خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مقایسه بین ۲ عملیات عربستان در یمن

عملیات موسوم به «بازگشت امید» کمتر از یک روز پس از پایان طوفان به اصطلاح اراده عربستان آغاز شد.

این عملیات در روزهای ابتدایی، شامل حملاتی محدود‌تر نسبت به حملات قبلی بود اما پس از پیشروی انصارالله و ارتش یمن در استان‌های صنعا و تعز، آل سعود بر شدت حمله‌ها افزود.

تفاوت اصلی بازگشت امید و طوفان اراده، تعریف فاز سیاسی در کنار عملیات نظامی است. سعودی‌ها با مطرح کردن این ادعا که به تمام اهداف خود در طوفان قاطع رسیدیم، اعلام کردند که پایان عملیات معنی آتش‌بس نداشته و عملیات دیگری آغاز خواهد شد. عملیات جدید سعودی‌ها با طرح راه حل سیاسی همراه شد.

تلاش ریاض برای تثبیت پایه حکومت دست‌نشانده

عملیات جدید عربستان از دو بخش سیاسی و نظامی تشکیل شده است. فاز سیاسی عملیات کنونی، همزمان با طوفان قاطعیت آغاز شد. در واقع، خبر بیماری قلبی «عبدربه منصور هادی» و انتصاب «خالد محفوظ بحاح» به عنوان معاون اول و نخست‌وزیر کلید آغاز این عملیات است.

بحاح در حال حاضر به عنوان گزینه مشترک عربستان و مصر برای تشکیل دولت موقت یمن مطرح است. در واقع، گفت‌وگوی یمنی – یمنی که کلید حل بحران است، از نظر ریاض و قاهره معنی ندارد. این دو کشور به دنبال به دست گرفتن حکومت توسط یک مهره دست‌نشانده هستند. در کنار این، عملیات نظامی خود را برای در اختیار داشتن ابزار فشار بر گفت‌وگوهای احتمالی حفظ می‌کنند.

عربستان از یک طرف با حمله هوایی به مناطق مسکونی و مواضع تحت کنترل انصارالله، تلاش می‌کند تا مانع پیشرفت جریان انقلاب شود و از طرف دیگر، با پیش کشیدن مذاکره سیاسی سعی دارد که باب مذاکره را نیز باز گذاشته تا از راه دیپلماتیک برای تثبیت پایه حکومت دست‌نشانده کار کند. مذاکره سیاسی مورد نظر، برای عربستان راه فرار از بحران یمن نیز محسوب می‌شود. به طوری که در صورت ناکام ماندن در عملیات نظامی، فشار سیاسی را از دست ندهند.

عملیات بازگرداندن امید در گستره‌ای محدود‌تر از طوفان اراده آغاز شد. همانطور که پیش‌تر گفته شد، عربستان در کنار عملیات هوایی علیه یمنی‌ها تلاش می‌کند تا راه فشار سیاسی را باز نگه دارد اما پیشروی انصارالله و ارتش این کشور و تصرف قریب‌الوقوع تعز و مارب، عملیات آل سعود را گسترش داد. به طوری که بازگشت امید تبدیل به طوفان اراده‌ای دیگر شد. به گفته «احمد العسیری» سخنگوی نیروهای مسلح عربستان، نیروهای این کشور دو هزار و ۴۱۵ حمله هوایی در یمن انجام داده‌اند.

قتل‌عام مردم یمن به بهانه بازگشت امید

پادشاه عربستان در حالی لقب «خادم الحرمین الشریفین» را یدک می‌کشد که فرمان آغاز جنگ با کشوری مسلمان را صادر کرده است. جنگ در ماه جمادی‌الثانی آغاز شد و امروز که در ماه رجب که یکی از ماه‌های حرام است قرار داریم، همچنان ادامه دارد. بنابر آیه ۲۱۷ سوره مبارکه بقره، مسلمانان از جنگ در ماه‌های حرام منع شده‌اند. مگر زمانی که مجبور به دفاع از خود باشند. حمله عربستان به یمن نه تنها دفاع از خود نیست، بلکه نقض کننده صریح احکام اسلامی است.

آیت‌الله «مکارم شیرازی» در کتاب تفسیر نمونه (جلد۷، صفحه۴۰۹) در مورد این آیه می‌نویسد: تحریم جنگ در این چهار ماه یکى از طرق پایان دادن به جنگ‌هاى طویل المدة و وسیله‏‌اى براى دعوت به صلح و آرامش بود زیرا هنگامى که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صداى چکاچک شمشیر‌ها یا صفیر گلوله‏‌ها خاموش شود و مجالى براى تفکر و اندیشه به وجود آید، احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است. همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد آن پس از خاموشى تفاوت دارد و دومى به مراتب مشکل‌تر است، فراموش نمی‌‏کنیم که در دوران جنگ‌هاى ۲۰ ‏ساله ویتنام چه اندازه زحمت می‌کشیدند تا یک آتش‌بس ۲۴ ساعته در آغاز سال نو مسیحى یا مانند آن به وجود آورند، ولى اسلام براى پیروان خود در هر سال یک آتش‌بس چهارماهه اعلام می‌‌کند و این خود نشانه روح صلح‏‌طلبى اسلام است.»

بنابر گزارش مرکز موسوم به «دیده‌بان یمن» در حملات هوایی عربستان از آغاز تا ۳۰ آوریل ۲۰۱۵، هزار و ۳۶۰ نفر کشته و سه هزار و ۳۶۵ نفر از مردم این کشور زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش، شهر حجه مرکز استانی به همین نام در اثر حملات هوایی و موشک‌باران نیروهای سعودی به طورک کامل تخریب شده است. در نتیجه حملات هوایی و بمباران ناوچه‌های سعودی از طرف خلیج عدن، ۳۵ مدرسه، ۲۶ بیمارستان، ۲۵ مسجد، ۱۰ فرودگاه و ۱۰ منطقه باستانی به طور کامل تخریب شده است.

سخنگوی ارتش یمن تاکید کرده است که حمله به این کشور بیش از ۴۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرده و نیروهای مسلحی یمنی به این تجاوز پاسخ خواهند داد.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۷۳۸۱۶