خبرگزاری کار ایران

نشنال اینترست:

فرصت «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» از دست رفت

مجله آمریکایی نوشت که با دخالت آمریکا، کانادا و انگلیس، فرصت دست‌یابی به خاورمیانه بدون سلاح‌هسته‌ای از میان رفت.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال انترست، فرصت تصویب طرح «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» با دخالت آمریکا، کانادا و انگلیس از بین رفت.

کنفرانس اخیر بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح هسته‌ای که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، پس از چهار هفته سخنرانی و مذاکره با دخالت آمریکا، ‌کانادا و انگلیس بدون نتیجه خاصی به پایان رسید.

بزرگ‌ترین طرح مورد توجه در کنفرانس منع اشاعه سلاح هسته‌ای طرح «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» بود که با شکست مواجه شد و در این میان انگشت اتهام به سمت کشورهای مخالف از جمله مصر به دلیل ایجاد برخی تغییرات و همچنین شمار دیگری از کشورهای عربی نشانه رفت.

یکی از موانع بزرگ تصویب طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، عدم رضایت رژیم‌صهیونیستی از این ایده بود و آمریکا به نیابت از اسرائیل تنها ناظر مذاکرات و سخنرانی‌ها در سازمان‌ ملل بود و به هیچ‌عنوان مشکلات موجود را در سخنرانی‌ها بیان نکرد.

هسته‌ای کاریکاتور

رژیم‌صهیونیستی از طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای هواداری نمی‌کند، زیرا طی چند دهه اخیر همواره تلاش کرده است موضوع هسته‌ای بودن خود را از ذره‌بین بین‌الملل و برنامه‌های منع اشاعه سلاح‌ هسته‌ای دور نگه دارد. مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که بحث سلاح هسته‌ای این رژیم تنها می‌تواند در زمینه «مسائل امنیتی منطقه» مورد بحث قرار گیرد.

مقام‌های اسرائیلی همچنین اعلام کرده‌اند که تنها در صورتی به پیمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای می‌پیوندند که اسرائیل با کشورهای عربی و ایران در صلح باشد و به نظر می‌رسد این موضع تنها برای گمراه کردن طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای باشد زیرا دولت اسرائیل دشمن قسم خورده ایران به شمار می‌رود و در این راه تصمیم قاطعی دارد و از طرفی به نظر نمی‌رسد کابینه جدید رژیم‌صهیونیستی سر سازش با فلسطینی‌ها و بالطبع با اکثریت کشورهای عربی را داشته باشد.

اسرائیل به طور کل با منع اشاعه سلاح هسته‌ای مشکل دارد و در این میان ایالات متحده به عنوان متحد بسیار نزدیک این رژیم، تلاش خود را برای ایجاد اخلال در روند تصویب چنین طرح‌هایی انجام می‌دهد.

9

به نوشته این نشریه، طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای از طرف دیگر برای دست‌یابی به یک توافق جامع برای محدود کردن و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران نیز هست. اگرچه ایران هیچ‌گاه تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای نداشته است، اما در صورتی که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به دست آید، آن‌گاه گامی بزرگ در دست‌یابی به یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای برداشته می‌شود.

ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است و یکی از قدرتمند‌ترین کشورهای خاورمیانه نیز به شمار می‌رود و این مطالب باعث می‌شود برنامه هسته‌ای این کشور بیش از پیش در معرض توجه قرار گیرد.

طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای یکی از مواردی است که ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به رغم اختلاف‌های موجود، بر سر آن توافق نظر دارند.

با این حال مایه تاسف است فرصتی که می‌توانست مانع از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در منطقه‌ای شود که در حال حاضر در بیشتر نقاط آن درگیری‌های شدیدی از جمله حمله‌های گروه تروریستی داعش و تلاش این گروه برای دست‌یابی به این سلاح‌ها وجود دارد، با کارشکنی شماری از کشور‌ها از دست رفت.

کد خبر : ۲۷۹۷۶۶