خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در نشست بررسی تحولات یمن:

سعودی‌ها مانع قدرت گرفتن شیعیان یمن خواهند شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۹۳۷

به دلیل هم‌مرز بودن عربستان و یمن، ریاض به دنبال حفظ حوزه نفوذ خود و تاثیرگذاری در این منطقه است. تمام مهره‌های جهان عرب توسط ریاض چیده می‌شود، بنابراین عربستان اجازه نمی‌دهد که انصارالله در یمن به قدرت برسد.

ُ «حسن هانی‌زاده» مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری مهر و کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست بررسی تحولات یمن که صبح امروز - سه‌شنبه - در محل خبرگزاری «نسیم» برگزار شد، به تحلیل وقایع این کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل ایلنا، هانی‌زاده درباره عامل اصلی انقلاب یمن گفت: حوثی‌ها و برخی دیگر از گروه‌های مذهبی در یمن همواره تحت فشار بوده و آزادی عمل نداشته‌اند. همین شیعیان زیدی نمی‌توانستند آزادانه مراسم مذهبی خود را اجرا کنند. جرقه اولیه انقلاب یمن برای کسب آزادی زده شد تا هم شیعیان و هم دیگر گروه‌های مذهبی بتوانند حقوق خود را به دست بیاورند.

وی افزود: برخی عنوان می‌کنند که تمام اهالی جنوب یمن دشمنان شیعیان شمالی هستند. این بحثدر مورد تمام اهالی جنوب صدق نمی‌کند. اما آن‌ها به دنبال تجزیه یمن و بازگشت به دوران پیش از سال ۱۹۹۰ میلادی هستند. در حال حاضر پرچم کشور سابق یمن جنوبی در ادارات و مراکز این مناطق استفاده می‌شود. «عبدربه منصور هادی» نیز که به خواست خود از مسند ریاست‌جمهوری کنار رفت، تمایلی به ریاست بر یمن متحد نداشته و خواستار ریاست بر کشور جنوبی است.

وی خاطرنشان کرد: القاعده استراتژی غبارآلود کردن فضا را دارد. یعنی در کشورهایی مانند لیبی و عراق که شرایط بحرانی است، وارد شده و فضا را برای فعالیت خود آماده می‌کند تا در صورت به بار نشستن تغییر و تحولات، وارد میدان شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد نقش شیعیان در انقلاب یمن گفت: «انصارالله» بار انقلاب یمن را به دوش کشید. این گروه نقش قابل ملاحظه‌ای در صف‌بندی و هدایت مردم و پیشرفت تحولات در یمن داشت. کشورهای حاشیه خلیج فارس از تحولات اخیر در کشورهای اطراف خود راضی نیستند، دلیل آن در نگاه طایفه‌ای است که دولت‌مردان حاشیه خلیج‌فارس به رهبری ریاض دارند. به دلیل آنکه جنبش انصارالله از شیعیان تشکیل شده و این موضوع با نگاه طایفه‌ای این کشور‌ها هم‌خوانی ندارد، به مقابله با این خیزش پرداخته‌اند.

وی یادآور شد: به طور احتمال، پیروزی انقلاب در یمن با برخورد شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مواجه می‌شود. ‌‌ همان مدلی که در مصر پیاده شد، امکان دارد در یمن پیاده شود. اما با این تفاوت که در مصر یک‌ سال پس از تشکیل دولت وارد عمل شدند و در یمن فرصت تشکیل دولت را نخواهند داد.

هانی‌زاده در مورد تعطیلی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در صنعا گفت: تعطیلی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در یمن، یک سیاست غربی، عربی برای تحت فشار دادن انقلابیون این کشور است. این جریان جدید با مدیریت ایالات متحده و از طریق عربستان در یمن هدایت می‌شود. امروز تمام کشورهای عربی توجه خود را از مسائل جهان عرب، به مناقشه یمن معطوف کرده‌اند. برخی از‌ آن‌ها از لفظ کودتا برای اقدام‌های انصارالله استفاده می‌کنند. این لفظ معنای دیگری غیر از انقلاب دارد و از آن برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیت انقلاب یمن استفاده می‌شود. انصارالله نماینده ۲۸میلیون نفر مردم یمن است اما حرکت انقلابی این گروه توسط رسانه‌ها و کشورهای غربی – عربی به عنوان کودتا معرفی می‌شود. در حالی که همین رسانه‌ها و کشور‌ها، جنگ داخلی سوریه را انقلاب نام‌گذاری کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تعطیلی سفارتخانه‌ کشورهای خارجی، به دلیل القای حس ناامنی دیپلماتیک در صنعا است. کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از ریاض دستور گرفتند که نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در یمن را تعطیل کنند. اگر آن کشور‌ها از این فرمان اطاعت نمی‌کردند، احتمال وقوع حملات تروریستی هدایت شده توسط کشورهای عربی وجود داشت که مسئولیت آن را بر گردن حوثی‌ها بیاندازند.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد نقش عربستان در تحولات یمن افزود: عربستان در حال بازی زیرکانه‌ای است. ریاض به دنبال آن است که یمن حداقل به دو کشور تقسیم شود. ثبات و استقرار آرامش در یمن آفتی برای عربستان به شمار می‌رود. زیرا شیعیان یمن بر شیعیان شرق عربستان تاثیر می‌گذارند و معادلات سعودی را به هم می‌ریزند. به همین دلیل عربستان تلاش می‌کند تا یمن تجزیه شود و دیواری بین شیعیان یمن و شیعیان شرق کشور خود ایجاد کنند.

وی ادامه داد: این مثل معروفی است که اهل حجاز فتنه درست می‌کنند و خود از آن فرار می‌کند. این مصداق روش عربستان در یمن است. عربستان با درخواست نیرو از مصر برای استقرار در مرزهای یمن، السیسی را جلو انداخته و خود را عقب می‌کشد. اگر رئیس‌جمهوری مصر این درخواست را قبول کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

هانی‌زاده در پایان گفت: اختلاف نظر‌ها در شورای همکاری خلیج فارس بسیار جدی است. اما برای ضعف نشان ندادن به ایران سعی می‌کنند این اختلافات را خیلی علنی نکنند. قطر و عربستان در مورد مصر اختلاف دارند اما می‌بینیم که همین دو کشور در سوریه اتفاق نظر داشته و به دستور آمریکا، از سال ۲۰۱۱ مبلغ ۳۶ میلیون دلار به ارتش آزاد و جبهه‌النصره پول داده‌اند. «بندر بن سلطان» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی سعودی برای ایجاد گروه‌های تروریستی در سوریه، تروریست‌ها را از ۸۰ کشور جمع‌کرد و اوضاع کنونی را به وجود آورد. هدف از تشکیل این جبهه، سقوط نظام «بشار اسد» و نابود کردن محور تهران – دمشق – بیروت بود. به دلیل هم‌مرز بودن عربستان و یمن، ریاض به دنبال حفظ حوزه نفوذ خود و تاثیرگذاری در این منطقه است. تمام مهره‌های جهان عرب توسط ریاض چیده می‌شود، بنابراین عربستان اجازه نمی‌دهد که انصارالله در یمن به قدرت برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز