خبرگزاری کار ایران

شکست حزب اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد که حزب «عدالت و توسعه» که از رئیس‌جمهور این کشور حمایت می‌کند، اکثریت خود را در پارلمان از دست داده است.

به گزارش ایلنا‏ به نقل از تلویزیون تی‌آر‌تی، درحالی که ۹۹ درصد آرا شمارش شده، حزب حاکم عدالت و توسعه تنها ۴۱ درصد آرا را به دست آورده است.

به این ترتیب حزبی که برای ۱۳ سال تحت هدایت اردوغان بلامنازع به نظر می‌رسید اکنون ممکن است برای تشکیل دولت به فکر ائتلاف باشد.

حزب چپ‌های دموکراتیک مردم (HPD) که از حمایت کردها برخوردار است، حدود ۱۳ درصد آرا را به دست آورده که بیش از ۱۰ درصد آرای لازم برای حضور در مجلس قانون‌گذاری ترکیه است. این حزب مدافع حقوق کردها برای اولین بار به پارلمان راه می‌‌یابد.

بر اساس این آمار که هنوز قطعی نمی‌باشد حزب عدالت و توسعه ۲۵۸، حزب جمهوری‌خواه خلق ۱۳۲، حزب حرکت ملی‌گرا ۸۲ و حزب دموکراتیک مردم ۷۸ کرسی از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به این نتایج، اردوغان ناچار خواهد شد که برنامه تغییر قانون اساسی را که به دنبال اجرای آن در صورت پیروزی انحصاری در انتخابات بود، کنار بگذارد.

برنامه تغییر قانون اساسی قرار بود اختیارات رئیس‌جمهور را در حکومت ترکیه افزایش دهد و این کشور را به یک نظام «ریاستی» تبدیل کند که در آن اختیارات اصلی اجرایی با شخص رئیس‌جمهور باشد.

برای تصویب این تغییر در پارلمان ترکیه، رجب طیب اردوغان به دو سوم آرای نمایندگان احتیاج داشت.

کد خبر : ۲۸۲۲۲۴