خبرگزاری کار ایران

با اکثریت آرا؛

سنای آمریکا طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران را تصویب کرد

اکثریت اعضای سنای آمریکا به طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رای مثبت دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با رای اکثریت اعضای سنای آمریکا به تصویب رسید.

 طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با ۹۸ رای موافق در برابر یک رای مخالف تصویب شد.

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا با اعلام اینکه قانون‌گذاران با تصویب طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ توانسته‌اند قدرت را از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا سلب کند، مدعی شد که این اقدام باعث می‌شود نهاد قانون‌گذاری نیز نقش مهمی در روند مذاکرات هسته‌ای بازی کند.

«تام کاتن» سناتور ایالت آرکانزاس تنها رای مخالف در بررسی طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را اعلام کرد.

وی دلیل مخالفت خود را عدم پذیرش متمم پیشنهادی تبدیل توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به یک تفاهم بیان کرد.

مقام‌های کاخ سفید از جمله اوباما بار‌ها تهدید کرده‌اند که طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به دلیل ایجاد اختلال در روند مذاکرات هسته‌ای وتو می‌شود.

قانون‌گذاران آمریکا با طرح نظارت بر توافق هسته‌ای تصویب شده، می‌توانند در مهلتی ۳۰ روزه هر گونه توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را مورد رای‌گیری قرار دهند و در این مدت زمان اوباما اختیار لغو تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.

دست‌کم ۶۷ متمم درباره لایحه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پیشنهاد شده است که شماری از آن‌ها از جمله متمم پیشنهادی «مارکو روبیو» سناتور فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و همین‌طور تام کاتن مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ایران، با شکست مواجه شد.

«بن کاردین» سناتور دموکرات ایالت مریلند قبل از آغاز رای‌گیری گفت که متمم پیشنهادی «جان باراسو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت وایومینگ، به عنوان یکی دیگر از متم‌هایی که رد شد، مانند «قرص سم» در اجرای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است.

متمم پیشنهادی باراسو تضمین رئیس‌جمهوری آمریکا درباره عدم حمایت ایران از هرگونه اقدام تروریستی علیه این کشور یا شهروندان آن را خواستار بود که با ۵۴ رای مخالف در برابر ۴۵ رای موافق رو‌به‌رو شد.

کد خبر : ۲۷۵۶۰۹