خبرگزاری کار ایران

بر اساس اسناد محرمانه:

آمریکا مدت‌ها تاسیسات هسته‌ای اسرائیل را مخفی نگه داشته بود

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۹۳۸

مدارک محرمانه‌ای که به تازگی منتشر شده‌ است، نشان می‌دهند که آمریکا برای مدت‌ها اطلاعات مربوط به یکی از تاسیسات هسته‌ای اسرائیل را پنهان کرده بود.

به گزارش اینا به نقل از راشاتودی، مدارک طبقه‌بندی شده در آرشیو امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که مقام‌های آمریکا برای مدت چندین سال بار‌ها انجام تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای اسرائیل را به صورت عمدی به تعویق انداخته‌ و در بسیاری از موارد حتی اسمی از تاسیسات هسته‌ای مخفی اسرائیل به میان نیامده است.

براساس تحقیقات پروژه بین‌المللی گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مرکز تحقیقات عدم گسترش موسسه «میدل بری» در دانشکده مطالعات جهان «مونته ری» در ایالت کالیفرنیا، در سال ۱۹۵۵ «دیوید بن گوریون» نخست‌وزیر وقت اسرائیل اقدام‌هایی را در راستای ساخت تاسیسات هسته‌ای در دست داشته است.

 «شیمون پرز» نهمین رئیس رژیم صهیونیستی طی سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۸ ایده برنامه هسته‌ای ملی را تا حدودی عملی کرد.

بنا بر طرح پرز، فرانسه تامین کننده نخست رآکتور رژیم صهیونیستی و فناوری مربوط به آن بود و آمریکا به عنوان عضو پوششی فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم به ویژه تاسیسات هسته‌ای «دیمونا» وارد عمل می‌شد.

مقام‌های آمریکا طی سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ نشانه‌هایی از فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی پیدا کردند و «ریچارد کری» پدر وزیر خارجه فعلی آمریکا که در آن زمان به عنوان سفیر این کشور در نروژ فعالیت می‌کرد، از وجود ۲۰ تن آب سنگین در تاسیسات هسته‌ای اسرائیل خبر داد.

 «آونر کوهن» استاد موسسه میدل بری و «ویلیام بور» تحلیلگر ارشد امنیت ملی آمریکا تصریح کردند که اطلاعات به دست آمده از فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در دهه ۶۰ به صورت مسکوت باقی ماند.

مقام‌های کاخ سفید در ماه جولای سال ۱۹۶۰ میلادی توسط یکی از منابع خود در تل‌آویو گزارشی دریافت کردند که طبق این گزارش رژیم صهیونیستی به کمک فرانسه در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای خود بود، اما بار دیگر دولت وقت آمریکا از انجام تحقیقات در این باره خودداری کرد.

بن گوریون سرانجام در ماه دسامبر ۱۹۶۰ به صورت رسمی تایید کرد که رژیم صهیونیستی عملیات ساخت تاسیسات هسته‌ای را انجام داده است، اما اطمینان داد که این اقدام تنها برای اهداف صلح‌آمیز بوده است.

مقام‌های کاخ سفید نیز سخنان بن گوریون را کامل و رضایت‌بخش توصیف کردند.

ژنرال «دوایت آیزنهاور» سی و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا پس از فاش شدن تاسیسات هسته‌ای دیمونا با مشکل تعریف جدید روابط میان واشنگتن-تل آویو و واشنگتن-پاریس مواجه بود.

مشکل هسته‌ای شدن رژیم صهیونیستی در دوران ریاست‌جمهوری «جان اف کندی»، «لیندون جانسون» و «ریچارد نیکسون» ادامه داشت و نیکسون سرانجام هسته‌ای بودن این رژیم را پذیرفت.

مقام‌های کاخ سفید در آخرین بیانیه خود اعلام کردند که از حدود سال ۱۹۸۷ میلادی از هسته‌ای بودن رژیم صهیونیستی اطلاع داشته‌اند.

این در حالی است که مقام‌های رژیم صهیونیستی بار‌ها تلاش کرده‌اند که ادعای بی‌اساس خود مبنی بر تهدید ایران هسته‌ای را در مجامع بین المللی گوشزد کنند.

 «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در آخرین سفر خود به آمریکا در کنگره این کشور بار دیگر مدعی شد که ایران هسته‌ای برای تمام ملل جهان خطرناک است و گفت که تمام تلاش خود را برای توقف روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انجام می‌دهد.

مقام‌های کاخ سفید با رد ادعاهای تل آویو، گفتند که توافق هسته‌ای با ایران یک توافق خوب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز