خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

طرح صلح خاورمیانه؛ آخرین تیر اوباما در تاریکی

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۴۵۵

شمارش معکوس پایان دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» فرا رسیده و روزهای ترک کاخ سفید فرا می‌رسد. برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، نیروی محرکه‌ای برای تلاش اوباما و بالا‌تر از آن، دموکرات‌ها به منظور کسب دستاوردهایی با هدف پیروزی در این رویداد سیاسی بزرگ ایالات متحده شده است.

یکی از مقام‌های کاخ سفید اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه «ها‌آرتص» از تلاش کاخ سفید برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی در دو سال پایانی حضور اوباما در کاخ سفید خبر داده بود. این مقام آمریکایی همچنین اعلام کرد که کاخ سفید منتظر ترکیب جدید کابینه اسرائیل و رویکرد وزرای آینده نسبت به موضوع صلح است و تصمیم نهایی به بعد از انتخابات کنست موکول شده است.

خیز دموکرات‌ها برای ادامه ریاست‌جمهوری

کاخ سفید از سال ۱۸۲۹ میلادی تا کنون، ۱۶ رئیس‌جمهوری دموکرات به خود دیده است. «اندرو جکسون» را نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات نام‌گذاری کرده‌اند و امروز که حدود ۲۰۰ سال از زمان قدرت وی می‌گذرد، رئیس‌جمهوری دموکرات دیگری در کاخ سفید ساکن است.

آغاز شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دموکرات‌ها و اوباما را به سمت کسب دستاوردهای بزرگ حرکت داده است. این دو دستاورد بزرگ «مذاکرات هسته‌ای ایران» و «مناقشه فلسطین و اسرائیل» است که در صورت حصول نتیجه مطلوب، نام دموکرات‌ها و نخستین رئیس‌جمهوری رنگین‌پوست آمریکا را در تاریخ ثبت‌ می‌کند.

پس از پیروزی جمهوری‌خواهان و تسلط بر کنگره، رقابتی درونی در آمریکا و موجی از تخریب دولت توسط حزب مخالف آغاز شد. در برابر این جریان تخریب، دولت به دنبال کسب پیروزی‌هایی در صحنه سیاسی است. بنابراین، اوباما طرحی جدید برای برقراری صلح در خاورمیانه ارائه می‌کند تا در صورت پیروزی، برگ برنده‌ای در برابر جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی در دست داشته باشند.

کابینه آینده اسرائیل و سرنوشت مذاکرات صلح

پس از تشدید مشکلات درون کابینه اسرائیل و اختلاف میان نخست‌وزیر و وزرا، کنست منحل و برگزاری انتخابات زودهنگام در پارلمان تصویب شد.

نتیجه انتخابات آتی اسرائیل، عنصر تاثیرگزاری در مذاکرات به اصطلاح صلح فلسطین به شمار می‌رود. ترکیب جدید وزرای کابینه و رویکرد آنها نسبت به مساله صلح با فلسطینی‌ها عاملی کلیدی در پیشرفت این مذاکرات محسوب می‌شود. بنابراین، کاخ سفید با موکول کردن تصمیم نهایی به بعد از انتخابات کنست، منتظر تعیین تکلیف کابینه می‌ماند.

پس از اختلاف‌های به وجود آمده میان کاخ سفید و تل‌آویو و به هم ریختگی روابط میان اوباما و «بنیامین نتانیاهو»، می‌توان این‌گونه گفت که دولت آمریکا به دنبال هماهنگی با نخست‌وزیری غیر از نتانیاهو است. روابط عمیق آمریکا و اسرائیل هیچ‌گاه تخریب نشده و از بین نمی‌رود. بلکه تنها در سطوح اجرایی امکان بروز اختلافات وجود دارد.

اوباما به دنبال ماندگاری در تاریخ

دو سال پایانی ریاست‌جمهوری اوباما فرا رسیده و نخستین رئیس‌جمهوری رنگین‌پوست آمریکا، لحظه به لحظه به ترک کاخ سفید نزدیک می‌شود. پایان دادن به مناقشه میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی یکی از اولویت‌های اصلی اوباما در سال‌های اقامت در کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. بنابراین وی تلاش می‌کند تا قبل از پایان یافتن دوره ریاست خود، این طرح را به سرانجام برساند.

هاآرتص در گزارش خود درباره طرح جدید اوباما برای صلح در خاورمیانه اعلام کرده است که دولت آمریکا به دنبال جلوگیری از تلاش‌های تشکیلات خودگردان برای شکایت از اسرائیل در دادگاه جنایی بین‌المللی است. اوباما برای به سرانجام رساندن گفت‌وگو‌های صلح فلسطین باید موانع زیادی را از پیش پای خود بردارد. تعیین تکلیف بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین، بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای سال ۱۹۶۷ و اقدام‌های فلسطین برای حضور در مجامع بین‌المللی که با مخالفت شدید نتانیاهو روبه‌رو شد، از جمله موانع پیش روی آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح است.

شاید اوباما و دولت وی در انتظار روی کار آمدن یک کابینه متعادل در رژیم صهیونیستی هستند، تا بتوانند این مساله را حل و فصل کنند. اوباما به دلیل رنگین‌پوست بودن، نام خود را در تاریخ آمریکا ثبت کرده است، اما با پیگیری گفت‌وگوهای صلح به دنبال حک کردن نام خود به عنوان برقرار کننده صلح خاورمیانه در تاریخ است.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز