خبرگزاری کار ایران

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان:

حدودی نیمی از آرای دور دوم انتخابات بازشماری شده است

کد خبر : ۱۹۶۳۸۱

از زمان آغاز روند بررسی آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۱ هزار و ۱۳۳ صندوق رای بررسی شده است که هفت و ۴۸ صدم درصد کل آرای انتخابات است.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کردند که حدود نیمی از کل آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی کرده‌اند و هر روز تعداد بیشتر صندوق‌ها را بررسی می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «نور محمد نور» سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در نشست خبری در کابل گفت که از زمان آغاز روند بررسی آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۱ هزار و ۱۳۳ صندوق رای بررسی شده است که هفت و ۴۸ صدم درصد کل آرای انتخابات است.

در حال حاضر در کمیسیون مستقل انتخابات دو مرحله از روند بررسی آرا جریان دارد، یکی روند عادی شمارش و بررسی تک تک آرا و دیگری روند بازشماری و بررسی شش هزار رایی که در نتیجه بررسی اولیه به عنوان آرای مشکوک کنار گذاشته شده‌اند.

نور گفت که ۶۱۳ کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در حال بررسی آرای هستند. از این میان، ۴۸۴ کارمند در حال بررسی عادی‌ بوده و ۱۲۹ کارمند دیگر به روند ویژه شمارش و بررسی آرا می‌پردازند.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته که گروه‌های کاری همه روزه به بررسی آرا ادامه خواهند داد و حتی در تعطیلات ملی مانند سالروز استرداد استقلال هم تعطیل نیستند.

در حال حاضر، بیش از هزار ناظر شامل ۱۶۷ ناظر بین‌المللی و بیش از ۶۰۰ نفر از نمایندگان دو نامزد بر روند بررسی آرا نظارت می‌کنند.

روند بررسی کل آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا کنون به دلیل اختلاف‌ها میان نامزدها و نبود توافق روی معیارهای ابطال «آرای پاک از ناپاک» چند بار متوقف و از سر گرفته شده است.

افغانستان باید مراسم تحلیف را در اوایل ماه جاری(دوم آگوست) برگزار می‌کرد اما به دلیل جنجالی شدن انتخابات، سازمان ملل متحد از «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان خواسته است تا اول سپتامبر صبر کند تا رئیس جمهوری جدید معرفی شود.

حامد کرزی گفته است که بیشتر از این نمی‌تواند به فعالیت در سمت ریاست جمهوری افغانستان ادامه بدهد و باید سرنوشت انتخابات هر چه زود‌تر روشن شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز