خبرگزاری کار ایران

نشنال‌اینترست در حاشیه سقوط الرمادی و پالمیرا:

سیاست آمریکا در قبال داعش شکست خورده است

مجله آمریکایی نشنال‌اینترست نوشت سیاست خارجی آمریکا در برابر گروه تروریستی داعش به شکست انجامیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال‌اینترست، بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند سیاست خارجی آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش شکست خورده و تنها راه باقی‌مانده برای مقابله با این گروه تروریستی استراتژی مهارکننده است.

۱. آیا داعش به عقب رانده شده است؟

داعش به وضوح تصمیم به عقب‌نشینی ندارد. شاید شهر «تکریت» را در عراق و «کوبانی» را در سوریه از دست داده باشد، اما تصرف شهر «الرمادی» نشان از توسعه مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی در غرب عراق دارد و از طرفی سقوط اخیر شهر باستانی «پالمیرا» و همین‌طور «الطنف» در منطقه حمص نشان از پیشبرد اهداف رهبر این گروه در مرکز این کشور دارد.

سه پیروزی به دست آمده اخیر توسط داعش باعث شده‌ است این گروه به سلاح‌های پیشرفته‌تری دست یابد و علاوه بر این با هر پیروزی و تبلیغات گسترده در پایگاه‌های اینترنتی، این گروه به جذب نیروی محلی و شهروندان خارجی دیگر کشور‌ها ادامه می‌دهد.

داعش توئیتر

این در حالی است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های کاخ‌سفید بر این باور هستند که با حمله‌های جت‌های جنگنده این کشور و ائتلاف تحت رهبری آن و همکاری با نیروهای نظامی عراقی توانسته‌اند داعش را به عقب برانند.

۲. آموزش نظامی آمریکا به نیروهای نظامی عراق فاجعه‌بار بوده است!

اما نیروهای نظامی عراقی با قبول شکست در برابر داعش و فرار از شهر علاوه بر این‌که نشان دادند از توانایی و آموزش لازم برای مقابله با این گروه تروریستی برخوردار نیستند، شمار بسیاری از تسلیحات نظامی را نیز برجای گذاشتند.

مقام‌های آمریکایی اخیرا سقوط پالمیرا را عدم کفایت نیروهای نظامی عراقی عنوان کردند.

شماری از تحلیلگران خاورمیانه اظهار کردند نیروهای نظامی عراقی در حال حاضر نسبت به آن‌چه در درگیری سال ۲۰۰۳ از خود نشان دادند بسیار ناتوان‌تر شده‌اند، زیرا در آن زمان توانستند تا حدودی با نیروهای نظامی زمینی و هوایی آمریکایی به عنوان یکی از نیروهای نظامی توانمند در جهان مقابله کنند.

نیروهای هوایی آمریکا امروز در کنار نیروهای نظامی عراقی است و داعش به هیچ عنوان نمی‌تواند هم سطح نیروهای نظامی و هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۳ باشد، اما عملکرد نیروهای نظامی عراقی در درگیری‌ها نشان از آموزش ضعیفی است که این نیرو‌ها در دهه اخیر توسط آمریکا دریافت کرده‌اند.

۳. سوریه در مقایسه با عراق عملکرد بهتری در برابر داعش داشته است.

اما سوریه در مقایسه با عراق عملکرد بسیار بهتری از خود نشان داده است. این کشور با وجود حمایت کمتر هوایی جت‌های جنگنده، کند‌تر بودن انتقال تسلیحات از غرب و پایین‌تر بودن سطح آموزش نظامی نیروهای آن توانسته است داعش را در بخش‌های مشخصی نگه دارد و احتمال می‌رود این روند تحت رهبری «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و با وجود چهار سال درگیری‌های داخلی که قرار بود چند سال پیش به پایان برسد، ادامه پیدا کند.

اسد بشار

به عبارت دیگر دولت دمشق برخلاف دولت بغداد نه تنها مناطق تحت کنترل خود را در اختیار داعش قرار نداده است، بلکه تا حدودی بخش‌هایی را نیز از این گروه گرفته است.

واشنگتن در این میان تلاش کرده است نقش خود در درگیری‌های عراق و سوریه را مهم‌تر و حیاتی‌تر نشان دهد. به‌گونه‌ای که این ادعا به وجود آید که شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این دو کشور بدون کمک آمریکا تنها یک خیال واهی و غیرقابل دسترس است.

۴. چرا آمریکا برای شکست داعش به کمک ایران نیازمند است؟

بسیاری از تحلیلگران سیاسی اخیرا اعلام کردند شکست داعش بدون همکاری ایران به عنوان قدرتمندترین کشور در خاورمیانه به شدت نیازمند است.

از طرف دیگر واشنگتن مجوز استفاده از نیروی نظامی خود در عراق یا سوریه را از سنا و کنگره این کشور دریافت نکرده است و به این ترتیب مجبور است بر کمک شبه‌نظامیان در این دو کشور و نیز کمک ایران برای شکست داعش حساب باز کند و با توجه به اشتیاق آمریکا در دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای با ایران، باید تلاش خود را برای ایجاد یک همکاری در این زمینه بیشتر کند.

کد خبر : ۲۷۹۲۲۵