خبرگزاری کار ایران

خزائی در گفت‌وگو با ایلنا:

ارسال نامه به بان کی مون اقدامی هوشمندانه بود

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۷۰

بنابر فصل هفتم منشور ملل متحد، هر گروه یا کشوری که امنیت و صلح جهان را به خطر بیاندازد، با برخورد این سازمان مواجه می‌شود. بنابراین، سازمان ملل با توجه به قوانین خود موظف به برخورد با گروه‌های تکفیری و جریان‌های ضداسلامی است.

«احمدرضا خزائی» کارشناس مسائل بین‌الملل و معاون فرهنگی و اجتماعی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، ارسال نامه توسط وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد را اقدامی هوشمندانه توصیف کرده و گفت که تاثیر جهانی نامه ارسالی ظریف به دلیل ارتباطات گسترده‌ای که با همتایان خارجی خود به ویژه در کشورهای مسلمان دارد، بیشتر می‌شود.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل درباره اقدام اخیر وزیر خارجه ایران مبنی بر ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرنگار ایلنا گفت: ارسال نامه توسط ظریف به «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، اقدامی بسیار هوشمندانه بود. این اقدام نشان از زیرکی ایشان دارد زیرا از موقعیتی طلایی ‌‌نهایت استفاده را کرده است. دو قطعنامه پیشنهادی «گفت‌وگوی تمدن‌ها» و «جهان علیه خشونت و افراط‌گرائی» که به تصویب سازمان ملل متحد رسیده است، می‌تواند چارچوبی برای برخورد این سازمان با جریان اسلام‌هراسی غرب باشد.

وی تاکید کرد: تاثیر جهانی نامه ارسالی ظریف به دلیل ارتباطات گسترده‌ای که با همتایان خارجی خود به خصوص در کشورهای مسلمان دارد بیشتر می‌شود. نکته دیگر، بحثورود سازمان کنفرانس اسلامی به مبارزه با این موج است. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید فعال‌تر شود و این سازمان متشکل از کشورهای اسلامی را در این جریان وارد کند.

خزائی در مورد وظیفه ذاتی سازمان ملل متحد در برخورد با جریان تکفیری و ضداسلام در غرب بیان کرد: حرکت گروه‌های تکفیری نه تنها تهدیدی برای خاورمیانه و دنیای اسلام است، بلکه خطری عملی برای تمام جهان محسوب می‌شود. حمله تروریستی به دفتر هفته نامه «شارلی ابدو» در پاریس نمونه‌ای از همین تهدید‌ها است. بنا بر فصل هفتم منشور ملل متحد، هر گروه یا کشوری که امنیت و صلح جهان را به خطر بیاندازد، با برخورد این سازمان مواجه می‌شود. بنابراین، سازمان ملل با توجه به قوانین خود موظف به برخورد با گروه‌های تکفیری و جریان‌های ضداسلامی است. سازمان کنفرانس اسلامی و دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای مسلمان باید به سازمان ملل فشار بیاورند تا این وظیفه خود را انجام دهد.

وی افزود: امروز آزمون بزرگی پیش روی سازمان ملل قرار دارد. این نهاد باید میزان تاثیرگذاری خود را نشان دهد و جایگاه خود به عنوان بالا‌ترین نهاد بین‌المللی را اثبات کند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مورد رویکرد دوگانه غرب نسبت به توهین به ادیان گفت: یکی از موارد مهمی که در نامه ظریف وجود دارد، اشاره به رویکرد دوگانه غرب در توهین به اندیشه‌ها است. در سال ۲۰۰۸ میلادی، سردبیر نشریه شارلی ابدو از یکی از کاریکاتوریست‌های این مجله خواست که به دلیل کشیدن یک کاریکاتور ضد یهودی، از یهودیان دنیا عذرخواهی کند. این کاریکاتوریست به دلیل قبول نکردن این درخواست از این نشریه اخراج شد. اما همین نشریه به عقاید یک میلیارد و۵۰۰ میلیون نفر مسلمان توهین می‌کند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل پیوستن برخی جوانان اروپایی و آمریکایی به جریان تکفیر، همین برخوردهای تبعیض‌‌آمیز سیاست‌مداران و سران غربی نسبت به اقلیت‌های دینی در آن کشور‌ها است. خلاف آنچه که اقدام‌های تروریست‌های تکفیری به تمام مسلمانان نسبت داده می‌شود، مسلمانان حقیقی با اندیشه‌ای که باعثتشکیل گروه‌هایی مانند طالبان و داعش و القاعده می‌شود، مخالف هستند. ورود سازمان ملل به بحثمقابله با جریان اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی با اتحاد کشورهای اسلامی و فشار این گروه از کشور‌ها بر این نهاد امکان‌پذیر است.

خزائی در پایان با اشاره به ارسال نامه رهبر معظم انقلاب به دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. با اقدام هوشمندانه ظریف و ارسال آن به‌ بان کی مون، نامه مقام معظم رهبری به عنوان یک سند رسمی در سازمان ملل متحد به ثبت رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز