خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

موافقت ناتو با پیوستن اوکراین به این سازمان دور از ذهن است

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۷۳

اتحادیه اروپا در وضعیت کنونی، اتحادیه‌ای منسجم نیست و کشورهایی مانند آلمان و اسپانیا، روسیه را شریک خود می‌دانند و یونان و قبرس هم به نوعی حامی منافع روسیه به شمار می‌روند و شاید فقط کشوری مانند لهستان که زخم جنگ سرد را بر روی تن خود دارد، بتواند شدت عمل در مقابل روسیه را خواستار شود.

«شعیب بهمن» تحلیلگر مسائل روسیه با اشاره به تحولات اخیر اوکراین و روسیه طی سال ۲۰۱۴ میلادی گفت که روس‌ها اوکراین را یک منطقه حائل در نظر گرفته و استراتژیست‌های آمریکا و روسیه به نوعی این کشور را یک منطقه مهم و استراتژیک می‌دانند به طوری که روسیه می‌خواهد اوکراین را هم‌پیمان خود نگه دارد و این موضوع فاز اول برنامه روسیه در جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو است.

بهمن گفت که فاز دوم برنامه روس‌ها این بود که اوکراین وارد یورو آتلانتیک نشود که موارد و شروطی در گفت‌وگو با مقام‌های اوکراین توسط روس‌ها مطرح شد؛ اول اینکه اجازه ورود نظامی و احداثپایگاه نظامی در اوکراین در این بین نباشد و دومین شرط، نپیوستن اوکراین به ناتو است.

این کار‌شناس مسائل روسیه با اشاره به احتمال رد شدن درخواست اوکراین توسط ناتو گفت: بعید است که ناتو در کوتاه مدت و میان مدت به ورود و پیوسن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی رضایت دهد، چراکه آن‌ها بر این باورند که حضور اوکراین می‌تواند هزینه‌هایی را به ناتو تحمیل کند و یکی از این دلایل این است که اوکراین در حال حاضر ارتش منظم و منسجم و کارآمدی ندارد.

وی با اشاره به تبعاتی که ممکن است موجب تقابل ناتو و روسیه شود، گفت: عضویت اوکراین در ناتو می‌تواند به تقابل و حتی تنش میان ناتو و روسیه منجر شود به طوری که گرجستان بعد از جنگ آگوست ۲۰۰۸ خواستار آن بود که به ناتو بپیوندد ولی این امر محقق نشد و باید دانست که به طور کلی ناتو بر این عقیده است و نمی‌خواهد کشورهایی که با قدرت‌های بزرگ مانند روسیه درگیر هستند، در این پیمان عضو شوند.

بهمن در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت اوکراین در ناتو موجب تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا می‌شود یا خیر، تصریح کرد: تنش میان اتحادیه اروپا و روس‌ها به نوعی غیر محتمل است زیرا اتحادیه اروپا در وضعیت کنونی، اتحادیه‌ای منسجم نیست و کشورهایی مانند آلمان و اسپانیا، روسیه را شریک خود می‌دانند و یونان و قبرس هم به نوعی حامی منافع روسیه به شمار می‌روند و شاید فقط کشوری مانند لهستان که زخم جنگ سرد را بر روی تن خود دارد، بتواند شدت عمل در مقابل روسیه را خواستار شود.

وی در پایان تاکید کرد: در اتحادیه اروپا واگرایی‌ها و اختلافاتی وجود داد به طوری که باید گفت شکاف میان آن‌ها، یک اختلاف عظیم اقتصادی است که حاصل از تحریم روسیه است و باید گفت که هرچند ارزش روبل روسیه سقوط کرده است اما بیشترین ضرر متوجه اتحادیه اروپا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز