خبرگزاری کار ایران

موسوی خلخالی در گفت‌وگو با ایلنا:

تسلط نظامیان بر مصر، تشکیل پارلمان را غیر ممکن کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۰۲۰

یک کار‌شناس مسائل مصر گفت که استمرار سلطه نظامیان بر کشورهای خاورمیانه به ویژه مصر که ریشه‌ای ۶۰ ساله دارد، دلیلی شده است تا برقراری دموکراسی در این کشور محقق نشده و لذا تبدیل مصر به یک حکومت قدرت‌گرا موجب این شده که تسلط نظامیان بر قوای سه‌گانه این کشور افزایش یابد.

مرتضی موسوی خلخالی با اشاره به حکم دادگاه عالی قانون اساسی مصر مبنی بر ابطال ماده سوم قانون انتخابات این کشور به خبرنگار ایلنا گفت: زمانی که عبدالفتاح السیسی که یک نظامی تحت فرمان حسنی مبارک بود قدرت را به دست گرفت، به گونه‌ای ورق در مصر برگشت. یعنی محمد مرسی به زندان رفت و از طرف دیگر، مبارک و فرزندانش بدون کوچک‌ترین محکومیتی تبرئه شدند.

وی ادامه داد: اگر حسنی مبارک و فرزندانش عادلانه محاکمه می‌شدند، طبق قوانین جزایی مصر ۱۰ سال محکومیت و حبس در انتظار آن‌ها بود اما افکار جهانی دید که چگونه دستگاه قضایی مصر که زیر سلطه نظامیان بود، حکم به تبرئه وی داد و چنین حکم تعجب‌برانگیزی را صادر کرد.

موسوی خلخالی در خصوص فیلم و تصاویر منتشر شده از سر بریدن ۲۱ مصری در سواحل مدیترانه تصریح کرد: در هفته‌های اخیر به خصوص بعد از کشته شدن ۲۱ کارگر مصری توسط داعش، بررسی و تحلیل‌هایی صورت گرفت که در نتیجه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی اعلام کردند که منطقه‌ای که این جنایت در آنجا صورت گرفته در لیبی نبوده است و گفته می‌شود که مکان به قتل رسیدن کارگران مصری سواحل کشور قطر است. از این‌رو نفوذ قطر در منطقه نمایان می‌شود و از طرف دیگر، باید گفت که اگر ژنرال حفتر در لیبی به قدرت برسد و این موضوع توسط جامعه جهانی تایید شود، باعث می‌شود السیسی در مصر قدرت بیشتری بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پارلمان مصر در آینده تشکیل خواهد شد یا خیر، گفت: تا زمانی که تسلط نظامیان بر مصر باقی باشد، بی‌شک پارلمان مستقلی در مصر شکل نخواهد گرفت. دلیل دیگر در عدم شکل‌گیری پارلمان در مصر این است که منافع کشورهای عربی مانند قطر، عربستان و امارات در این است که اوضاع داخلی در مصر نا‌آرام باشد تا مصر به عنوان قدرتی مستقل به موازات کشورهای مذکور رشد نکند.

این تحلیلگر جهان عرب در پایان با بیان اینکه حیات کشور و دولت مصر بسته به حمایت کشورهای عربی است، گفت: این‌که دیده می‌شود مصر در مقابل ایران قرار می‌گیرد، پروژه‌ای از پیش طراحی شده توسط کشورهای عربی است. به عبارتی که حیات مصر بستگی به حمایت‌های مالی این کشور‌ها خصوصاَ عربستان دارد و باید دانست زمانی که ساختار و شاکله قدرت نظامی است، بی‌شک آرایش انتخابات به نفع آن‌ها خواهد بود به گونه‌ای اخوان‌المسلمین ریشه‌ای ۷۰ ساله در ساختار و مبارزات سیاسی مصر دارد اما توسط دولت فعلی مصر نادیده گرفته می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز