خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی تحولات یمن مطرح شد؛

جنگ یمن فرقه‌ای نیست/ اسرائیل در بمباران صنعا رسماً حضور دارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۲۶۲

نشست «بررسی تحولات یمن؛ تهدیدها، چالش‌ها و راهکارها» امروز – سه شنبه – به کوشش گروه بین‌الملل خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در سالن کنفرانس این خبرگزاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسن هانی‌زاده» کار‌شناس مسائل خاورمیانه در این نشست با اشاره به اینکه انعکاس اخبار یمن دارای نقاط کوری است و باید شفاف‌سازی‌هایی در این خصوص صورت گیرد، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد جمعیت یمن شیعهٔ زیدی هستند و ترکیب جمعیتی این کشور باعث شده، نگرانی‌هایی برای کشورهای غیر همسو با یمن و به خصوص عربستان سعودی به وجود آید.

«مهدی شکیبایی» تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با تاکید بر این‌که درگیری‌ها در یمن را مطلقاً نمی‌توان از جنس فرقه‌ای دانست، گفت: افکار عمومی بر این باور است که باید بحران یمن را از سال ۲۰۱۱ میلادی تشریح کرد. اما موضوعی که در وقایع یمن نهفته است، این الزام را به وجود می‌آورد که وقایع را از سال ۲۰۰۱ میلادی و حتی از سال ۲۰۰۰ میلادی هم مرور کنیم و نقطه عطف آن را می‌توان حادثه ۱۱ سپتامبر دانست که پروژه‌ای برای نفوذ نقطه به نقطه در خاورمیانه ارزیابی می‌شود. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۰ میلادی یمنی‌ها حمله‌ای به ناوشکن آمریکایی یو. اس. اس- کول (USS- COLE) در خلیج عدن داشته‌اند و این خود نشان از استبدادستیزی مردم این کشور دارد و نه اختلاف یا درگیری فرقه‌ای.

هانی‌زاده در تشریح علل حمله سعودی‌ها به یمن عنوان کرد: همگرایی فکری و مذهبی که در لبنان، سوریه، عراق و یمن به وجود آمد، یکی از دلایلی بود که سران عربستان را عصبانی کرد و موجب شد تا آن‌ها از این موضوع احساس خطر کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نفوذ سعودی‌ها در یمن را واکاوی کنیم، باید به سال ۱۹۸۱ میلادی رجوع کرد. از آن زمان تاکنون عربستان قریب به ۴۰۰ مدرسه وهابی در یمن تاسیس کرد و مخارج تمامی آن‌ها را که مبالغ هنگفتی بود، تامین می‌کرد.

شکیبایی در تحلیل مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی یمن تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مردم یمن از وضعیت نامناسب اقتصادی رنج می‌برند. به گونه‌ای که تمامی امور معیشتی آن‌ها از طریق دریافت یارانه تامین می‌شود. کسری بودجه دولت زمانی که «عبدربه منصور هادی» بر یمن حاکم بود، به وجود آمد. وی یارانه‌های مردم را با هدف جبران کمبود بودجه دولت، قطع کرد و همین موضوع یکی از محورهای تشدید نارضایتی‌ها در یمن شد.

هانی‌زاده در خصوص نقش اسرائیل در حملات سعودی‌ها به یمن خاطر نشان کرد: بی‌شک خلبانان اسرائیلی و حتی جنگنده‌های آن‌ها در بمباران هوایی یمن به ویژه صنعا شرکت دارند. اسرائیل در هراس است که مبادا حزب‌الله دیگری در باب المندب به وجو آید.

متن کامل این نشست به زودی منتشر خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز