خبرگزاری کار ایران

پیروزی سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی سوئد

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۶۷۹

نتیجه شمارش آرا نشان می دهد که حزب مخالف تحت رهبری «استفان لوف ون» به قدرت باز خواهد گشت اما اکثریت روشنی نخواهد داشت.

رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد پس از پیروزی انتخاباتی اعلام کرد که برای تشکیل دولت بدون ائتلاف با راست افراطی تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، نتیجه شمارش آرا نشان می دهد که حزب مخالف تحت رهبری «استفان لوف ون» به قدرت باز خواهد گشت اما اکثریت روشنی نخواهد داشت.

راینفلت شکست را پذیرفت و گفت که روز دوشنبه از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری میکند.

وی گفت که حزب چپ میانه کرسی‌های بیشتری از ائتلاف ما در پارلمان دارد بنابراین فردا استعفای خود و دولتم را تسلیم می‌کنم.

راینفلت گفت که تایید می‌کند که به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار میانه‌رو هم کناره‌گیری می‌کند.

لوف ون رهبر حزب پیروز گفت که کشور نیازمند «مسیری نو» بوده و پس از هشت سال حاکمیت راست میانه با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو است.

وی گفت: «در وضعیتی سخت قرار داریم. هزاران نفر بیکار داریم، عملکرد مدارس هم بیش از هر کشور دیگر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه افت دارد.»

دولت ائتلافی راینفلت از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۶ میلادی میزان درآمد کارکنان دولت را کاهش داده، از مالیات شرکت‌ها کاسته، مالیات بر سرمایه را لغو کرده و از مزایای نظام رفاه اجتماعی کاسته است.

دولت وی همچنین چند شرکت دولتی را خصوصی کرده است.

نتایج شمارش آرا نشان‌دهنده بازگشت سیاست به روال عادی در این کشور است. سوسیال دموکرات‌ها از سال ۱۹۲۰ که به قدرت رسیدند، هرگز برای هشت سال نقش حزب مخالف را بازی نکرده بودند.

با شمارش بیش از ۹۹ درصد آرا احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و چپ برنده ۱۵۹ کرسی از ۳۴۹ کرسی پارلمان خواهند بود که کمتر از اکثریت است.

لوف ون به هوادارانش در استکهلم گفت که وی اکنون امکان تشکیل دولت ائتلافی را بررسی خواهد کرد، هرچند همکاری با راست افراطی را رد کرد.

انتظار می‌رود که حزب راست افراطی مخالف مهاجرت در انتخابات جایگاه سوم را کسب کند.

این حزب می‌تواند توازن قدرت را کنترل کند.

انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی۸۰ هزار نفر از سوریه، اریتره، سومالی، افغانستان، عراق و سایر کشورها در این کشور درخواست پناهندگی کنند که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز