خبرگزاری کار ایران

سید حسن نصرالله:

بهانه‌های تجاوز به یمن واهی و بی‌اساس است

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۳۵۱

دبیرکل حزب الله لبنان با به سخره گرفتن عملیات «طوفان سهمگین» که توسط عربستان و برخی کشورهای عربی علیه یمن اجرا شده است، گفت که سعودی‌ها در مخالفت و مقابله با صهیونیست‌ها حتی به صورت نسیم هم نوزیده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، «سید حسن نصرالله» تصریح کرد: عربستان نام تجاوز خود به یمن را طوفان سهمگین گذاشت در حالی که بسیار دردناک است که فلسطینی‌ها ده‌ها سال در کنار عربستان زندگی می‌کنند و حتی نسیمی از قاطعیت برای دفاع از آن‌ها و نبرد با صهیونیست‌ها وزیدن نگرفت.

وی با محکوم کردن تجاوز عربستان به یمن، تاکید کرد که بهانه‌های این تجاوز، بهانه‌هایی واهی و بی‌اساس هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان علت واقعی جنگ علیه یمن را شکست عربستان در این کشور و فقدان سلطه خود علیه آن و نیز ناامیدی از گزینه‌های داخلی و گروه‌های تکفیری ذکر کرد و افزود: عربستان احساس کرد که یمن دیگر در اختیار ملت خود و نیروهای وطنی و واقعی قرار گرفت که تحت قیمومیت هیچ طرفی در نمی‌آیند و در واقع هدف از این تجاوز به زیر سلطه درآوردن مجدد یمن است.

بهانه‌های تجاوز به یمن واهی و بی‌اساس است

نصرالله خواستار توقف فوری تجاوزگری و بازگشت به گفت‌وگو‌ها شد و افزود: بهانه‌های این تجاوز مبنی بر اینکه یمن تهدیدی برای خلیج‌ (فارس) و عربستان به شمار می‌آید، واهی و بی‌اساس هستند.

دبیر کل حزب الله لبنان این پرسش را مطرح کرد که آیا یک دلیل قاطعی دارید تا به مسلمانان و علما و مفتیان که برای شما فتوا صادر می‌کنند، ارائه دهید تا ثابت شود که اوضاع جدید یمن تهدیدی برای عربستان و خلیج‌فارس است؟

وی تصریح کرد که تجاوز به یمن گواه دیگری است مبنی بر اینکه اسراییل هیچگاه به نظر اعراب دشمن یا تهدید به شمار نمی‌آمد. اگر هدف، نجات ملت یمن است چرا فلسطینی‌ها را چندین دهه تحت کشتار صهیونیست‌ها قرار دادید و حتی بد‌تر از آن علیه ملت فلسطین توطئه‌چینی کرده و آن‌ها را تنها گذاشته‌اید؟

نظام عربستان ملت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد

نصرالله خاطرنشان کرد که مشکل اصلی در طرز فکر نظام عربستان است؛ این نظام چیزی به اسم ملت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه به آن‌ها به عنوان رعایا و اتباع نگاه می‌کند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: بزرگ‌ترین دروغ‌پردازی آن است که یمن تحت اشغال ایران است؛ دلیل و گواه شما برای این سخن چیست؟

وی با بیان این‌که مساله در یمن مساله یک رییس‌جمهوری یا دولت نیست تا چنین جنگی به خاطر آن راه‌اندازی شود، به موضع خصمانه عربستان نسبت به انقلاب مردمی مصر که به سرنگونی حسنی مبارک انجامید، اشاره کرد و گفت «چرا برای ضربه زدن به مصر چنین ائتلاف بین‌المللی تشکیل ندادید؟»

دبیر کل حزب الله خطاب به عربستان تاکید کرد: پس از ده‌ها سال از سلطه خود بر یمن برای این کشور چه کردید؟ ثبات و اقتصاد شکوفایی آن کجاست؟ آیا با پیوستن این کشور به شورای همکاری خلیج‌فارس مخالفت نکردید و آیا به ملت یمن با تکبر و خودبرتربینی نگاه نکردید؟ آیا عربستان از شش جنگ علیه جنبش مظلوم و محاصره شده انصارالله در استان صعده به منظورنابودی آن، حمایت نکرد؟

نصرالله گفت: ملت مظلوم و شریف و شجاع و خردمند یمن حق دارد که مقاومت و از خود دفاع کند، و به مقابله با دشمنان برخیزد و در ‌‌نهایت پیروز خواهد شد. تاریخ ثابت کرد که تمام تجاوزگران شکست خواهند خورد و خوار و ذلیل خواهند شد. حکام عربستان نیز فرصت دارند تا خود را از شکست و ذلت برهانند و از این حملات هوایی خود خرسند نباشید.

وی خواستار یک ابتکار عربی و اسلامی برای توقف تجاوز به یمن و رجوع به راه حل سیاسی شد و تاکید کرد که سرنوشت تجاوزگران شکست و ننگ خواهد بود.

نصرالله همچنین خطاب به «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: آیا منفعت ملت فلسطین در این است که از تجاوزی علیه ملت یمن حمایت کنی؟

دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به مقام‌های سعودی و کشورهای عربی ادامه داد: شما پرونده فلسطین را‌‌ رها کردید اما ایران قصد تسلط بر فلسطینی‌ها و تصمیم‌های آن‌ها ندارد و وقتی لبنان اشغال شد ایران برای کمک به ما و انتقال تجربه مقاومت به میدان آمد.

وی افزود: چه کسی به یمن تجاوز کرده.. در عراق چه کردید.. شما صدام را به جنگ علیه ایران تشویق و به کمک و حمایت مالی او شتافتید و از اقدام‌های جنایت‌کارانه صدام علیه مردم عراق نیز پشتیبانی کردید.

سید حسن نصرالله ادامه داد: شما بودید که جورج بوش را به حمله و اشغال عراق تحریک و حمایت کردید و وقتی مردم عراق در برابر اشغالگری آمریکایی‌ها ایستادند، گروه‌های القاعده و تکفیری و در ‌‌نهایت داعش را فرستادید. چه کسی غیر از سازمان اطلاعات عربستان، انتحاری‌ها را به عراق می‌فرستد و حمایت مالی از عملیات ترور و ارسال خودروهای بمب‌گذاری شده به شهرهای عراق را بر عهده دارد. این درحالی است که ایران از ملت عراق در جنگی که وجود و تمامیت ارضی آن را تهدید می‌کرد دفاع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه عربستان و هم پیمان‌هایش به دلیل ناکامی در سرنگونی دولت دمشق می‌خواهند آتش جنگ در سوریه شعله‌ور‌تر شود، افزود: همه وحشی‌های روی زمین را نه برای یاری ملت سوریه بلکه برای آنکه کشور مستقل سوریه را تابع خود کنید به آنجا فرستادید درحالی که همه ملت سوریه در داخل و خارج از این کشور خواهان راه حل سیاسی هستند و معتقدند که این جنگ فقط موجب خرابی و ویرانی شده است.

ایران و سوریه تنها حامیان مقاومت فلسطین

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ایران هرگز مانند عربستان و دوستانش به ما امر و نهی نکرده و از گروه‌های فلسطینی می‌خواهم اگر ایران از آن‌ها خواسته که موضع خاصی اتخاد کنند یا در مورد پایان دادن به جنگ و نبرد به آن‌ها امر و نهی کرده است، این موضوع را اعلام کنند.

نصرالله گفت که طبیعتا هر لبنانی و هر عرب و هر انسانی در این جهان باید موضع خود را در برابر حمله به یمن مشخص کند و قبل از این هم طرف‌های مختلف درباره این تجاوز اعلام موضع کردند و مثلا سعد الحریری از این تجاوز حمایت کرد. ما هم حق داریم اظهار نظر کنیم و از ادبیاتی که مناسب می‌دانیم، استفاده کنیم. البته امیدواریم که این موضع ما بر وضعیت کشور و به خصوص بر دولت لبنان که باید اختلاف‌ها در کشور را مراعات کند، تاثیر نگذارد.

وی در ادامه سخنان خود به مسائل جاری لبنان اشاره کرده و نظر خود را درباره آن‌ها ابراز کرد.

نصرالله درباره گفت‌و‌گو میان حزب‌الله و جریان المستقبل یادآور شد: حزب‌الله این گزینه را نه برای منافع حزبی بلکه به دلیل آنکه مصلحت ملی است، انتخاب کرد و از روز نخست ترجیح دادیم درباره مشکلات کشور و اختلافات موجود مذاکره کنیم.

وی افزود: با وجود تمایل ما برای مذاکره کسانی از داخل جریان المستقبل و خارج از آن با گفت‌و‌گو موافق نبودند و دلایل خود را در دیوان بین‌المللی بیان کرده‌اند ولی ما به این نظر‌ها اهمیتی نمی‌دهیم و معتقدیم تاثیری بر فرایند مذاکرات نخواهند داشت زیرا مذاکرات برای مصلحت کشور است و ما نباید تحت تاثیر تنش‌زایی آن‌ها قرار بگیریم و مردم هم نباید دنباله‌رو آن‌ها باشند.

سید حسن نصر الله درباره دیوان بین‌المللی مخصوص مسائل لبنان گفت حزب‌الله پیش از این هم اعلام کرده که دادگاه بین‌المللی و هر چیزی که از آن ناشی شود، اعم از احکام و شهادت‌ها و سایر اقدام‌ها برای ما ارزشی ندارد و درباره آن هیچ اظهار نظری نمی‌کنیم چون از نظر ما کلا مردود است.

وی همچنین درباره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این مساله بسیار مهمی است که اجرایی نشدن آن به ضرر لبنان است ولی در روزهای گذشته شاهد حمله جدیدی برای تعطیل شدن انتخابات بوده‌ایم.

نصر الله افزود: چیزی که برای ما مهم است، اتهام‌هایی است که درباره انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان به ایران وارد کرده‌اند و من همین جا می‌گویم ایران هرگز دخالتی نداشته و نخواهد داشت. ایران هیچ کس را وتو نکرده و از هیچ کس نامی نبرده و هیچ تعاملی درباره این مساله با ما ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد طرفی که مسئول تعطیلی انتخابات است، عربستان سعودی و به خصوص سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور است که نام قوی‌ترین شخصیت ملی و مسیحی در لبنان را وتو کرده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز