خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

فتوای وحشت‌آفرینان

مفتی‌های داعش در آستانه ماه رمضان، بار دیگر فتواهای عجیب و غریب صادر کردند. دستورات به اصطلاح مذهبی که به عنوان ابزاری برای جنگ و عملیات روانی تعبیر شده‌اند.

فتواهای عجیب و غریب جریان تکفیر و وهّابیت، سابقه‌ای به قدمت اندیشه‌های این جریان دارد؛ جهاد نکاح و فراخوان زنان برای حضور در مناطق اشغال شده توسط داعش شاید معروف‌ترین فتوای مفتی‌های داعش از زمان افتادن نام‌ آن‌ها بر سر زبان‌ها باشد.

ماه مبارک رمضان در پیش است و مفتی‌های داعش بار دیگر دست به کار شده و فتواهای جدید برای ساکنان شهرهای اشغال شده در عراق و سوریه صادر کردند. شیوخ تکفیری داعش در شهر الباب سوریه، ماه رمضان سال گذشته فتوایی صادر کردند که هر کس داعش را دوست نداشته باشد، روزه‌اش باطل است.

بر اساس فتواهای جدید مفتی‌های تکفیری، زنان در طول روز تا اذان مغرب حق خارج شدن از خانه را ندارند. پس از افطار و غروب آفتاب نیز تنها به همراه یکی از محارم خود می‌توانند از خانه خارج شوند؛ مغازه‌ها در شهرهای تصرف شده توسط داعش در دهه سوم ماه مبارک رمضان باید تعطیل باشند و هر کس نماز نخواند، روزه‌اش باطل است.

عملیات روانی داعش

طرفداران داعش، ماه رمضان را ماه «کشورگشایی» نامگذاری کرده‌اند؛ زیرا در آستانه این ماه در سال گذشته موصل را اشغال کردند. این افراد در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر مطالبی مبنی بر این منتشر می‌کنند که این ماه رمضان نیز فصل جدیدی در کشورگشایی دولت به اصطلاح اسلامی است.

رمضان از یک طرف دیگر نیز برای مسلمان‌نماهای داعش اهمیت دارد. دومین روز از ماه مبارک در سال گذشته هجری قمری، داعش اسم خود را از «دولت اسلامی عراق و شام» به «دولت اسلامی»تغییر داد. این گروه با انتشار یک فایل صوتی 19 دقیقه‌ای در اینترنت، تمام مسلمانان را به «هجرت» به مناطق تحت تصرف داعش دعوت و ابوبکر البغدادی را به عنوان خلیفه تمام مسلمانان جهان معرفی کردند.

wapo_syria

شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی تبدیل به عرصه فعالیت هواداران و اعضای داعش و سایر گروه‌های تکفیری شده است. عملیات روانی علیه مردم و ارتش عراق در این شبکه‌ها انجام می‌شود. این افراد با توئیت‌ها و پست‌های فراوان در شبکه‌های مجازی تلاش می‌کنند که روحیه مردم و نیروهای امنیتی عراق را تضعیف کنند. در این عرصه نیز مشاهده می‌شود که تروریست‌های داعش همانطور که قدرت رسانه و فیلم‌ را درست درک کرده‌اند، از فضای مجازی نیز در راستای اهداف خود بهره می‌گیرند زیرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همه‌گیر بودن آن در سطح مردم، شایعات و مطالب مورد نظر داعش به طور گسترده منتشر می‌شود و در صورت هوشیار نبودن مردم، می‌تواند تاثیر منفی مد نظر آن‌ها را نیز داشته باشد.

فتوایی برای جنگ

همانطور که پیش‌تر گفته شد، یکی از نگاه‌های موجود به فتواهای جدید داعش استفاده این گروه از آن به عنوان ابزار جنگی است. مدتی قبل تصاویری از حضور تروریست‌های داعش در مرز ترکیه و سوریه برای بازگرداندن مردم به شهرها منتشر شد. تصاویری جنجال برانگیز که جسارت داعشی‌ها برای حضور در مرزهای بین‌المللی مقابل چشم سربازان ارتش همسایه را نشان داد. از طرف دیگر، داعش در ماه رمضان سخت‌گیری‌های زیادی اعمال می‌کند. نمونه آن، به صلیب کشیدن نوجوان سوری به جرم «افطار بدون عذر شرعی» بود که وحشت زیادی در مردم این دو کشور ایجاد کرد. این‌گونه اعمال تاثیر منفی بر وجهه اسلام در جهان نیز گذاشت.

n00074349-r-b-000

برخی کارشناسان معتقدند که اقدام‌های داعش در آستانه ماه رمضان، نگه داشتن مردم در خانه‌ها و شهرها است تا بتواند در عملیات ارتش‌ و نیروهای مردمی عراق و سوریه علیه مواضع خود خلل ایجاد کند. آن‌ها اینگونه از ماه رمضان و اسلام برای مقاصد خود استفاده می‌کنند، در حالی که ارتش و نیروهای مردمی عراق به حکم آیت‌الله سیستانی با زبان روزه در میدان نبرد حضور دارند.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۸۴۳۳۲