خبرگزاری کار ایران

پلیس هنگ‌کنگ ۱۹ معترض را بازداشت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۸۷۳

این افراد به جرم برپایی تجمعات غیرقانونی و زمانی که تصمیم داشتند از حصارهای امنیتی پلیس عبور کنند، بازداشت شدند.

پلیس هنگ کنگ امروز - سه‌شنبه - اعلام کرد که ۱۹ نفر در جریان درگیری با فعالان هوادار دموکراسی در این منطقه بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، این افراد به جرم برپایی تجمعات غیرقانونی و زمانی که تصمیم داشتند از حصارهای امنیتی پلیس عبور کنند، بازداشت شدند.

معترضان هنگ کنگی تاکید می‌کنند که قانون جدید انتخاباتی اعمال شده توسط چین به پکن اجازه دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی را می‌دهد.

انتخابات سال ۲۰۱۷ نخستین باری خواهد بود که فرماندار هنگ‌کنگ با رای مستقیم مردم این منطقه انتخاب می‌شود اما چین به تازگی قانونی وضع کرده که به موجب آن نامزد‌ها ابتدا باید توسط بیش از نیمی از اعضای کمیته ویژه کاندیدا‌ها، تایید شوند.

این تصمیم دولت چین هواداران «جنبش اشغال مرکز» که ماه‌ها است برای تضمین برگزاری یک انتخابات مستقل تلاش می‌کند را خشمگین کرده است.

هواداران دموکرات این جنبش روز گذشته در پارکی مقابل دفتر مرکزی دولت هنگ‌کنگ تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، برای آن دسته از اهالی هنگ‌کنگ که انتظار یک «حق رای کامل» را می‌کشیدند، تصویب این قانون جدید بد‌ترین سناریوی ممکن بود.

در ماه ژوئن گذشته جنبش اشغال مرکز در ارتباط با خواست مردم برای چگونگی انتخاب فرماندار یک همه‌پرسی برگزار کرد که در آن ۸۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

هنگ‌کنگ از دهه ۱۸۴۰ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت اما در سال ۱۸۹۸ میلادی، دولت‌های انگلیس و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن، هنگ‌کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار انگلیس قرار گرفت.

مدت این اجاره در سال ۱۹۸۷ به سر آمد در حالی که هنگ‌کنگ به یکی از مراکز عمده تجاری و مالی منطقه تبدیل شده بود.

پس از بازگشت حاکمیت هنگ‌کنگ به جمهوری خلق چین، دولت این کشور آن را «منطقه اداری ویژه» اعلام کرد و متعهد شد ساکنان هنگ‌کنگ از امتیازاتی در مقایسه با سایر نقاط چین برخوردار باشند.

حقوق و نهادهای دموکراتیک و آزادی اقتصادی از جمله این امتیازات بوده است.

از آن زمان به بعد، برخی تصمیم‌ها و اقدام‌های دولت چین باعثنگرانی اهالی هنگ‌ کنگ درباره از دست رفتن این امتیازات شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز