خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی اجمالی به عملیات ارتش عراق در «الانبار»

عملیات آزادسازی الانبار در روز چهارشنبه، هشتم آوریل ۲۰۱۵ میلادی با نظارت مستقیم نخست‌وزیر عراق و با حضور نیروهای نظامی و مردمی آغاز شد.

نیروهای عراقی در نخستین روز عملیات موفق به آزادسازی چندین روستا در این استان شده و در ‌‌نهایت، در روزهای گذشته بر الرمادی تسلط پیدا کردند و در محوری دیگر برای آزادسازی فلوجه وارد عمل شدند.

الانبار بزرگ‌ترین استان عراق و نقطه تلاقی این کشور با اردن و سوریه است. این استان در غربی‌ترین بخش عراق واقع شده و نقطه‌ای راهبردی به شمار می‌آید. تروریست‌های داعش از ابتدای فعالیت خود در عراق، گوشه چشمی نیز به تصرف این بخش داشتند. پس از عقب‌نشینی نیروهای امنیتی عراق، بیش از ۹۰ درصد الانبار از جمله الرمادی به دست داعش افتاد.

عملیات الانبار، شمارش معکوس داعش

الانبار از چند جهت دارای اهمیت است. این استان، بزرگ‌ترین بخش تقسیمات کشوری عراق و محل زندگی عشایر اهل تسنن است. نکته دیگر، هم مرز بودن الانبار با عربستان، اردن و سوریه است. وجود عشایر در این استان، کمک بزرگی برای دولت مرکزی بوده و توطئه تسلیح خارج از نظارت بغداد را خنثی می‌کند. بنابر اعلام یکی از اعضای شورای استان الانبار، عملیات تسلیح ۱۰هزار نفر از عشایر زیر نظر این شورا و ارتش عراق در پایگاه الحبانیه آغاز شده است.

al anbar

موقعیت جغرافیایی الانبار

الرمادی به عنوان مرکز الانبار، مهم‌ترین شهر این استان است. پس از نبردهای فراوان میان نیروهای امنیتی و مردمی عراق با تروریست‌های داعش، کنترل این شهر به دست سربازان دولت مرکزی افتاد. با اینکه بخش‌هایی از حومه این شهر در دست تروریست‌ها باقی ماند، از دست رفتن الرمادی شکست سختی برای داعش بود. به همین دلیل تمام تلاش خود را برای پس گرفتن این شهر آغاز کردند. تروریست‌ها برای بازپس‌گیری مرکز الانبار به تمام راه‌های موجود متوسل شدند. یکی از این راه‌ها، استفاده از سلاح‌های شیمیایی بود.

پایگاه خبری «السومریه نیوز» به نقل از «فرحان محمد صالح» عضو شورای الانبار گزارش داد: عناصر تروریستی داعش پنجشنبه هفته گذشته با بمب‌های شیمیایی حاوی گاز کلر بخش‌هایی از الرمادی را مورد حمله قرار دادند. به گفته این مقام عراقی، در اثر استفاده از این سلاح‌ها، شماری از ساکنان این شهر دچار خفگی شدند.

یکی دیگر از محورهای عملیات الانبار، آزادسازی فلوجه است. در راستای همین هدف، نیروهای عراقی عملیات آزادسازی کرمه را آغاز و به سمت این شهر حرکت کردند. ارتش عراق با همراهی نیروهای مردمی و عشایر این استان به سمت کرمه در ۱۶ کیلومتری شمال شرق فلوجه حرکت کرده تا حلقه محاصره را تنگ‌تر کنند. عملیات آزادسازی کرمه از سه محور شمال، جنوب و شرق در حال انجام است. نیروهای عملیات بغداد به فرماندهی «عبدالامیر الشمری» نیز در این نبرد حاضر هستند.

تک‌تیرانداز‌های داعش یکی از معضلات نیروهای عراقی برای پیشروی در مناطق مختلف بوده و هستند. شبکه خبری «العالم» به نقل از «جبار الطائی» فرمانده تیپ ۱۷ نیروی زمینی عراق گزارش داد: نیروهای عراقی تجربه فراوانی برای مقابله باشیوه‌های مختلف تروریست‌ها در میدان نبرد کسب کرده‌اند، به این ترتیب آن‌ها ابتدا تک‌تیرانداز‌ها را از سر راه خود بر می‌دارند، سپس تیم‌های ویژه خنثی‌سازی بمب و مواد منفجره وارد میدان می‌شوند و بعد از آن، سایر واحدهای نظامی به سمت اهداف مورد نظر پیشروی می‌کنند.

کشف تسلیحات اسرائیلی در مخفیگاه داعش

نکته جالب در مورد عملیات الانبار، کشف مجدد تسلیحات ساخت رژیم صهیونیستی است. طی عملیات نیروهای عراقی در راستای آزادسازی کرمه در الانبار، خمپاره‌های ۶۰ میلیمتری ساخت اسرائیل در مخفیگاه داعش کشف شد. یافتن سلاح‌های اسرائیلی در مخفیگاه‌های داعش امر بی‌سابقه‌ای نیست. اواخر سال گذشته، در جریان عملیات عراق در منطقه بوغانم در شرق رمادی، سلاح تک‌‌تیرانداز ساخت اسرائیل و چند قبضه سلاح اروپایی در مخفیگاه داعش کشف شد.

خماره

تسلیحات کشف شده در مخفیگاه داعش

سرچشمه تسلیحات اروپایی و اسرائیلی که توسط داعش به کار گرفته می‌شود، هنوز مشخص نیست. امکان دارد که این تجهیزات‌‌ همان محموله‌های ریخته شده توسط هواپیماهای آمریکایی بوده یا از طریق دلا‌ل‌های سلاح منطقه به دست داعش رسیده باشد. در هر صورت، وجود سلاح‌های اسرائیلی در مخفیگاه داعش، قدمی در راستای اثبات استفاده ابزاری رژیم صهیونیستی از بنیادگرایان افراطی است.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۷۲۶۱۴