خبرگزاری کار ایران

انتشار گزارش سنای آمریکا از شکنجه توسط سیا

کد خبر : ۲۳۲۱۶۸

تهیه‌کنندگان گزارش نتیجه گرفته‌اند که این شیوه‌ها به «اطلاعات مهم و قابل پیگیری» منجر نشده و جزییات به دست آمده از این بازجویی‌ها در دفاع از امنیت ملی آمریکا کلیدی نبوده است.

گزارش مهم کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره کاربرد احتمالی شکنجه در بازجویی سیا(سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) از مظنونان در «جنگ علیه تروریسم» بعد از مدت‌ها تاخیر منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، تهیه‌کنندگان گزارش نتیجه گرفته‌اند که این شیوه‌ها به «اطلاعات مهم و قابل پیگیری» منجر نشده و جزییات به دست آمده از این بازجویی‌ها در دفاع از امنیت ملی آمریکا کلیدی نبوده است.

گزارش منتشر شده صرفا خلاصه‌ای از تحقیق شش هزار و ۷۰۰ صفحه‌ای این کمیته است.

سناتور «دیان فاینستاین» رئیس کمیته اطلاعاتی سنا امروز هم‌زمان با انتشار نتیجه تحقیق پنج ساله این کمیته گفت که گزارش نتیجه بررسی دست کم ۱۹ بازداشتگاه مخفی سی آی‌ای در کشورهای ثالثو بازجویی دست کم ۱۱۹ نفر با شیوه‌های خشن که در مواردی به شکنجه تبدیل شده است.

گزارش با نتیجه گیری‌های تکان‌دهنده‌ای که حاصل ماه‌ها دیدار با سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت آمریکا و دسترسی به میلیون‌ها صفحه مکاتبات و اسناد داخلی این سازمان بوده حاکی از آن است که:
■شیوه‌های بازجویی خشن این سازمان به اطلاعات کلیدی برای دفاع از امنیت ملی آمریکا منجر نشده است.
■سی آی‌ای مستمرا اطلاعات غلطی درباره اجرای این بازجویی‌ها و تاثیر آن به سیاستمداران و مردم آمریکا داده است و آن‌ها را گمراه کرده است.
■مدیریت سی آی‌ای بر برنامه «بازجویی‌های خشن» به شدت ناکافی و مخدوش بوده است.
■شیوه‌های به کارگرفته شده به مراتب از آنچه سی آی‌ای به سیاستمداران و مردم آمریکا گفته‌اند خشن‌تر بوده است.
«جان برنان» رئیس سیا گفته است که «اطلاعاتی که از راه این برنامه جمع‌آوری شده است، برای درک ما از القاعده حیاتی بود و تلاش‌های ضدتروریستی امروزمان نتیجه آگاهی‌های آن زمان است.»

با این وجود سازمان سی‌آی‌ای اشتباه‌هایش را در اجرای این برنامه به خصوص عدم آمادگی‌ در عملیاتی در این مقیاس برای بازجویی و بازداشت زندانیان تصدیق می‌کند.

برنامه بازجویی از مظنونان تروریستی که درون سازمان سیا با عنوان «تفسیر، بازداشت و بازجویی» مشهور است، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ در دوران ریاست جمهوری «جورج بوش» اجرا می‌شد و پس از روی کار آمدن باراک اوباما به دستور او متوقف شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز