خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

تریبون کنگره آمریکا؛ ابزار انتخاباتی نتانیاهو

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۱۰۷

سخنرانی نتانیاهو در گنگره می‌تواند سکوی پرتابی برای لیکود به منظور کسب دوباره قدرت در اسرائیل باشد. هرچند که کمیته انتخابات اعلام کرده که سخنرانی نتانیاهو را کنترل می‌کند، اما نمی‌تواند تمام راه‌ها را برای انتشار آن ببندد. بنابراین در صورت استفاده نخست‌وزیر از این فرصت، راستگرایان افراطی می‌توانند بار دیگر شانس خود را برای کسب اکثریت آزمایش کنند.

سفر نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا، از‌‌ همان ابتدای امر حواشی زیادی داخل سرزمین‌های اشغالی و در ایالات متحده داشت. این موضوع که کنگره بدون هماهنگی و در جریان گذاشتن کاخ سفید اقدام به دعوت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کرد، باعثناراحتی رئیس‌جمهوری آمریکا شد.

پس از دعوت کنگره از نتانیاهو، تاریخ سخنرانی وی ۱۱ فوریه یا ۲۲ بهمن مشخص شد. تاریخی که به دلیل همزمانی با تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی، به نوعی شیطنت سیاسی تعبیر شد. افزون بر اینکه بخشی از سخنرانی وی نیز مربوط ایران بود.

«جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان اعلام کرد که بنا به در خواست نتانیاهو، تاریخ این سخنرانی از ۱۱ فوریه به ۳ مارس تغییر کرد؛ تغییری که به گفته مقام‌ها و رسانه‌های غربی، دلایل مختلفی داشته است.

نتانیاهو و انتخابات کنست اسرائیل

پس از بحران سیاسی که در پی اختلاف نخست‌وزیر و وزرای کابینه اسرائیل یجاد شد، ۸ دسامبر سال گذشته میلادی قانون انحلال کنست توسط اعضای آن به تصویب رسید. پس از انحلال پارلمان، ۱۷ مارس ۲۰۱۵ میلادی به عنوان تاریخ انتخابات زودهنگام انتخاب شد.

حزبی که اکثریت آرا را به دست بیاورد، مامور به تشکیل کابینه شده و قدرت را در رژیم صهیونیستی به دست می‌گیرد. بنابراین نتانیاهو به عنوان رهبر حزب «لیکود» فرصتی استثنائی به دست آورده تا در کنار عنوان نخست‌وزیری، به عنوان یک کاندیدای سیاسی نیز به سخنرانی بپردازد. فرصتی که در اختیار هیچ یک از احزاب سیاسی و سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی قرار نگرفته و نمی‌گیرد.

پس از اعتراض احزاب اسرائیل، کمیته انتخابات این رژیم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای جلوگیری از استفاده نخست‌وزیر از این سخنرانی برای تبلیغات انتخاباتی، از پخش زنده آن خودداری کرده و آن را با پنج دقیقه تاخیر پخش خواهند کرد.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره دو هفته پیش از انتخابات کنست، فرصت مناسبی برای فعالیت تبلیغاتی لیکود و جریان راست افراطی اسرائیل فراهم می‌کند. به همین دلیل احزاب دیگر که به این تریبون دسترسی ندارند، نسبت به آن اعتراض می‌کنند. بنابراین، سخنرانی نتانیاهو در کنگره در کنار مسائل دیگر می‌تواند استفاده داخلی زیادی نیز برای وی و لیکود داشته باشد.

۱ تا ۳ مارس، اجلاس سالانه لابی صهیونیستی در واشنگتن

یکی دیگر از دلایل جابه‌جایی روز سخنرانی نتانیاهو بنابر پست توئیتر رئیس مجلس نمایندگان، درخواست وی برای نزدیک شدن تاریخ حضور در کنگره به اجلاس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل(AIPAC) اعلام شده است.

پس از دعوت نتانیاهو به کنگره که بدون هماهنگی با اوباما صورت گرفت، کاخ سفید این اقدام مجلس را نقض پروتکل‌های دیپلماتیک اعلام کرد. همچنین کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اوباما با نتانیاهو دیدار نمی‌کند.

برخی تحلیل‌گران دلیل این تغییر را، ملاقات نتانیاهو و اوباما در جریان این اجلاس عنوان می‌کنند تا مشکلات به وجود آمده برطرف شده و شرایط به حال عادی برگردد. هرچند که رسانه‌ها از تاریک شدن نسبی مناسبات واشنگتن و تل‌آویو سخن می‌گویند، ولی این موضوع چندان باورپذیر نیست.

در هر حال، سخنرانی نتانیاهو در گنگره می‌تواند سکوی پرتابی برای لیکود به منظور کسب دوباره قدرت در اسرائیل باشد. هرچند که کمیته انتخابات اعلام کرده که سخنرانی نتانیاهو را کنترل می‌کند، اما نمی‌تواند تمام راه‌ها را برای انتشار آن ببندد. بنابراین در صورت استفاده نخست‌وزیر از این فرصت، راستگرایان افراطی می‌توانند بار دیگر شانس خود را برای کسب اکثریت آزمایش کنند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز