خبرگزاری کار ایران

نشست صلح یمن در ژنو بی‌نتیجه پایان یافت

مذاکرات صلح یمن که با حضور نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای رسیدن به توافقی در مورد بحران این کشور در ژنو برگزار شده بود، عصر جمعه بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن، در سخنانی در ژنو اعلام کرد که آتش‌بس در یمن «به رایزنی‌های بیشتری نیاز دارد ولی تحقق آن به زودی امکان‌پذیر نیست.»

این مقام سازمان ملل در پایان رایزنی‌های طرف‌های یمنی در  ژنو که بدون نتیجه پایان یافت، اعلام کرد که در صورت برگزاری نشست‌های بیشتر، توقف هر چه فوری آتش‌بس ممکن خواهد بود. او حاضر نشد در مورد جدول زمانی آینده و اینکه آیا قرار است تاریخی برای ادامه گفت‌وگوها در نظر گرفته شود، جزییات بیشتری ارائه کند.

ولد الشیخ افزود که بدون هیچ تاخیری به نیویورک خواهد رفت تا گزارشی از این رایزنی‌ها را به «بان کی‌ مون» دبیر کل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه دهد.

وی افزود که این سازمان ملل نیست که باید تصمیم بگیرد که رایزنی‌های جدیدی انجام بشود یا نه، بلکه این موضوع به یمنی‌ها مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد که رایزنی‌های اخیر ی که در بازه زمانی دوشنبه تا جمعه برگزار شد، این تصور را تقویت کرد که «بستر مناسب» برای دستیابی به توافقی درباره آتش‌بس وجود دارد.

از طرف دیگر، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که هیات اعزامی «انصارالله» به نشست ژنو، در نامه‌ای به بان کی‌ مون، خواستار دیدار با او در سریع‌ترین زمان ممکن شده است.

در این نامه آمده است: «این هیات با موانعی مواجه شد که مانع از رسیدن آن به مذاکرات ژنو در موعد مناسب شد.»

هیات انصارالله در این نامه تأکید کرد: «این حق ما و حق ملت یمن است که بان کی‌ مون بخشی از وقت خود –حتی چند دقیقه کوتاه- را برای دیدار با این هیات اختصاص دهد همان‌گونه که چنین دیداری با هیات ریاض انجام شد.»

طبق این گزارش، از حدود چهار ماه پیش که ائتلاف عربی تحت سرکردگی عربستان سعودی حملات هوایی به یمن را آغاز کرد، بیش از یک هزار غیرنظامی کشته شده‌اند.

در همین حال، عربستان سعودی حملات تجاوزکارانه خود را به یمن ادامه می‌دهد و روز جمعه گزارش شد که دست‌کم سه غیرنظامی در حملات جنگنده‌های متجاوز کشته شدند.

 

کد خبر : ۲۸۴۹۱۴