خبرگزاری کار ایران

شکیبایی در گفت‌وگو با ایلنا؛

عربستان از افزایش محبوبیت ایران در خاورمیانه وحشت دارد / راهکار نظامی در خاورمیانه خودکشی است

جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری ثبات و آرامش در خاورمیانه است. زیرا امنیت منطقه را، امنیت خود می‌داند. بحران یمن و عملیات «طوفان اراده»، جدیدترین بحران خاورمیانه و دست ساز آل سعود است. طرح پیشنهادی ایران برای برقراری صلح در یمن، جامع‌ترین طرح ارائه شده توسط کشورهای منطقه است. دولت مستعفی یمن یک روز پس از ارائه این طرح به سازمان ملل متحد، تحت فشار عربستان با آن مخالفت کرد.

برای بررسی دلایل مردود شمردن طرح چهار ماده‌ای ایران و رویکرد نظامی عربستان درمورد یمن، گفت‌وگوی کوتاهی با «مهدی شکیبایی» داشتیم. این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که عربستان به دلیل ترس از افزایش محبوبیت ایران با طرح چهار ماده‌ای ارائه شده به سازمان ملل مخالفت کرده است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: مخالفت دولت مستعفی یمن با طرح چهارماده‌ای ایران، امری طبیعی است. زیرا فشار سعودی پشت این جریان قرار داشته و حساسیت زیادی بر جمهوری اسلامی ایران دارد. مردود اعلام کردن طرح‌های پیشنهادی ایران برای برقراری صلح در خاورمیانه پیش از این سابقه داشته است. این موضوع در مورد طرح‌ پیشنهادی ایران در مورد سوریه نیز صورت گرفته بود. همانطور که امروز آمریکا و جریان مرتجع منطقه به همان طرح پیشنهادی ایران رسیده‌اند، در مورد یمن نیز خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: اگر همان زمانی که طرح ایران در مورد صلح در سوریه ارائه شد مورد موافقت قرار می‌گرفت، منافع هم‌پیمانان تروریست‌ها تامین نمی‌شد و مقبولیت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه افزایش پیدا می‌کرد. در این صورت، ایران از طرف جریان مقابل عنوان به یک بازیگر منطقه‌ای قدرتمند شناخته می‌شد و حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا می‌کرد. این موضوع خوشایند این کشورها نبوده و آن‌ها را به مقابله وادار کرده است. عربستان با توجه به همین موضوع‌ها و اطلاع ملت‌های خاورمیانه از اینکه طرح ایران بر پایه مردم یمن بنا شده، با پیشنهاد چهار ماده‌ای مخالفت کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: مردم یمن خواهان پایان یافتن جنگ و بازسازی کشور خود هستند. این دو خواسته اصلی مردم یمن، پایه‌های طرح پیشنهادی ایران است. طرح‌های پیشنهاد شده توسط الجزایر و کشورهای دیگر، جامعیت طرح ایران را ندارد. به همین دلیل سعودی‌ها زیر بار پیشنهاد ایران نمی روند زیرا تمام این بحران‌ها را می‌سازند تا محبوبیت ایران در خاورمیانه افزایش پیدا نکند.

شکیبایی در پایان تاکید کرد:‌ راهکار نظامی در منطقه‌ای که بیداری ملت‌ها را به خود دیده و نقطه‌ای حساس در جهان است، یک خودکشی تمام عیار محسوب می‌شود. منطقه‌ای با مشخصات خاورمیانه محل مناسبی برای تحمیل مسائل با راهکار نظامی نیست. برقراری ثبات در منطقه، از راه سیاسی و گفت‌وگو امکان‌پذیر است. خاورمیانه هر لحظه  امکان لرزش و آفرینش یک بحران جدید را دارد. این منطقه بر گسل‌های آماده به لرزش طایفه‌ای، مذهبی و لیبرالیسم – اسلام‌خواهی قرار دارد. با توجه به همین موضوع، پیامدهای منفی حمله به یمن به زودی گریبان آل سعود را می‌فشارد. زیرا دامن زدن به خشونت در خاورمیانه، ابتدا به امنیت ملی عربستان ضربه می‌زند.

کد خبر : ۲۷۱۴۵۳