خبرگزاری کار ایران

مصر به مدیران دیده‌بان حقوق بشر اجازه ورود نداد

کد خبر : ۱۹۴۲۶۱

مدیر اجرایی و رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر به قاهره رفته بودند تا گزارش این سازمان درباره کشتارهای سال گذشته در مصر را منتشر کنند.

دولت مصر اجازه ورود دو مدیر ارشد سازمان دیده‌‌بان حقوق بشر به این کشور را نداد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «کنت راث» مدیر اجرایی و «سارا لی ویتسون» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر به قاهره رفته بودند تا گزارش این سازمان درباره کشتارهای سال گذشته در مصر را منتشر کنند.

یک سال پیش، بیش از هزار نفر در جریان سرکوب اعتراض هواداران «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری برکنارشده مصر توسط نیروهای امنیتی و پلیس کشته شدند.

«عبدالفتاح السیسی» که سه ماه پیش به ریاست‌جمهوری مصر رسید، در آن زمان فرمانده ارتش بود.

دیده‌بان حقوق بشر یکی از سازمان‌هایی است که از زمان کودتا علیه محمد مرسی در تابستان سال گذشته همواره نسبت به سرکوب مخالفان دولت مصر هشدار داده است.

دو مدیر ارشد دیده‌بان حقوق بشر بعد از رسیدن به فرودگاه قاهره به مدت ۱۲ ساعت در بازداشت بودند و در نهایت با پروازی از مصر برگردانده شدند.

ویتسون گفت که مقام‌های مصری به آنها گفته‌اند که به «دلایل امنیتی» اجازه ورود به این کشور را ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای نخستین باراست که دولت مصر اجازه ورود کارکنان این سازمان را نداده است.

این سازمان اعلام کرده است که گزارشی که قرار است فردا – سه‌شنبه - منتشر شود توضیح می‌دهد که چگونه پلیس و ارتش مصر «به صورت حساب‌شده و با مهمات جنگی» معترضان به سرنگونی محمد مرسی را هدف قرار داده‌اند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، حداقل هزار و ۱۵۰ نفر در جریان شش تظاهرات در تابستان سال گذشته در مصر کشته شدند.
بدترین کشتار در مسجد «رابعه عدویه» و میدان «نهضة» در قاهره رخ داد.

مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفت که یافته‌های این سازمان به اطلاع دولت عبدالفتاح سیسی رسیده و ابراز امیدواری کرد که بتواند درباره این وقایع با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.

دولت مصر هنوز درباره دلیل راه ندادن مدیران ارشد دیده‌بان حقوق بشر توضیحی نداده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز