خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

حمله به قلب اروپا، توجیه اعزام ناو هواپیمابر فرانسه به خلیج فارس است؟

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۵۳۹

پیام حمله چهارشنبه گذشته در پاریس این است که مسلمانان که از نظر برخی شهروندان اروپایی همان اعضای القاعده هستند، در کمین آن‌ها و آزادی بیان‌ ایشان نشسته‌اند. در کنار تزریق این باور به افکار عمومی فرانسه، نیروی نظامی این کشور به منطقه محل زندگی تروریست‌ها اعزام خواهد شد تا از آن‌ها و آزادی بیان در فرانسه دفاع کند.

حمله‌های اخیر در پاریس، شوک بزرگی به جامعه جهانی و مردم اروپا وارد کرد. حمله مسلحانه به دفتر هفته‌ نامه «شارلی ابدو»، گروگان‌گیری و حمله به یک فروشگاه یهودیان، مردم این کشور را در بهت و حیرت فرو برد. پیوستگی این وقایع و موضع‌گیری داعش و القاعده در این مورد که هرکدام این حمله را به خود نسبت می‌دادند، فضای حاکم را غبار آلودتر کرد.

پس از انجام این حمله، گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره علت و مسائل پشت‌ پرده آن مطرح شد. واکنش به انتشار تصویری از سرکرده گروه داعش که کمترین شباهتی به کاریکاتور ندارد، اولین حدس مطرح شده در مورد علت وقوع این حادثه بود.

دنباله‌دار بودن این حمله‌ها، انفجار در شرق فرانسه، تیراندازی در جنوب و گروگان‌گیری در فروشگاهی در شرق پاریس وحشت بیشتری بر مردم این کشور تحمیل کرد. وقایع اخیر پاریس، معمایی بزرگ است که فرضیه‌های زیادی به دنبال خود دارد. از توجیه برای حضور ناو هواپیمابر فرانسوی در خلیج فارس برای مبارزه با داعش تا انتقام برای انتشار کاریکاتور «ابوبکر البغدادی» و پیشبرد اسلام‌هراسی در اروپا.

مهاجمان مسلمان

چند ساعت بعد از وقوع حمله به دفتر هفته‌نامه، رسانه‌های فرانسوی نام دو برادر الجزایری الاصل را به عنوان عاملان کشتار پاریس معرفی کردند. وزیر کشور فرانسه نیز پس از جلسه اضطراری کابینه در کاخ ریاست‌جمهوری، عوامل این حمله را سه نفر اعلام کرد. «سعید کواشی»، «شریف کواشی» ‌و «حمید مراد» به عنوان عاملان این حمله معرفی شدند. مراد در‌‌ همان شب خود را تسلیم نیروهای امنیتی کرد.

منابع خبری فرانسه در اخبار خود بیان کردند که مهاجمان با فریاد «الله اکبر» شروع به تیراندازی کرده و وارد دفتر این نشریه شدند. یکی از بازماندگان این حادثه نیز بیان کرد که مهاجمان به وی گفتند که از اعضای «القاعده» هستند. شبکه‌های خبری در مورد زمان خروج این مهاجمان گفتند که آن‌ها با فریاد زدن این جمله که «انتقام پیامبر اسلام را گرفتیم» از صحنه جنایت متواری شدند.

مسلمانان حدود ۱۰ درصد از جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند که یکی از اولین گروه‌هایی بودند که به این حمله واکنش نشان دادند. این گروه دینی که بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان اروپا به شمار می‌رود، در طول سالیان گذشته مورد بی‌عدالتی دولت این کشور قرار داشته است. ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی در مدارس این کشور که در سال ۲۰۰۴ میلادی به تصویب رسید، یکی از مصادیق این بی‌عدالتی‌ها است.

گسترش روزافزون اسلام در اروپا باعثنگرانی سردمداران این قاره شده است و برنامه اسلام‌هراسی برای جلوگیری از این امر صورت می‌گیرد. زمانی که مهاجمین افراطی مسلمان به دفتر یک نشریه در قلب اروپا حمله می‌کنند، بر برنامه اشاعه ترس از اسلام در میان مردم اروپا مهر تایید می‌زنند. همزمانی این واقعه با حمله به مساجد در بخش دیگری از اروپا، این پروژه را تکمیل می‌کند تا مسلمانان با تروریست‌ها برابر شوند. از یک سمت گروهی به اماکن اسلامی حمله می‌کنند و از سمت دیگر گروهی با سر دادن اصلی‌ترین شعار مسلمانان، اقدام به انجام عملیات تروریستی می‌کنند. این دو گروه مانند دو لبه یک قیچی هستند که با یکدیگر رشته وحدت و آشتی میان ادیان مختلف را قطع می‌کنند. نکته دیگر در این موضوع، اتفاق افتادن این حمله‌ها در هفته وحدت است. در هفته‌ای که به طور مرتب بر استحکام وحدت میان مسلمانان و باقی ادیان تاکید می‌شود، گروهی در اروپا با حمله به مساجد و گروهی دیگر با حمله مردم اروپا این سعی می‌کنند که این وحدت مستحکم نشود.

تیراندازی در جنوب پاریس و گروگان‌گیری در فروشگاه یهودی در شرق این شهر، وقایع بعدی بودند که در این کشور اتفاق افتادند. بنا بر اعلام رسانه‌های فرانسه، «احمد کولیبالی» با برادران کواشی ارتباط داشت است. سلسله‌وار بودن حمله‌ها و همچنین افراط‌گرایانی که عاملان این حمله‌ها بوده‌اند، علامت سوال بزرگی در ذهن ایجاد می‌کند. زنده دستگیر نشدن این تروریست‌ها و اعلام خبر خروج «حیات بومدین» که به عنوان همسر احتمالی کولیبالی معرفی می‌شود از فرانسه، از جمله این پرسش‌ها هستند.

کاریکاتور ابوبکر البغدادی

برخی رسانه‌ها، علت این حمله را انتشار کاریکاتور سرکرده داعش در حساب «توئیتر» این نشریه اعلام می‌کنند. این موضوع نمی‌تواند مورد تائید قرار بگیرد. زمان انتشار این کاریکاتور، ‌۳۰ دقیقه قبل از وقوع حمله اعلام شده است. نمی‌توان باور کرد که یک عملیات مسلحانه که نیازمند برنامه‌ریزی و مقدمات گسترده‌ای است، تنها دقایقی بعد از انتشار یک کاریکاتور صورت بگیرد.
القاعده یمن و داعش در دو بیانیه جداگانه این حمله را بر عهده گرفتند.

با توجه مشکل میان داعش و القاعده، نمی‌توان باور کرد که القاعده در دفاع از البغدادی دست به حمله‌ای مسلحانه بزند و داعش تنها پس از چند دقیقه پس از انتشار این کاریکاتور، دست به حمله‌ای مسلحانه بزند.

بازگشت تروریست‌ها به فرانسه

از زمانی که بحران در سوریه آغاز شد و گروه‌های به اصطلاح جهادی از اقصی نقاط جهان به این کشور وارد شدند، فرانسه یکی از حامیان تروریست‌ها و معارضان سوری بوده و هست. در‌‌ همان زمان، کشور‌ها و نهادهای مختلفی به حامیان تروریست‌ها هشدار دادند که پشتیبانی از این گروه‌ها را پایان دهند، زیرا روزی خواهد رسید که همین تروریست‌ها به کشورهای خود باز می‌گردند. بازگشت تروریست‌ها به کشورهای خود، ترسی است که اکنون گلوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حامیان غربی را می‌فشارد.

بازگشت تروریست‌های اروپایی به کشورهای خود، می‌تواند یکی از فرضیه‌ها باشد. اشخاصی که به عنوان عاملان این حمله معرفی شدند و تصاویر آنها در رسانه‌ها پخش شد، از الجزایری‌هایی بودند که سالیان زیادی است در فرانسه زندگی می‌کنند و بخشی از بافت جمعیتی این کشور را تشکیل می‌دهند. بنابر اعلام رسانه‌های فرانسوی، شریف کواشی در سال ۲۰۰۸ میلادی به جرم عضویت در گروهی که اقدام به عضوگیری و اعزام نیروهای افراطی به عراق می‌کرده، دستگیر و سه سال روانه زندان شده است.

چرا باید فردی با سابقه عضویت در گروه‌های تروریستی از دید و نظر سرویس‌های امنیتی فرانسه خارج شود تا این جنایت را رقم بزند؟ آیا دست‌های پنهانی که می‌خواهند تمام جامعه مسلمان را به افراطی‌گری متهم کنند، این حمله را ترتیب دادند؟ چرا در روزی که خبر اعزام ناو هواپیمابر «شارل دوگل» به خلیج فارس در برخی رسانه‌ها مخابره می‌شود، این حمله صورت می‌گیرد؟

اعزام ناو هواپیمابر فرانسه به خلیج فارس

روز گذشته، خبر اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه به خلیج فارس در رسانه‌های جهان مخابره شد. این ناو هواپیمابر به همراه چند ناو جنگی برای شرکت در نبرد علیه داعش در عراق و سوریه وارد خلیج فارس خواهد شد. فرانسه یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش است که در بمباران مواضع این گروه و صد البته پشتیبانی پشت پرده از تروریست‌ها شرکت دارد.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که می‌توان آن را نمایش بین‌المللی ضد داعش نامید، توسط آمریکا برای به اصطلاح مبارزه با داعش در عراق و سوریه تشکیل شد. در ناکار‌امد بودن بمباران هوایی جنگنده‌های این گروه شکی نیست، اما با تمرکز بر موضع‌گیری‌های مقام‌های غربی و اعزام نیرو به خاورمیانه در پوشش مبارزه با داعش، هدف اصلی نمود پیدا می‌کند.

گروهی که در سال ۲۰۱۰ میلادی در عراق توسط نیروهای امنیتی این کشور به طور تقریبی نابود شده بود، با آغاز بحران سوریه به این سرزمین کوچ کرد. سوریه محل تولد دوباره داعش بود. گروه کوچکی که در سال ۲۰۰۶ در عراق تاسیس شد و نامی از ان به گوش نمی‌خورد، با پشتیبانی کشورهای مرتجع خاورمیانه و چراغ سبز آمریکا جانی دوباره یافت و تبدیل به گروهی شد که آتش جنگ را در بخشی از خاورمیانه شعله‌ور کرد.

جنگ اخیر در خاورمیانه بهترین زمان برای اجرای نمایش مبارزه با داعش بود. خاورمیانه صحنه نمایش و اعضای ائتلاف بین‌المللی، بازیگران این سناریو هستند. فرانسه نیز به عنوان یکی از همین بازیگران، با اعزام ناو هواپیمابر خود به خلیج‌فارس قصد دارد نقش پررنگ‌تری را در این نمایش به عهده بگیرد.

به طور کامل می‌توان مشاهده کرد که کشورهای غربی تحت لوای مبارزه با داعش، در حال انتقال نیرو به صورت آهسته به خاورمیانه هستند. ایالات متحده از سال ۱۳۶۹ شمسی در خلیج‌فارس حضور دارد، انگلستان نیز که پیش از این در این منطقه حضور داشت، با عقد قرارداد نظامی با بحرین در حال ساخت یک پایگاه نظامی در بحرین است. امروز نیز فرانسه قصد دارد بخشی از نیروی دریایی خود را به بهانه مبارزه با داعش در عراق و سوریه در این منطقه مستقر کند. در واقع، جنگ در عراق و سوریه بهانه‌ای برای حضور دوباره استعمارگران قدیمی منطقه شده است.

همزمانی اعلام خبر اعزام این ناو و حمله تروریستی در پاریس را می‌توان با یکدیگر در یک راستا دانست. پیام حمله چهارشنبه گذشته در پاریس این است که مسلمانان که از نظر برخی شهروندان اروپایی همان اعضای القاعده هستند، در کمین آن‌ها و آزادی بیان‌ ایشان نشسته‌اند. در کنار تزریق این باور به افکار عمومی فرانسه، نیروی نظامی این کشور به منطقه محل زندگی تروریست‌ها اعزام خواهد شد تا از آن‌ها و آزادی بیان در فرانسه دفاع کند.

این امر به عنوان یک فرضیه مطرح است اما می‌توان این‌گونه دید که حوادثاخیر، زمینه اعزام نیروی فرانسه به خلیج فارس را فراهم کرده است.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز