خبرگزاری کار ایران

نشنال ژورنال گزارش داد:

اوباما درصدد انحراف تمرکز اعراب از ایران به سمت داعش

یکی از پژوهشگران آمریکایی گفت که کاخ‌ سفید در کمپ‌دیوید در تلاش برای تغییر تمرکز کشورهای عربی از ایران به سمت داعش است.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال ژورنال، «دیوید اوتاوی» پژوهشگر ارشد در حوزه خاورمیانه در مرکز تحقیقاتی «ویلسون» آمریکا گفت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور در صدد تغییر توجه سران کشورهای عربی در کمپ‌دیوید و شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به سمت داعش و سوریه است.

اوتاوی که به تازگی از دیداری ۱۰ روزه با مقام‌های ارشد در عربستان‌ سعودی بازگشته است، گفت که مقام‌های عربی به ویژه روی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا تاکید می‌کنند و بر این باور هستند که وی تصمیم دارد تهدیدهای دیگری مانند داعش را به اندازه تهدیدی که به زعم آنها از طرف ایران برای این کشور‌ها وجود دارد، جلوه دهد.

کری ملک‌ سلمان

وی گفت که سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نگران این هستند که آمریکایی‌ها آن‌ها را در تهاجم‌هایی که ائتلاف «طوفان اراده» به رهبری عربستان‌ سعودی در یمن انجام داده است، تنها بگذارند.

پژوهشگر ارشد آمریکایی با اشاره به عدم حضور «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان‌سعودی در کمپ‌دیوید، گفت که گمان نمی‌کنم تاکنون اختلافی در این حد به وجود آمده باشد. مقام‌های عربستان‌سعودی تا لحظه آخر منتظر ماندند و سپس اعلام کردند که پادشاه عربستان حضور نمی‌یابد. مشخص است که این اقدام به نوعی اعتراض و بی‌احترامی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان‌ سعودی نشانه‌هایی از نارضایتی خود را به اوباما نشان داده‌اند.

سران کشورهای عرب

اوتاوی گفت که کاخ‌ سفید تلاش می‌کند نظر موافق سران کشورهای عربی را در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ جلب کند، این در حالی است که کشورهای عربی این توافق را به ‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت خود محسوب می‌کنند و از این مورد وحشت دارند که اوباما بیش از اندازه بر دستیابی به این توافق متمرکز شده است. کشورهای عربی نمی‌خواهند که ایران توانایی هسته‌ای پیدا کند.

پژوهشگر ارشد آمریکایی تصریح کرد که هماهنگی میان اوباما و کشورهای عربی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ باعث می‌شود که اسرائیل به عنوان بلند‌ترین صدای اعتراض در منطقه نسبت به این توافق، در انزوا قرار گیرد.

 «جون آلترمن» مدیر برنامه خاورمیانه در «مرکز مطالعات استراتژی و بین‌الملل» آمریکا نیز با اشاره به عدم حضور شماری از سران کشورهای عربی در کمپ‌دیوید گفت: «تفاوت‌های بنیادی میان آن‌چه که به عنوان مشکل در این کنفرانس مطرح می‌شود و آن‌چه که آمریکا انجام می‌دهد، وجود دارد.»

سران کشورهای عربی بار‌ها از آمریکا خواستار تفاهم‌نامه دفاعی در برابر ایران شده‌اند و مقام‌های کاخ‌سفید نیز در موقعیت‌های مختلف این درخواست را غیرعملی اعلام کردند، اما از طرفی به صورت غیررسمی همواره حمایت خود را از کشورهای عربی در برابر ایران اعلام کرده‌اند.

به این ترتیب تاکید شدیدی بر فروش تجهیزات نظامی در کمپ‌دیوید به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و همچنین بحث استقرار سامانه موشکی دفاعی آمریکا در این کشور‌ها مطرح است.

آلترمن گفت که وعده‌های آمریکا درباره تجهیزات نظامی و سامانه موشکی به نوعی‌‌ همان «ضمانت آمریکایی» است.

 «راب مالی» مسئول هماهنگی در امور خاورمیانه، آفریقای‌شمالی و حوزه خلیج‌فارس نیز اخیرا گفت: «نوعی حس عدم شفافیت وجود دارد و به این ترتیب سران کشورهای عربی می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که آمریکا با آن‌ها است و در آینده نیز خواهد بود.»

وی افزود: «کشورهای عربی تنها می‌خواهند بشنوند که ما آن‌جا هستیم و به آن‌ها اهمیت می‌دهیم. این اصل مطلبی است که در کمپ‌دیوید اهمیت دارد.»

علاوه بر عربستان‌سعودی، سران کشورهای بحرین، عمان و امارات‌ متحده‌عربی نیز از حضور در کمپ‌دیوید سرباز زده‌اند و تنها سران کویت و قطر حضور دارند.

نشنال ژورنال نوشت که اوباما امیدوار است زمانی که کنفرانس کمپ‌دیوید برگزار می‌شود، بحث این‌که از شش عضو شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس تنها سران دو کشور حضور دارند، به میان نیاید.

کد خبر : ۲۷۶۹۸۶