خبرگزاری کار ایران

مقام‌های مسکو:

کاروان کمک روسیه به اوکراین ماهیت نظامی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۴۲۴

وزارت دفاع روسیه عبور هر گونه نیروی نظامی خود را از مرز اوکراین رد کرده و گفته است که نظامیان اوکراین به دنبال مختل کردن روند امدادرسانی به غیرنظامیان در شرق اوکراین هستند.

روسیه به آمریکا اطمینان داده است که کاروان ارسالی این کشور به اوکراین شامل تجهیزات و نیروی نظامی برای جدایی‌طلبان نبوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ این سخنان در گفت‌وگوی تلفنی میان «چاک هیگل» وزیر دفاع اوکراین و «سرگئی شویگو» همتای اوکراینی وی مطرح شده است.

این کاروان کمک که کی‌یف اعلام کرده است مسکو در خفای کاروان‌هایی نظیر آن برای شبه‌نظامیان جدایی‌طلب کمک نظامی ارسال می‌کند، هنوز در آن سوی مرزهای اوکراین قرار دارند.

روز جمعه و ساعاتی پیش از گفت‌وگوی تلفنی شویگو و هیگل، دولت اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور یک ستون از خودروهای زرهی روسیه را که به داخل خاک اوکراین نفوذ کرده بودند، هدف قرار داده است.

«پترو پوروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین حتی در این باره با «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس هم مکالمه تلفنی داشت و وزارت خارجه انگلیس سفیر روسیه را فراخواند و از وی خواست درباره گزارش‌های مربوط به گذر خودروهای نظامی روسیه از مرز شرقی اوکراین توضیح دهد.

با این حال، وزارت دفاع روسیه عبور هر گونه نیروی نظامی خود را از مرز اوکراین رد کرده و گفته است که نظامیان اوکراین به دنبال مختل کردن روند امدادرسانی به غیرنظامیان در شرق اوکراین هستند.

کنترل بخش‌هایی از شرق اوکراین در اختیار جدایی‌طلبان هوادار روسیه است و روسیه گفته است که این کاروان را برای رساندن کمک به دست غیرنظامیان ساکن این مناطق راهی کرده است.

هنوز گزارش روشنی در این باره منتشر نشده است، ولی به نظر می‌رسد که روسیه و اوکراین بر سر چگونگی بازرسی و توزیع این کمک‌ها به توافق‌هایی رسیده‌اند.

این موضوع در گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه هم مورد توجه قرار گرفت و شویگو به همتای آمریکایی خود اطمینان داد که کمک‌های انسان‌دوستانه روسیه از طریق کمیته جهانی صلیب سرخ صورت خواهد گرفت.

با وجود این، خبرنگاران اجازه یافته‌اند داخل برخی از خودروهای حاوی این کمک‌ها را ببینند و برای وی نکته جالب توجه این بوده که بسیاری از فضای بار این کامیونت‌ها خالی بوده است.

پیش‌ از این٬ مقام‌های اوکراین گفته بودند که با ارسال کمک‌های بشردوستانه توسط روسیه مخالفتی ندارند، مشروط بر اینکه این کمک‌ها تحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ارسال و توزیع شود و این اطمینان وجود داشته باشد که کامیون‌های روسی حامل اسلحه و احتمالا نفرات نیستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز