خبرگزاری کار ایران

افزایش قدرت تدریجی خواهر رهبر کره‌شمالی؛

آیا میراثخانواده کیم به یک زن می‌رسد؟

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۴۹۱

شاید حضور یو جونگ در کنار رهبر فعلی کره‌شمالی، رویکردی برای نشان دادن حضور زنان در عرصه سیاسی این کشور باشد اما غیبت طولانی‌مدت و انتشار بی‌سابقه خبر بیماری رهبر کره‌شمالی و مانور رسانه‌ای حول محور کیم یو جونگ، گزینه جانشینی وی پس از مرگ برادر بزرگ‌تر را در اذهان عمومی ترسیم می‌کند.

از ماه سپتامبر سال جاری میلادی و در پی غیبت طولانی مدت «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، خبرهایی مبنی بر بیماری و حتی مرگ رهبر کره شمالی منتشر شد. در این مدت، روزنامه‌های کره‌شمالی خواهر کوچک وی‌ «کیم یو جونگ» را اداره کننده امور این کشور معرفی کردند.
غیبت کیم جونگ اون در تابستان سال ۲۰۱۴، باعثانتشار شایعات زیادی مبنی بر بیماری شدید، مرگ، انجام کودتا توسط ارتش و برکناری او از قدرت شد. غیبت کیم در مراسم شصت‌ و نهمین سالروز تاسیس «حزب کارگر» که مهمترین جشن ملی این کشور است، باعثقوت گرفتن شایعه‌ها در ارتباط با وی شد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی در ماه اکتبر، خبر از آسیب دیدن زانوهای کیم در یک بازدید نظامی داده و اعلام کردند که وی در حال گذراندن دوره نقاهت پس از عمل، در بیمارستان ویژه مقام‌های دولتی است. انتشار این خبر، موجب فروکش کردن شایعه‌های منتشر شده توسط کره جنوبی و رسانه‌های غربی شد.

هم‌زمان با پوشش رسانه‌ای غیبت کیم، نام کیم یو جونگ خواهر ۲۷ ساله وی به عنوان اداره کننده امور این کشور مطرح شد و پس از ظاهر شدن دوباره او در انظار عمومی، حضور وی در کنار کیم جونگ اون استمرار یافت.

با قرار گرفتن کیم یو جونگ در کنار برادر بزرگ‌ترش، گمانه‌زنی‌هایی درباره قدرت گرفتن او مطرح شد. انتصاب یو جونگ به عنوان «معاون رئیس بخش» در «حزب کارگر» کره‏، جایگاه بالایی در حکومت این کشور به وی داده است که این حدس و گمان ها را تقویت می‌کند.

رسانه های دولتی کره شمالی، انتصاب کیم یو جونگ را نزدیک شدن وی به دایره قدرت در این کشور می‌دانند.
کیم یو جونگ که در ماه‌های اخیر از وی به عنوان یکی از معتمدان رهبر کره‌شمالی یاد شده و عهده‌دار منصبی در حزب حاکم است، از سایه بیرون آمده و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. هرچند که این امر بی‌سابقه نبوده و در زمان رهبری «کیم جون ایل» رهبر سابق کره‌شمالی نیز خواهر وی سمت مهمی در کشور داشت، اما مانور رسانه‌ها، مطرح کردن نام یو جونگ و ماموریت‌های ابلاغی به وی، خلاف روال گذشته این حکومت است.

خبر سفر کیم یو جونگ به کره جنوبی برای شرکت در یک نشست بخش خصوصی، تمام رسانه های جهان را در حیرت فرو برد. پس از جدایی دو کره از یکدیگر، این نخستین سفر یکی از اعضای خاندان حاکم کره‌شمالی به کره‌جنوبی است. علاوه بر این، انتخاب این شخص به عنوان فرستاده کره‌شمالی، بحثبرانگیزتر از نخستین سفر یک مقام حکومتی پیونگ‌یانگ به سئول است.
انتصاب اخیر کیم یو جونگ و انتخاب وی به عنوان فرستاده کره‌شمالی به کشور همسایه را می‌توان در راستای بیماری و غیبت رهبر این کشور بررسی کرد. حکومت و حزب حاکم کره‌شمالی مملو از سیاستمداران کارکشته و وفادار به نظام کمونیستی است و هرکدام از این اشخاص می‌توانند کیم جونگ اون را در اداره امور محوله یاری کرده یا به عنوان فرستاده در این نشست شرکت کنند.

با بررسی اخبار یک سال اخیر این کشور، می‌توان ارتباط میان وقایع را پیدا کرد. اعدام «جانگ سونگ تائک» شوهر عمه رهبر کره شمالی و فرد شماره دو حکومت، بازداشت و اعدام وابستگان وی، غیبت چندماهه جونگ اون و انتصاب خواهر وی به عنوان یکی از اعضای ارشد حزب حاکم، وقایعی زنجیروار و مرتبط هستند. سونگ تائک در کره شمالی از قدرت زیادی برخوردار بود و رسانه‌های جهان از وی به عنوان مرد قدرت در سایه یاد کرده و نام او را در کنار رهبر این کشور قرار می‌دادند. این اتفاق‌ها را می‌توان در جریان تصفیه دایره قدرت از بستگان و در اختیار گرفتن آن توسط شخص رهبر و نزدیکان معتمد او به شمار آورد.

وقایع اخیر کره‌شمالی می‌تواند آینده سیاسی این کشور را ترسیم کنند. انتصاب خواهر کوچک رهبر این کشور به عنوان یکی از مقام‌های ارشد حزب حاکم و ابلاغ ماموریت اخیر به وی، می‌تواند حاکی از بی‌اعتمادی کیم جونگ اون به اطرافیان و گرایش وی به اعضای خانواده خود باشد تا خیانتی صورت نگیرد. شاید حضور یو جونگ در کنار رهبر فعلی کره‌شمالی، رویکردی برای نشان دادن حضور زنان در عرصه سیاسی این کشور باشد اما غیبت طولانی‌مدت و انتشار بی‌سابقه خبر بیماری رهبر کره‌شمالی و مانور رسانه‌ای حول محور کیم یو جونگ، گزینه جانشینی وی پس از مرگ برادر بزرگ‌تر را در اذهان عمومی ترسیم می‌کند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز