خبرگزاری کار ایران

دیلی‌پست:

آمریکایی‌ها معتقدند عراق تجزیه می‎شود

یک پایگاه خبری آمریکایی به نقل از برخی مسئولان پنتاگون، نوشت با توجه به پیشروی‌های گسترده داعش در سایه اختلافات فرقه‌ای و طایفه‌ای در عراق، این کشور تجزیه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری دیلی پست در مقاله‌ای با اشاره به پیشروی‌های اخیر داعش در عراق و سوریه، این پرسش را مطرح کرد که استراتژی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در زمانی‌که این گروه تروریستی بر مرکز بزرگ‌ترین استان در عراق و مهم‌ترین شهر راهبردی در سوریه تسلط یافته است، چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید نوشت: «خب، هیچ چیز جدیدی ندارد.»

چهار نفر از مسئولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دیلی‌‌پست گفتند که در دولت اوباما برای ایجاد هرگونه تغییرات جدی در استراتژی کنونی برای مبارزه با داعش مقاومت‌های شدیدی صورت می‌گیرد. این در حالی است که برخی در پنتاگون نسبت به مفید بودن رویکرد کنونی آمریکا در این نبرد تردید دارند.

این مقام‌ها افزودند که با این حال، اظهارات علنی دولت آمریکا نشان می‌دهد که رویکرد این کشور همچنان «سرکوب داعش و شکست نهایی» آن است ولی به نوشته دیلی پست، برخی‌ در پنتاگون معتقدند که هدف نهایی تنها «سپری کردن زمان» است.

یکی از این مسئولان که به طور خاص روی استراتژی نظامی این کشور پژوهش می‌کند، به دیلی‌پست گفت: «معتقدم که احساس آمریکایی‌ها می‌گوید که این جنگ، جنگ ما نیست و به همین دلیل باید تلاش ما تنها بر سرپوش گذاشتن بر اوضاع محدود شود. این نبرد طولانی‌مدت خواهد بود و بررسی آن در چارچوب مسئولیت‌های دولت بعدی آمریکا خواهد بود.»

این پایگاه خبری آمریکایی به نقل از یکی از این مسئولان خاطرنشان می‌کند که آمریکایی‌ها متوجه می‌شوند که استراتژی سیاسی جایگزین استراتژی نظامی می‌شود. افکار عمومی در آمریکا از اعزام نیروهای زمینی به عراق استقبال نمی‌کنند و نسبت به فساد داخلی در حکومت عراق سرخورده شدند، از این‌رو می‌توان گفت واشنگتن رویکرد جایگزین و روشنی در این‌باره ندارد.

یکی از این مقام‌های آمریکایی تصریح کرد که آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، یک پاسخ سیاسی است. دولت آمریکا تلاش می‌کند اقدامی را صورت دهد تا خود را از انتقادهای گزنده دور نگه‌ دارد. در این میان، برخی دیگر با صراحت بیشتر می‌گویند کسی حاضر نیست که وقت بیشتری را برای ایجاد جایگزینی دیگر صرف کند. مسئول دیگری در وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: «چه کسی می‌خواهد جسم بی‌جان یکی از سربازان آمریکایی به کشورش بازگردد یا زمانی بازگردد که قطع نخاع شده است؟ یا اینکه در پی عقب‌نشینی نیروها از میدان جنگ، توسط داعش اسیر شود؟»

دیلی‌پست تأکید کرد که افسران پنتاگون تاکنون هیچ استراتژی جایگزینی برای نبرد با داعش وضع نکرده‌اند و حتی ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده، اخیرا حملات هوایی خود در عراق را افزایش نداده است. حتی از زمانی که داعش شهر الرمادی، مرکز استان الانبار را به تصرف کامل خود درآورد، نیروهای ائتلاف روزانه تنها سه حمله هوایی صورت می‌دهند و در جریان آنها خودروها و مناطق درگیری را بمباران می‌‌کنند. در حالی‌که مقام‌های آمریکایی تأکید دارند که تنها در زمانی حملات هوایی را صورت می‌دهند که اطلاعات مفیدی درباره استحکامات داعش داشته باشند.

در همین چارچوب، مقام‌های پنتاگون به دیلی پست گفته‌اند که تاکنون حتی آن اصلاحات ضعیفی که در این رویکرد صورت گرفته، مخفی مانده است. «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه سفرش به سنگاپور، گفت با «تیمش» برای ارزیابی اوضاع عراق نشست تشکیل داده و ارتش آمریکا «نحوه اثربخشی این حملات» را بررسی می‌کند. وی در ادامه گفت که نمی‌توانم ماهیت سناریوهای دیگر را توضیح دهم با اینکه همکاران در حال بررسی کارکرد این حملات هستند.

از طرف دیگر، منتقدان فرماندهی مرکزی آمریکا که رویکرد نظامی این کشور در منطقه را بررسی می‌کند، می‌گویند که فرماندهان نظامی باید پیشنهادهای استراتژیک خود را علنا مطرح کنند و این پیشنهادها نباید اعزام نظامیان زمینی به عراق را شامل شوند.

دیلی پست در پایان گزارش خود نوشت که با اینکه مسئولان آمریکایی بر عراق متحد تأکید دارند ولی طبق گفته دو نفر از این مسئولان، بسیاری در آمریکا پیش‌بینی می‌کنند عراق با توجه به درگیری‌های طایفه‌ای و قومی در آن، «تجزیه می‌شود.»

کد خبر : ۲۸۰۶۶۶