خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

انتخابات محلی فرانسه، آزمونی برای محبوبیت سوسیالیست‌ها

انتخابات محلی فرانسه که با پیروزی جریان نزدیک به «نیکلا سارکوزی» به پایان رسید، محکی برای احزاب سیاسی این کشور به شمار می‌رود. در حالی که شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، حزب حاکم فرانسه دومین شکست خود پس از انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها را تجربه کرد.

پیروزی حزب «اتحاد برای جنبش مردمی» موسوم به UMP در انتخابات شوراهای استانی فرانسه، خبر اول این روز‌ها در سرزمین فرانک‌ها است. شاید انتخابات شوراهای استانی در جای خود اهمیت سیاسی خاصی نداشته باشد اما نزدیکی این رویداد سیاسی به انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد.

انتخابات محلی فرانسه که با پیروزی جریان نزدیک به «نیکلا سارکوزی» به پایان رسید، محکی برای احزاب سیاسی این کشور به شمار می‌رود. در حالی که شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، حزب حاکم فرانسه دومین شکست خود پس از انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها را تجربه کرد.

انتخابات محلی، ضربه‌ای دیگر بر پیکره سوسیالیست‌ها

 «فرانسوا اولاند» اولین رئیس‌جمهوری از حزب سوسیالیست فرانسه بود که ساکن کاخ الیزه شد. وی توانست در جریان انتخابات سال ۲۰۱۲ میلادی، سارکوزی راست‌گرای میانه را کنار زده و در دومین دور از این رقابت عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه را از آن خود کند. در حالی که سه سال از آغاز دوره ریاست اولاند می‌گذرد، نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت وی در میان مردم فرانسه خبر می‌دهند. به طور طبیعی، کاهش محبوبیت اولاند به عنوان رهبر حزب سوسیالیست، بر وزن سیاسی و جایگاه این گروه در میان مردم اثر منفی می‌گذارد.

شکست حزب حاکم در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌های فرانسه، ضربه مهلکی به پیکره این حزب بود. حزب «جبهه ملی» که به عنوان افراطی‌ترین عضو جریان راست شناخته می‌شود، با کسب هزار و ۲۰۰ کرسی از شوراهای شهر جایگاه بالا‌تر از سوسیالیست‌ها را اشغال کرد.

در پی شکست حزب حاکم، نخست‌وزیر «ژان مارک آیرو» از مقام خود استعفا کرد و جای خود را به «مانوئل والس» داد که تا پیش از این عهده‌دار وزارت کشور بود. شکست حزب اولاند در این انتخابات، باعث نشانه گرفتن توپخانه انتقاد رسانه‌های فرانسوی به سمت کاخ الیزه شد. تحلیل‌گران و کار‌شناسان، عملکرد نامناسب و ضعیف رئیس‌جمهوری را باعث شکست سوسیالیست‌های پاریس می‌دانند.

امروز که حدود یک سال از آن انتخابات می‌گذرد، رقابت سیاسی دیگری در فرانسه برگزار شد. انتخابات شوراهای استانی فرانسه که در روزهای اخیر برگزار شد، ضربه‌ای دیگر بر بدنه سوسیالیست‌ها وارد کرد. در حالی که نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری به ۲۴ و ۴۶ درصد خبر می‌دهند، سوسیالیست‌ها پا در جاده ناکامی گذاشته‌اند.

شورای استان‌های فرانسه، خیز دوباره راست‌گرایان

شواهد حاکی از آن است که خلاف سوسیالیست‌ها که در مسیر شکست‌های پی در پی می‌تازند، احزاب راست فرانسه جانی تازه به خود گرفته و برای کسب بالا‌ترین مقام‌های این کشور دورخیز کرده‌اند. هرچه شکست‌های جریان حاکم در رقابت‌های سیاسی بیشتر می‌شود، احزابی مانند جبهه ملی و UMP مسیر پیشرفت را طی می‌کنند.

برخی از تحلیل‌گران، نتایج این انتخابات را زمینه‌ای برای بازگشت سارکوزی به صدر حکومت فرانسه می‌دانند. در حالی که مشکلات اقتصادی مردم این کشور بیشتر شده و بر اساس برخی آمار‌ها تعداد بی‌کاران فرانسه مرز ۳. ۵ میلیون را رد کرده، جریان چپ محبوبیت خود را از دست داده و طیف مخالف بالا‌تر می‌آید.

نزدیک بودن این رقابت سیاسی به انتخابات ۲۰۱۷، محکی برای جریان‌های سیاسی فرانسوی بود. زیرا میزان اقبال خود در میان مردم را یافته و می‌توانند مبارزات انتخاباتی خود را برای شکست نخوردن برنامه‌ریزی کنند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

کد خبر : ۲۶۲۸۶۴