خبرگزاری کار ایران

روزنامه روسی خبر داد:

احتمال پیشنهاد روسیه به ایران برای تحویل آنتی ۲۵۰۰ به جای اس ۳۰۰

یک روزنامه روسی نوشت، با لغو شکایت ایران از روسیه به خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰، تهران و مسکو قرارداد جدیدی را برای عرضه سامانه دفاع موشکی بهتری موسوم به آنتی ۲۵۰۰ به امضا خواهد رساند.

به گزارش ایلنا، روزنامه روسی «کمرسانت» به نقل از منابعی در کاخ کرملین بار دیگر این خبر را منتشر کرده است که مسکو، پس از عقب‌نشینی تهران از شکایتی که مطرح کرده است، احتمالا سامانه پدافندی آنتی ۲۵۰۰ را به جای اس ۳۰۰ به ایران می‌دهد.

همزمان در اول تیر ماه، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از قول «مرتضی سرمدی» قائم‌مقام وزارت خارجه ایران، نقل کرده است تهران و مسکو مشغول گفت‌وگو در مورد روش بازگشت ایران از شکایت مطرح شده علیه روسیه هستند.

ایران پیشتر در دادگاه بین‌المللی علیه روسیه، به دلیل تحویل داده نشدن سیستم اس ۳۰۰ که خریداری کرده بود، شکایت کرده بود.

«دمیتری مدودف» رئیس‌جمهوری پیشین روسیه، در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی به خاطر برنامه اتمی تهران، جلوی تحویل اس ۳۰۰ را گرفته بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، در پی تفاهم‌ها و توافق‌ها اولیه ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی، و نیز افزایش تنش روسیه با غرب، این دستور را لغو کرد.

گزارش‌ها در مورد تحویل سامانه پدافندی آنتی ۲۵۰۰ (سامانه ضدموشکی آلماز آنتی ۲۵۰۰ یا نام دیگر آن: اس ۳۰۰ وی‌ام)، پیشتر نیز منتشر شده بود.

در فوریه گذشته، «سرگئی چه‌مه‌زوف» رئیس شرکت صنایع دفاعی «روستک»، مجددا همین موضوع را بیان کرده و به خبرگزاری روسی «تاس» گفته بود موشک‌های ۲۵۰۰ به ایران تحویل داده خواهد شد. 

کمرسانت سامانه پدافندی آنتی ۲۵۰۰، را پیشرفته‌تر و جدیدتر از سامانه اس ۳۰۰ که بخش‌هایی از آن از چرخه تولید خارج شده، توصیف کرده است. 

سامانه آنتی ۲۵۰۰ در ادامه سامانه اس ۳۰۰ ساخته و از سال ۲۰۱۳ میلادی به خدمت گرفته شده است.

ایالات متحده و اسرائیل، در زمان لغو دستور پیشین برای تحویل اس ۳۰۰، مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند.

ولی روسیه می‌گوید سامانه پدافندی که می‌خواهد به ایران بدهد با اهداف تهاجی ساخته نشده و امنیت کشوری را به خطر نمی‌اندازد.

این موضوع خود در واکنش به ابراز نگرانی‌های چندباره تل‌آویو در مورد مسائل امنیتی ابراز شده است.

کد خبر : ۲۸۵۶۳۷