزیر هلند در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین به وی گفته است که زمان برای این که شما نشان دهید می‌خواهید یاری‌رسان باشید، رو به اتمام است.

بر اساس این گزارش، ۱۹۳ نفر از قربانیان پرواز ام. اچ. ۱۷ اتباع هلند بودند.

روت پس از گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که مکالمه‌ای «تند و تیز» با پوتین داشته است.

وی اضافه کرد که به ولادیمیر پوتین گفته مردم هلند از دیدن پیکرهایی که در منطقه‌ای باز این طرف و آن طرف برده می‌شوند، «خشمگین‌ هستند» و «شما باید با استفاده از نفوذتان همان کاری را کنید که از شما انتظار می‌رود.»

هم‌زمان، آمریکا و انگلیس هم خواستار دسترسی نامحدود بازرسان به منطقه سقوط بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی شده‌اند که پنجشنبه گذشته هنگام عبور از آسمان شرق اوکراین سرنگون شد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم که گفته می‌شود رابطه خوبی با پوتین دارد، در تماسی با وی خواستار همکاری او شده است.

«دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس نیز اعلام کرده که در تلاش مشترک با «تونی آبوت» همتای استرالیایی خود، تلاش خواهد کرد که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، فشارها بر روسیه برای ایجاد دسترسی کامل و نامحدود به منطقه سانحه را افزایش دهد.

کامرون همچنین در یادداشتی که برای روزنامه «ساندی تایمز» نوشته، هشدار داده است که اگر مسکو رویه خود را تغییر ندهد، اتحادیه اروپا می‌تواند به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو فکر کند. وی گفته است که «شاید وقت آن رسیده باشد که نشان دهیم امکانات و منابع ما به چه کار می‌آید.»

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه جدید انگلیس هم گفته است: «جهان اکنون نظاره‌گر روسیه است تا ببیند این کشور به تعهدات خود پایبند است یا خیر.»

در همین حال، بارزسان سازمان امنیت و همکاری اروپا که روز گذشته – شنبه - به شرق اوکراین اعزام شده‌اند، خبر دادند که شورشیان هوادار روسیه از دسترسی کامل آنها به بقایای هواپیما و مناطقی که تکه‌های لاشه هواپیما در آن پراکنده شده است، جلوگیری کرده‌اند.

این موضوع با اعتراض و خشم هلند روبرو شده که وزیر خارجه خود را برای نظارت نزدیک بر روند انتقال پیکرهای قربانیان به کی‌یف فرستاده است.

«فرانس تیمرمانس» وزیر خارجه هلند امروز گفت که گزارش‌های مربوط به جابه‌جا کردن پیکرهای کشته‌شدگان، مردم کشورش را به خشم آورده است.

وی تاکید کرد که بی‌احترامی به پیکرهای کشته‌شدگان «غیرقابل‌پذیرش» است و ممانعت از فعالیت بازرسان اتحادیه اروپا برای تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در منطقه هم پذیرفتنی نیست.

وزیر خارجه هلند گفت که انتقال پیکرهای نزدیک به ۲۰۰ هلندی که در این سانحه هوایی کشته شدند، در اولویت فعالیت‌هایش قرار دارد.

وی گفت که اوکراین در حال آماده کردن طرحی بین‌المللی است تا گروه‌های جدایی‌طلب در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته شوند.

اوکراین جدایی‌طلبان در شرق این کشور را متهم کرده که در تلاش برای محو آثار «جنایت بین‌المللی» خود هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز