خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا:

تشبیه جنایت عربستان به نسل‌کشی اسرائیل، آل سعود را وادار به عقب‌نشینی کرد

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۳۴۶

اتاق جنگ عربستان سعودی پس از ۲۷ روز به عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» پایان داد. طی این عملیات حدود پنج هزار نفر کشته و زخمی شدند.

برای بررسی دلایل عقب‌نشینی عربستان از یمن، با «اصغر زارعی» گفت‌وگو کردیم. به گفته این کارشناس منطقه، فضای منفی جهان علیه جنایات سعودی در یمن، یکی از دلایل پایان عملیات طوفان قاطعیت است.

زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ درباره عدم تشکیل ائتلاف مورد نظر آل سعود در منطقه گفت: عقب‌نشینی دولت‌های پاکستان، ترکیه و مصر از جریان عملیات «طوفان قاطعیت»، ائتلاف مورد نظر عربستان را متلاشی کرده و آل سعود را از رسیدن به اهداف مورد نظر باز داشت. فضای منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و داخلی عربستان آل سعود را به وضعیت ناگواری کشاند.

وی افزود: این فضای منفی در اثر اطلاع‌رسانی و افشاگری در مورد جنایات آل سعود علیه زنان، کودکان و به طور کلی غیرنظامیان یمن ایجاد شد. فضای جهان، «طوفان قاطعیت» را مشابه تجاوز اسرائیل به غزه می‌داند و این موضوع عربستان را بیشتر تحت فشار قرار می‌داد.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: اختلاف درون پوسته حاکمیت سعودی نیز یکی دیگر از دلایل عقب کشیدن عربستان از حمله همه‌جانبه به یمن است. آل سعود در بن‌بستی عمیق گرفتار شده و به دنبال راه برون‌رفت سیاسی از این بحران است. این به معنای پایان اقدام‌های سعودی‌ها در یمن نیست. فاز بعدی عملیات عربستان حمایت از گروه‌های تکفیری و القاعده در تعز، بیضا و عدن است. درباره مذاکرات سیاسی نیز، از تمام ظرفیت خود برای کنار زدن انصارالله و نیروهای انقلاب استفاده می‌کند.

زارعی در پایان و در مورد نقش ایران در پایان دادن به بحران یمن خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که مردم یمن این‌گونه مورد ظلم سعودی‌ها قرار بگیرند. ایران از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای حل بحران یمن و توقف عملیات سعودی استفاده کرد. ایران در یمن حضور فیزیکی نداشته و ندارد اما حمایت‌های معنوی خود را از مردم مظلوم این کشور دریغ نکرده است. طرح چهار ماده‌ای ایران که به سازمان ملل متحد ارائه شد، عربستان را با فشار بین‌المللی رو‌به‌رو کرد. در واقع نفوذ ایران، آل سعود را به حاشیه راند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز