خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

اوباما زیر بار تحقیر جمهوری‌خواهان

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۲۸۳

برای گروه‌های افراط‌گرا تلاش برای رسیدن به یک توافق جامع توسط دولت آمریکا، حاکی از علاقه نداشتن اوباما به سرزمین و آرمان‌های آمریکا است. در حالی که دولت آمریکا به فکر منافع خود است و منافع ایران برای آن اهمیتی ندارد، سیاست‌مداران تندرو هم‌آواز با تل‌آویو بر طبل جنگ می‌کوبند و جناح درگیر در مذاکرات را به وطن‌فروشی و بی‌علاقگی به آمریکا متهم می‌کنند.

در حالی که شبکه‌های خبری از احتمال حاصل شدن توافق هسته‌ای میان ایران ۱ + ۵ در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند، هجمه‌ای مطبوعاتی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا نیز آغاز شده است. برخی روزنامه‌های آمریکایی مانند «واشنگتن پست»، «نیویورک تایمز» و هفته‌نامه «تایم» موجی جدید در تخریب رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا آغاز کرده‌اند.

جمهوری‌خواهان بار دیگر در قدرت

چهارم نوامبر سال گذشته میلادی، روز برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا بود. پیش از این انتخابات، جمهوری‌خواهان آمریکا اکثریت مجلس نمایندگان را در دست داشتند ولی در سنا در اقلیت قرار گرفته بودند. پس از انجام رای‌گیری، جناح مخالف رئیس‌جمهوری توانست قدرت را در شاخه قانون‌گذاری آمریکا را به دست بگیرد و اکثریت هر دو مجلس را تصاحب کند.

سیاست در آمریکا همواره زمین بازی میان دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه بوده و ریاست دولت و کنگره بین این دو گروه در گردش است. اوباما همواره مورد هجمه جمهوری خوا‌هان قرار داشته است اما از چهار نوامبر ۲۰۱۴ میلادی، اوضاع سیاسی با گذشته تفاوت کرد.

قرار گرفتن سیاست‌مداران تندرو جمهوری‌خواه در راس قوه قانون‌گذاری ایالات متحده، عرصه را کمی بر دموکرات‌های دولتی تنگ کرد. از زمان قدرت گرفتن این جناح تندرو در ایالات آمریکا، برخی اقدام‌ها برای کارشکنی در سیاست‌های اوباما انجام شد و برخی چهره‌های جمهوری‌خواه شروع به سخنرانی‌های آتشین در رد نظرات اوباما کردند.

یکی از آخرین اقدام‌های جمهوری‌خواهان کنگره، دعوت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در جلسه‌ای در این نهاد بود. اقدامی که با واکنش منفی کاخ سفید مواجه و به عنوان نقض پروتکل‌های دیپلماتیک شناخته شد. بنابر عرف بین‌الملل، دعوتی در این سطح باید توسط کاخ سفید انجام می‌شد.

باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا و اولین رنگین‌پوستی است که در این جایگاه قرار گرفته است. تبار‌ آفریقایی اوباما و رنگ پوست متفاوت وی، دستاویزی برای مخالفان برای هجمه به وی شده است. در آخرین موج تخریب به رهبری جمهوری‌خواهان، اوباما به عنوان فردی معرفی شده است که علاقه‌ای به آمریکا ندارد. برخی چهره‌های جمهوری‌خواه مانند «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک از جلوداران این موج هستند.

اوباما، اسرائیل و توافق هسته‌ای با ایران

از زمان آغاز ریاست‌جمهوری اوباما، وی به عنوان سیاست‌مداری شناخته و معرفی شد که در برخی مسائل با تل‌آویو اختلاف‌نظر دارد. این موضوع برای جمهوری‌خواهانی که خواستار ارتباط و پشتیبانی بی‌‌چون و چرا از اسرائیل هستند، قابل پذیرش نیست. این موضوع به آن معنی نیست که اوباما با پشتیبانی و ارتباط با اسرائیل مخالف است زیرا چنین رویکردی یکی از ارکان سیاست‌های واشنگتن است.

نقطه اختلاف دولت فعلی آمریکا و رژیم صهیونیستی، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ است. در حالی که رسانه‌‌ها و تحلیل‌گران از احتمال حصول توافق در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند، تل‌آویو در کنار جمهوری‌خواهان از این تحول ناراضی بوده و در صدد به شکست کشاندن آن هستند.

در صورت حاصل شدن توافق میان ایران و گروه‌های ۱ + ۵ به رهبری آمریکا، نام اوباما به عنوان رئیس‌جمهوری که نقشی در رسیدن به این توافق داشت، در تاریخ ثبت خواهد شد. در صورت وقوع این اتفاق، دموکرات‌ها پیروزی بزرگی را نصیب خود می‌کنند که تا حدودی پایان دوران جمهوری‌خواهان را رقم‌ می‌زند.

در این مسیر دو طیف در برابر دولت آمریکا قرار دارد. طیف اول، صهیونیست‌ها هستند که نه تنها از حاصل شدن توافق بلکه از اصل مذاکره نیز ناراضی هستند. بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنند تا این روند با شکست مواجه شده و جامعه جهانی را با خود همراه کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی مضحک در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ میلادی، بیان کرد که ایران به زودی به بمب هسته‌ای دست پیدا می‌کند.

طیف دوم، جمهوری‌خواهان هستند که همواره در کنار تل‌آویو قرار داشته و با معرفی ایران به عنوان تهدیدی هسته‌ای برای امنیت جهان و اقدام برای تصویب تحریم‌های بیشتر، در تلاش برای به بن‌بست کشیدن مذاکرات هستند تا حیات سیاسی خود را تضمین کنند.

برای این گروه‌ها، تلاش برای رسیدن به یک توافق جامع توسط دولت آمریکا، حاکی از علاقه نداشتن اوباما به سرزمین و آرمان‌های آمریکا است. در حالی که دولت آمریکا به فکر منافع خود است و منافع ایران برای آن اهمیتی ندارد، سیاست‌مداران تندرو هم‌آواز با تل‌آویو بر طبل جنگ می‌کوبند و جناح درگیر در مذاکرات را به وطن‌فروشی و بی‌علاقگی به آمریکا متهم می‌کنند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز