خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

نگاهی به مهم‌ترین وقایع خاورمیانه در سالی که گذشت

در سال ۱۳۹۳ خورشیدی تحولات زیادی در منطقه خاورمیانه رقم خود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

تشکیل دولت لبنان / ۱ فروردین ۱۳۹۳

پارلمان لبنان به وزرای پیشنهادی نخست‌وزیر این کشور رای اعتماد داد. پس از چندین ماه مناقشه در صحنه سیاست داخلی لبنان، «تمام سلام» نخست‌وزیر این کشور کابینه لبنان را تشکیل داد تا پایانی بر منازعه میان احزاب سیاسی این کشور باشد.

یکی از موانع تشکیل کابینه لبنان، مخالفت «سعد حریری» رهبر جریان ۱۴ مارس با حضور «حزب الله» در صحنه سیاسی این کشور بود. حریری‏ مهره عربستان در لبنان محسوب می‌شود و سعی در پیاده کردن سیاست‌های ریاض در این کشور را دارد.

صدور حکم اعدام ۵۲۹ نفر از اعضای اخوان‌المسلمین / ۴ فروردین ۱۳۹۲

دادگاه مصر در اقدامی بی‌سابقه، حکم به اعدام ۵۲۹ نفر از اعضای اخوان‌المسلمین داد. پس از قرار گرفتن ارتش در صدر حکومت مصر، اخوان به عنوان یک تشکیلات تروریستی معرفی شد و اعضا و هواداران این حزب به طور گسترده‌ای بازداشت شدند.

صدور حکم اعدام اعضای اخوان در حالی انجام شد که در اواخر سال جاری میلادی، شاهد تبرئه «حسنی مبارک» از اتهام کشتار مردم مصر بودیم. صدور این احکام، نشان از بی‌عدالتی در دستگاه قضایی مصر و نفوذ ارتش در این نهاد دارد.

افشای حضور نیروهای امنیتی اردن در بحرین / ۱۴ فروردین ۱۳۹۳

با انتشار اسنادی از وزارت کشور بحرین مبنی بر حضور نیروهای امنیتی اردن در این کشور، رسوایی دیگری برای حکومت آل خلیفه به بار آمد. بر اساس این اسناد، حکومت آل خلیفه به ۴۹۹ نیروی امنیتی اردن، ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار پول پرداخت می‌کرد.

بنا بر ادعای «سمیره رجب» سخنگوی دولت بحرین، این نیرو‌ها با استناد به قرارداد امنیتی میان دو کشور در بحرین حضور دارند. دولت بحرین مدعی است که این نیرو‌ها برای آموزش پلیس در این کشور مستقر هستند، اما انقلابیون بحرین اعلام کرده‌اند که این نیرو‌ها برای سرکوب مردم به بحرین آمده‌اند.

سفر «شیمون پرز» به پکن / ۱۸ فروردین ۱۳۹۳

رئیس سابق رژیم سهیونیستی در سفر به چین با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. پرز در ملاقات با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین به گفت‌و‌گو درباره مسائل خاورمیانه و مساله هسته‌ای ایران پرداخت.

چین به دلیل عضویت در شورای امنیت و داشتن حق وتو، مهره کلیدی در آسیا محسوب می‌شود. هدف پرز از این سفر را می‌توان تلاش برای گسترده‌تر کردن لابی این رژیم برای تاثیر بر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ دانست.

وضع مقررات نظامی در استان الانبار / ۲۱ فروردین ۱۳۹۳

ارتش عراق با ورود مجدد به الانبار و درگیری شدید با تروریست‌های داعش، برای برقراری امنیت در مرکز این استان، مقررات منع رفت و آمد برقرار کرد.

در این برهه از زمان، درگیری نیروهای امنیتی و تروریست‌ها به شدتی که امروز شاهد آن هستیم، وجود نداشت و الانبار نقطه آغاز درگیری‌های امروز عراق بود.

برکناری «بندر بن سلطان» / ۲۶ فروردین ۱۳۹۳

فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه با نام بندر بن سلطان، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت عربستان گره خورده است. بن سلطان به عنوان پشتیبان اصلی گروه‌های تکفیری داعش و «جبهه النصره» شناخته می‌شود. رویکردهای اتخاذ شده توسط این شخص در سوریه کارآمد نبود و منجر به برکناری وی از این سمت شد.

برکناری بندر بن سلطان می‌تواند یک استراتژی سعودی باشد. ناکامی در جنگ سوریه یک بهانه است. این شخص بیش از ۲۰ سال سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا بوده و ارتباط گسترده‌ای با سرویس‌های اطلاعاتی غربی دارد. کنار گذاشتن و جایگزینی وی با «یوسف الادریسی»، باعث شده است که نام بندر بن سلطان از رسانه‌ها حذف شده و این فرد با فعالیت‌های خود در سایه و به دور از جنجال رسانه‌ای ادامه دهد.

انتخابات پارلمانی عراق / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

عراق دارای یک نظام پارلمانی بوده و انتخابات مجلس، مهم‌ترین رویداد سیاسی این کشور است. نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری توسط نمایندگان و از میان اکثریت انتخاب می‌شوند. احزاب سیاسی عراق بر پایه مذهب، قومیت و ایدئولوژی تاسیس شده و به فعالیت می‌پردازند. ریاست‌جمهوری عراق سهم کرد‌ها، نخست‌وزیری در اختیار شیعیان و ریاست مجلس بر عهده اهل تسنن است.

در انتخابات اخیر، ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» که ائتلافی از احزاب شیعه و دیگر اقوام در عراق بود، به پیروزی رسید. «حیدر العبادی» سخنگوی وقت حزب دعوت اسلامی، از میان همین ائتلاف به نخست‌وزیری رسید. ۱۳۶ کرسی از مجلس نمایندگان عراق در اختیار این ائتلاف قرار گرفت.

تمدید تحریم‌های آمریکا علیه سوریه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

«باراک اوباما» با امضای سند تحریم سوریه، تحریم‌های وضع شده علیه این کشور را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. آمریکا با پشتیبانی از گروه‌های معارض سوری، سعی در ساقط کردن نظام حاکم بر سوریه و روی کار آوردن یک سیستم مطیع دارد. تحریم‌های آمریکا به موازات درگیری دولت اسد با گروه‌های تکفیری، باعث فشار بیشتر بر سوریه می‌شود.

تجمع اعتراض‌آمیز اتحادیه‌های کارگری ترکیه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

اتحادیه‌های کارگری در اعتراض به مرگ ۲۸۲ کارگر در انفجار معدن سوما در غرب ترکیه، با دعوت به اعتصاب عمومی خواستار مجازات عاملان این حادثه شدند. این تجمع با برخورد خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شد.

همزمانی این حادثه و حواشی دولت در مورد فساد مالی و تظاهرات اعتراضی در ارتباط با این امر، باعث به وجود آمدن بحرانی مقطعی در ترکیه شد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر ۵ تا ۷ خرداد ۱۳۹۳

با تصویب قانون اساسی، مقدمه انتخابات ریاست‌جمهوری مصر فراهم شد. «عبدالفتاح السیسی» و «حمدین صباحی» ‌ دو نامزد این انتخابات بودند که السیسی با کسب ۹۱/۹۶ درصد از کل آراء، پیروز این مبارزه سیاسی بود.

پیروزی السیسی باعث قدرت گرفتن مجدد نیروهای مسلح در این کشور شد. پس از برکناری مبارک، مرسی تنها رئیس‌جمهوری غیر نظامی بود که در صدر قدرت قرار گرفت که با کودتای ارتش از مقام خود برکنار شد. ریاست‌جمهوری السیسی، بازگشت به دوران مبارک خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

در بحبوحه نبرد ارتش با گروه‌های تکفیری، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه مانند آبی بر آتش تبلیغات رسانه‌های غربی بود. عملیات روانی رسانه‌های غربی مبنی بر عدم محبوبیت و مقبولیت بشار اسد در میان مردم سوریه، تاثیر زیادی بر جبهه مخالف در این کشور می‌گذاشت. کشورهای غربی با استفاده از این حربه رسانه‌ای، راه رسیدن به اهداف خود را هموار می‌کردند.

برگزاری انتخابات و پیروزی اسد، نشان‌دهنده محبوبیت این شخص در میان مردم سوریه بوده و تاثیر زیادی بر روند مبارزه با تروریسم و نابود کردن نقشه‌های معارضان داشت.

اشغال موصل / ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

خیانت برخی نیروهای سیاسی و نظامی مستقر در موصل و مقاومت نکردن در برابر هجوم تروریست‌ها، سومین شهر بزرگ عراق را تقدیم گروهک داعش کرد. اشغال موصل، نقطه عطفی در جنگ داخلی عراق به شمار می‌رود. تروریست‌ها با تسلط بر این شهر راهبردی و ذخایر نفت موجود در اطراف آن، بحران بزرگی را به وجود آوردند که امروز نیز شاهد آن هستیم.

آغاز جنگ ۵۱ روزه غزه / ۱۸ تیر ۱۳۹۳

نبرد ۵۱ روزه غزه، با حمله جنگنده‌های اسرائیل آغاز شد و با حملات نیروی زمینی این رژیم ادامه پیدا کرد. گروه‌های مقاومت در برابر این حمله‌ها اقدام به موشک‌باران شهر‌ها و نقاط حساس سرزمین‌های اشغالی کردند. دو هزار و ۲۳۰ فلسطینی در جریان این جنگ شهید شدند. بیشتر کشته‌شدگان فلسطینی غیر نظامی بودند که از این تعداد، ۵۷۸ کودک و ۲۶۱ نفر زن بودند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۳

این انتخابات، نخستین انتخاب مستقیم رئیس‌جمهوری توسط مردم ترکیه بود. پیش از این، رئیس‌جمهوری ترکیه توسط پارلمان انتخاب می‌شد. این رقابت میان سه نفر از سیاستمداران ترک، شامل «رجب طیب اردوغان» از حزب «عدالت و توسعه»، «اکمل‌الدین احسان اوغلو» کاندیدای مستقل و «صلاح‌الدین دمیرتاش» از حزب «دموکراتیک برای خلق‌ها» بود.

بر اساس نتایج اعلام شده، اردوغان با کسب ۷۹/۵۱ درصد از تمام آراء (۲۱ میلیون و ۱۴۳ رای) در این انتخابات پیروز و به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهوری ترکیه بر این مسند تکیه زد.

انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق / ۲۰ مرداد ۱۳۹۳  

حیدر العبادی، سیاستمدار شیعه و سخنگوی حزب دعوت اسلامی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق انتخاب شد. وی در سال ۲۰۰۶ نماینده مجلس عراق شد و پیش از آنکه به عنوان معاون مجلس منصوب شود، رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان بود. العبادی پس از سقوط «صدام» عهده‌دار وزارت ارتباطات در دولت انتقالی شد.

صدرو قطعنامه شورای امنیت علیه گروه‌های تکفیری / ۲۴ مرداد ۱۳۹۳

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه ۱۵ آگوست با صدور قطعنامه‌ای با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل، هرگونه حمایت مالی از داعش و جبهه النصره را ممنوع کرده و شش نفر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این تصمیم مورد استقبال «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد قرار گرفت. این دیپلمات سوری همچنان به تاخیر شورای امنیت برای صدور این قطعنامه اعتراض کرد.

تشکیل دولت بحران در لیبی / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

لیبی در حاضر دارای دو مجلس و دو دولت در دو شهر است. دولت اصلی مستقر در شهر «طرابلس» پایتخت این کشور و دولت شبه‌نظامیان در شهر «طبرق» مستقر است. درگیری میان این دو گروه، جنگ کنونی در لیبی را رقم زده است. ارتش و نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» در مقابل شبه نظامیان انقلابی ایستاده‌اند و تا کنون توانسته‌اند مناطق زیادی از بنغازی را تصرف کنند و عملیات پاک‌سازی طرابلس نیز به تازگی آغاز شده است.

مجلس مستقر در طرابلس، برای بیرون رفتن از شرایط بحرانی تصمیم به تشکیل کابینه بحران گرفت. «عبدالله الثنی» توسط پارلمان لیبی مامور تشکیل این کابینه شد.

اعلام حمایت اردن از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش / ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

«عبدالله دوم» پادشاه اردن، در جلسه‌ای با حضور رهبران مذهبی کشورش اعلام کرد که مواضع «امان» در قبال گروه‌های افراطی یکسان بوده و خواستار مبارزه با تروریست‌ها است و از ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا حمایت می‌کند. اردن پیشنهاد عضویت در این ائتلاف را رد کرد.

اردن نیز مانند عربستان از بیم بازگشت تروریست‌های تکفیری به این کشور، طرح امنیتی ویژه‌ای برای برای مقابله با ورود افراط ‌گرایان یا دستگیری حامیان آن‌ها در خاک خود اجرا کرده است. این در حالی است که اردن محلی برای عبور و مرور و آموزش گروه‌های معارض سوری بوده است.

تجمع انقلابیون یمن به دعوت جنبش «انصارالله» / ۱۷ مهر ۱۳۹۳

مردم یمن با دعوت «عبدالملک الحوثی» در اعتراض به اقدام «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری این کشور برای معرفی «احمد عوض بن مبارک» در صنعا تظاهرات کردند. این انتخاب بعد از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با سفیر ایالات متحده صورت گرفت. با این‌که بن مبارک دارای گرایش‌های اخوانی است، به دلیل فشارهای مردمی از نامزدی نهایی برای نخست‌وزیری انصراف داد و هادی نیز با این امر موافقت کرد. بن مبارک گزینه مورد نظر انقلابیون و مورد توافق تمام گروه‌های سیاسی یمن نبود.

حمله و هتک حرمت شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی / ۲۳ مهر ۱۳۹۳

شهرک‌نشیان صهیونیست با حمایت نیرهای امنیتی رژیم صهیونیستی وارد مسجد الاقصی شدند. این امر در حالی صورت گرفت که نیروهای امنیتی اسرائیل از ورود نمازگزارانی که کمتر از ۵۰ سال سن داشتند، خودداری کردند. این اقدام رژیم صهیونیستی و هتک حرمت این مکان مقدس باعث به وجود آمدن درگیری خونین میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان شد که تعدادی از هر دو طرف کشته شدند.

کابینه اسرائیل نیز با تسهیل صدور مجوز حمل سلاح شهرک‌نشینان، بر این وضع آشفته دامن زد. تحلیلگران احتمال آغاز انتفاضه سوم را دور از ذهن ندانستند.

توافق احزاب سیاسی یمن برای تشکیل دولت جدید / ۱۰ آبان ۱۳۹۳

«جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به یمن، اعلام کرد که احزاب سیاسی این کشور درباره تشکیل دولت جدید به توافق رسیده‌اند.

بر اساس توافق اعلام شده، حزب کنگره ملی به رهبری «علی عبدالله صالح» ۹ وزارتخانه، ائتلاف «القاء المشترک» که متشکل از ۶ حزب است، ۶ وزارتخانه و جنبش انصارالله و جنبش جنوب نیز ۶ وزارتخانه را در اختیار خواهند داشت. وزارتخانه‌های کلیدی دفاع، کشور، دارایی و امور خارجه در اختیار رئیس‌جمهوری خواهد بود.

حمله به مراسم عزاداری در روز عاشورا در «الاحساء» عربستان / ۱۳ آبان ۱۳۹۳

با حمله افراد مسلح نا‌شناس به یک حسینیه در شهرک «الدالوه» در استان الاحساء عربستان، هفت نفر از شیعیان این کشور به شهادت رسیده و ۳۰ نفر زخمی شدند.

بنابر اعلام مقام‌های سعودی، عامل اصلی این حمله تروریستی در درگیری با نیروهای امنیتی این کشور کشته شد. این حمله توسط تکفیری‌هایی صورت گرفت که منبع اصلی مالی و تسلیحاتی آن‌ها، عربستان و کشورهای هم‌پیمان آن هستند. نیروهایی که برای پیشبرد اهداف دولت‌های مرتجع منطقه تربیت شدند، به زودی گریبان همین حکومت‌ها را می‌فشارند.

برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت در بحرین / ۳۰ آبان ۱۳۹۳

همزمان با آغاز برگزاری انتخابات پارلمانی بحرین، کمیته ملی مستقل همه‌پرسی اعلام کرد که همه‌پرسی تعیین سرنوشت را در این کشور برگزار می‌کند. در این همه‌پرسی این پرسش برای مردم بحرین مطرح شد که «آیا با تعیین سرنوشت خود از طریق انتخاب یک نظام سیاسی جدید در بحرین با نظارت سازمان ملل موافق هستید؟»

انقلابیون بحرین از سازمان ملل و شورای امنیت خواستند که نتایج این همه‌پرسی را تایید و تصویب کنند.

انتخابات پارلمان و شهرداری‌های بحرین / ۱ آذر ۱۳۹۳

حکومت بحرین دارای دو مجلس علیا (انتصابی) و سفلی (انتخابی) است که در کنار یکدیگر پارلمان این کشور را تشکیل می‌دهند. مجلس نمایندگان یا مجلس سفلی بحرین برای قانون‌گذاری و تصویب بودجه تاسیس شده و توانایی بازخواست و پرسش از مقام‌های سیاسی این کشور را ندارد. همچنین مجلس نمایندگان بحرین، ذیل مجلس علیا قرار داشته و مصوبات آن در این مجلس قابل وتو شدن هستند. انتخابات اخیر در بحرین، چهارمین دوره انتخابات پارلمان و نخستین انتخابات پس از شروع اعتراض‌های مردم این کشور به حکومت آل خلیفه است. رهبران انقلاب بحرین به دلیل سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی، انتخابات این کشور را تحریم کرده و معتقدند که حکومت آل خلیفه می‌خواهد به جهانیان وانمود کند که این کشور برای برون‌رفت از بحران کنونی نیازمند راه حل سیاسی مورد نظر این حکومت است.

انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر بحرین در حالی برگزار شد که انقلابیون بحرین، آن را بخشی از بحران این کشور می‌دانند و نه راهی برای خروج از آن. آن‌ها معتقدند که مجلس آینده بحرین فرمایشی بوده و بخشی از روند سیاسی حکومت خواهد بود. «شیخ علی سلمان» دبیر کل جمعیت وفاق بحرین معتقد به لزوم دخالت سازمان ملل متحد در مناقشات بحرین است.

انتخابات ریاست‌جمهوری تونس / ۲ آذر ۱۳۹۳

انتخابات تونس برای انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور، در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴ برگزار شد. ۲۲ نامزد برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری با یکدیگر رقابت کردند که منصف المرزوقی و «قائد السبسی» دو چهره شناخته شده حاضر در این رقابت بودند.

المرزوقی و السبسی با کسب بیشترین آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند.

انحلال کنست اسرائیل / ۱۷ آذر ۱۳۹۳

در پی تشدید اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی اعضای کنست این رژیم، انحلال این نهاد را اعلام کرده و قانون انتخابات زودهنگام در ۱۷ مارس ۲۰۱۵ را تصویب کردند.

اختلاف میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دو نفر از وزرای کابینه، باعث شد تا نخست‌وزیر اسرائیل خواستار انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام شود. اختلاف نتانیاهو و وزرای کابینه، درباره لایحه کشور یهود و همچنین جنگ اخیر غزه بوده است.

راهپیمایی اربعین در عراق / ۲۲ آذر ۱۳۹۳

با وجود جنگ داخلی و فعالیت شدید گروه‌های تروریستی، عراق در اربعین شاهد حضور ۲۰ میلیون زائر از ۶۰ کشور جهان بود. ۴۰ هزار نیروی امنیتی وظیفه تامین امنیت مسیر راهپیمایی و مناطق اطراف کربلا را بر عهده داشتند. حضور میلیون‌ها زائر در راهپیمایی بزرگ نجف تا کربلا در شرایط بحرانی عراق، نشان از لبیک گفتن مسلمانان واقعی به سخنان مراجع و علمای بزرگ دارد. نماز جماعتی که به توصیه آیت‌الله سیستانی، به طول ۳۰ کیلومتر در محور نجف - کربلا برگزار شد، در همین راستا بود.

ملاقات شیمون پرز و اولاند در پاریس / ۲۷ آذر ۱۳۹۳

رئیس سابق رژیم صهیونیستی در دیدار با «فرانسوا اولاند» رییس‌جمهوری فرانسه نسبت به توسل فلسطینیان به سازمان ملل و خارج شدن حماس از فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد. پرز در این دیدار، مذاکرات سازش و رسیدن دو طرف به یک راه حل جامع را تنها راه برون‌رفت از این بحران دانست.

آزادسازی سنجار / ۲۹ آذر ۱۳۹۳

نیروهای پیشمرگه کرد با شکستن محاصره سنجار، وارد این شهر شدند. سنجار محل زندگی «ایزدیان» عراق بوده و پس از اشغال توسط داعش، محل وقوع جنایات غیرانسانی علیه پیروان این مذهب بود.

سنجار در غرب موصل در استان نینوا قرار دارد. با توجه به اعلام مقام‌های عراقی مبنی بر شروع قریب‌الوقوع عملیات آزادسازی موصل، آزادسازی سنجار مقدمه‌ای بر پاک‌سازی موصل از تروریست‌ها داعش خواهد بود.

برگزاری دور دوم انتخابات تونس ۳۰ آذر ۱۳۹۳

پس از مشخص نشدن نتیجه نهایی انتخابات و کسب نکردن اکثریت مطلق آراء توسط یک نامزد، المرزوقی و السبسی با کسب بیشترین آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند. ۲۱ دسامبر ۲۰۱۴ زمان برگزاری انتخابات بین این دو نامزد بود.

عدم تصویب طرح پایان اشغالگری اسرائیل در شورای امنیت / ۹ دی ۱۳۹۳

اردن به نمایندگی از فلسطین و دیگر کشورهای عربی، طرح پایان یافتن اشغالگری اسرائیل تا پایان سال ۲۰۱۷ را تقدیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کرد.

شورای امنیت در نشست فوق‌العاده‌ای که شامگاه سه‌شنبه برگزار شد، به قطعنامه پیشنهادی اردن برای پایان اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های سال ۱۹۶۷ میلادی و ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطینی، رای نداد.

این قطعنامه که توسط ۲۲ کشور عرب و فلسطینیان تهیه شده و توسط اردن به شورای امنیت ارائه شده بود، به‌رغم کسب هشت رای موافق در برابر دو رای مخالف و پنج رای ممتنع، تصویب نشد.

حداقل مورد نیاز برای تصویب این قطعنامه کسب ۹ رای موافق از میان ۱۵ عضو شورای امنیت بود.

روسیه، چین، فرانسه به همراه آرژانتین، اردن، لوکزامبورگ، چاد و شیلی به این قطعنامه رای مثبت دادند اما آمریکا و استرالیا به آن رای مخالف دادند و انگلیس، نیجریه، لیتوانی، روآندا و کره‌جنوبی نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

انتخاب رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوری / ۱۵ دی ۱۳۹۳

«خالد الخوجه» که تا پیش از این تاریخ به عنوان نماینده ائتلاف مخالفان سوری در ترکیه فعالیت می‌کرد، با کسب ۵۶ رای به ریاست این گروه منصوب شد. در این انتخابات، «نصر الحریری» دبیر کل ائتلاف با کسب ۵۰ رای از رسیدن به ریاست این گروه بازماند.

انتصاب نخست‌وزیر جدید تونس / ۱۵ دی ۱۳۹۳

«الباجی القائد السبسی» که در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس به پیروزی رسید، به طور رسمی «حبیب الصید» را مامور تشکیل کابینه کرد.

الصید ۶۵ ساله که تحصیلات خود در رشته کشاورزی را در آمریکا به پایان رسانده، مناصب مختلف را تجربه کرده است. بالا‌ترین منصب الصید در دولت‌های مختلف تونس، تصدی وزارت کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است.

شهادت جمعی از رزمندگان حزب الله در سوریه / ۲۹ دی ۱۳۹۳

بر اثر حمله بالگرد رژیم صهیونیستی به منطقه القنیطره سوریه، یک دستگاه خودرو حامل نیروهای مقاومت اسلامی لبنان منهدم و پنج نفر از رزمندگان حزب‌الله به همراه سردار «محمدعلی الله‌دادی» به شهادت رسیدند.

یکی از شهدای شاخص این حمله، «جهاد مغنیه» فرزند «عماد مغنیه» معروف به حاج رضوان، از فرماندهان برجسته مقاومت اسلامی بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی در سوریه به شهادت رسید.

درگذشت پادشاه عربستان / ۳ بهمن ۱۳۹۳

ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» ششمین پادشاه عربستان سعودی که از سال ۲۰۰۵ میلادی سلطنت را در اختیار داشت، در سوم بهمن ماه سال گذشته از دنیا رفت. وی در سال ۱۹۶۲ فرماندهی گارد ملی و از سال ۱۹۸۲ میلادی ولایت عهدی ملک «فهد» را بر عهده گرفت. پس از سکته مغزی فهد در سال ۱۹۹۵ میلادی و ناتوانی وی در اداره امور کشور، عبدالله زمام امور را در دست گرفته و تبدیل به پادشاه بی‌تاج و تخت سعودی‌ها شد.

پادشاه سابق سعودی به علت کهولت سن مدت زیادی را در حالت بیماری گذراند و شایعه مرگ وی چندین بار منتشر شد. سرانجام در این تاریخ، کتاب زندگی و سلطنت عبدالله پس از ۹۰ سال بسته و «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین وی شد.

جانشینی ملک سلمان / ۳ بهمن ۱۳۹۳

پس از مرگ پادشاه سابق سعودی، دربار عربستان اعلام کرد که بیعت با ولیعهد انجام شده و سلمان بن عبدالعزیز از این پس، ملک سلمان نامیده می‌شود.

پادشاه فعلی عربستان در سال ۱۹۳۵ متولد شده و از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۱ میلادی، حکومت استان ریاض را در دست داشته است. وی همچنین از اعضای گروه قدرتمند «هفت سدیری» نیز محسوب می‌شود و از سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان وزیر دفاع به دربار سعودی خدمت می‌کرد. سلمان پس از مرگ دو ولیعهد پیشین عبدالله به نام‌های «سلطان بن عبدالعزیز» و «نایف بن عبدالعزیز» در سال ۲۰۱۲ عهده‌دار مقام ولیعهدی شد.

آزادی عین‌العرب (کوبانی) / ۷ بهمن ۱۳۹۳

عین‌العرب که توسط کردهای منطقه کوبانی نامیده می‌شود، از سپتامبر سال گذشته میلادی به اشغال تروریس‌های داعش در‌آمد. کوبانی، یکی از بزرگ‌ترین‌ شهرهای منطقه کردنشین سوریه است که در نزدیکی مرز این کشور و ترکیه قرار دارد.

پس از سه ماه درگیری، نیروهای پیشمرگه کرد و گروه‌های مقاومت مردمی توانستند شبه‌نظامیان داعش را از شهر بیرون برانند. مبارزه میان تروریست‌ها و اکراد منطقه از زمان اشغال کوبانی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد.

عملیات حزب‌الله در مزارع اشغالی شبعا / ۸ بهمن ۱۳۹۳

پس از حمله بالگرد رژیم صهیونیستی به خودروی حامل رزمندگان حزب‌الله، وحشت از انتقام مقاومت اسلامی به جان سیاست‌مداران تل‌آویو رخنه کرد. کمتر از ۱۰ روز پس از این حمله، نیروهای تیپ گولانی ارتش اسرائیل در مزارع اشغالی شبعا، در کمین نیروهای حزب‌الله گرفتار شدند.

بنابر آمار منتشر شده از سوی رژیم صهیونیستی، دو نظامی ارتش اسرائیل در حمله مذکور کشته شدند. اما شبکه المیادین تعداد تلفات این رژیم را ۱۵ کشته و ۹ مجروح اعلام کرد. برخی منابع غیر رسمی نیز تعداد کشته‌شدگان این عملیات را ۱۷ نفر ذکر کردند. همچنین در آمارهای منتشر شده اعلام شد که ۹ خودرو نظامی و زرهی ارتش اسرائیل نیز در این حمله نابود شد.

آغاز عملیات لبیک یا رسول الله (ص) / ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

شهر تکریت به عنوان زادگاه دیکتاتور سابق عراق و یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور، هدف عملیات لبیک یا رسول ‌الله (ص) بود. این عملیات در نوزدهم اسفند سال گذشته با فرمان «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شد.

عشایر، نیروهای بسیج مردمی موسوم به حشد الشعبی و یگان‌های ارتش عراق در چارچوب این عملیات، حرکت خود را برای آزادسازی تکریت آغاز کردند.

انتخابات کنست اسرائیل / ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

پس از بالا گرفتن اختلاف‌ها درون کابینه رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر اسرائیل لایحه انحلال پارلمان را به کنست برد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل کابینه جدید فراهم کند.

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ به عنوان روز برگزاری انتخابات مشخص شد و ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای انتخاب اعضای کنست به پای صندوق‌های رای رفتند.

پس از اعلام نتایج مشخص شد که حزب «لیکود» از جریان راست افراطی به رهبری «بنیامین نتانیاهو» با کسب ۳۰ کرسی در صدر ایستاده و «اتحاد صهیونیست» به عنوان جریان چپ و میانه‌رو به رهبری «اسحاق هرتزوگ» و «تزیپی لیونی» با کسب ۲۴ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم این انتخابات نیز به ائتلاف اعراب اسرائیلی رسید که توانستند ۱۴ نماینده در پارلمان رژیم صهیونیستی داشته باشند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

کد خبر : ۲۶۲۱۶۱