خبرگزاری کار ایران

نشست صلح یمن امروز در ژنو آغاز می‌شود

نشست صلح سازمان ملل برای یمن امروز کار خود را در ژنو با مشارکت طرف‌های یمنی آغاز می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز، نشست صلح یمن در ژنو امروز در حالی برگزار می‌شود که هنوز ابهاماتی درباره ماهیت و ترکیب هیئت‌های یمنی حاضر در آن وجود دارد.

هیئت دولت در تبعید یمن با «اسماعیل ولد الشیخ احمد علی» نماینده سازمان ملل در یمن توافق کرده است که هیئت‌های حاضر باید با هفت عضو و سه مشاور در این نشست‌های رایزنی حضور داشته باشند. این در حالی است که جنبش «انصارالله» اعلام کرده است که شمار اعضای هیئت‌های گفت‌وگو کننده باید بیشتر باشد.

یکی از مقام‌های دولت در تبعید یمن تأکید کرده است که هرگونه نقض در خصوص این توافق به عقب‌نشینی اعضای هیئت دولت از نشست‌ها منجر خواهد شد.

بر این اساس، در این نشست نمایندگان هم‌پیمانان انصارالله نیز از جمله «عبدالملک الحجری» دبیرکل حزب «الکرامه»، «عبدالسلام جابر» از جنبش «جدایی‌طلبان جنوب» و حامی انصارالله، «غالب مطلق» از جنبش جدایی‌طلبان جنوب، «محمد الزبیری» دبیرکل حزب «بعث سوسیالیست»، «حسن زید» دبیرکل حزب «الحق» حضور دارند.

هیات حزب «کنگره مردمی» به ریاست «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری پیشین یمن نیز متشکل از «ابوبکر القربی»، «عارف الرزقه»، «فائقه السید»، «قاسم سلام» و «شیخ ناصر» است.

از طرف دیگر، «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد در چارچوب تلاش‌‌هایش برای حل بحران یمن، روز گذشته با اسماعیل ولید الشیخ احمد و «عبداللطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار و گفت‌وگو کرد.

با کی‌مون و الزیانی در این دیدار ترتیبات تدارک دیده سازمان ملل برای نشست طرف‌های یمنی و نیز اوضاع معیشتی دشوار مردم یمن در سایه این جنگ خونین را مورد بحث و رایزنی قرار دادند.

گزارش‌های موجود حاکی است که هیئت انصارالله و دیگر گروه‌های یمنی، شامگاه یکشنبه با هواپیمای متعلق به سازمان ملل متحد وارد ژنو شد.

مذاکرات صلح یمن که قرار است از امروز به مدت سه روز برگزار شود، نخستین دیدار مهمی است که میان تمامی طرف‌های درگیر در بحران یمن صورت می‌گیرد.

بان کی‌مون که خود در بازگشایی نشست ژنو شرکت می‌کند، از طرف‌ها خواسته است تا بدون پیش‌شرط و با حسن نیت به ژنو بیایند.

دبیرکل سازمان ملل، پیش از این گفته بود که هدف از این نشست، پیدا کردن راهی برای آتش‌بس، برنامه‌ای برای عقب‌نشینی نیروهای حوثی‌ و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه است.

این در حالی است که نمایندگان احزاب و گروه‌های یمنی قبل از عزیمت به ژنو، تأکید کردند که توقف تجاوزات عربستان به یمن و لغو محاصره ظالمانه مردم این کشور مهم‌ترین و نخستین موضوعاتی است که در این نشست مطرح خواهد شد.

کد خبر : ۲۸۳۸۹۱