خبرگزاری کار ایران

اوباما: برده‌داری بخشی از «دی‌ان‌ان» تاریخی در آمریکا است

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی درباره تبعیض نژادی در آمریکا اظهاراتی صریح گفت و عنوان کرد برده‌داری بخشی از «دی‌ان‌ان» تاریخی دراین کشور است که از نسلی به نسلی منتقل می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، متذکر شد در آمریکا «نژادپرستی درمان نشده است. مسئله فقط به این مربوط نمی‌شود که در جامعه به زبان آوردن واژه "کاکاسیاه" نشانه بی‌ادبی باشد و این که دیگر کسی این واژه را به زبان نمی‌آورد، نمی‌تواند معیاری باشد مبنی بر اینکه دیگر در جامعه نژاد پرستی وجود ندارد».

کاکا سیاه لفظی توهین‌آمیز در خطاب قرار دادن آفریقایی – آمریکایی ها است. از این واژه در رسانه‌ها در آمریکا استفاده نشده و در صورت نیاز به گفتن خبری در مورد آن، باحرفی که با «ن» شروع می‌شود، از آن یاد می‌کنند.

اوباما در این گفت‌وگو خیلی صریح در مورد نژاد پرستی صحبت کرد و حتی واژه «نیگر/کاکاسیاه» را بر زبان آورد.

هفته گذشته در جریان تیراندازی به کلیسایی در «چارلستون» در ایالت کارولینای جنوبی ۹ آفریقایی – آمریکایی از جمله کشیش کلیسا کشته شدند. مهاجم  به این کلیسا از سوی رسانه‌های آمریکایی به عنوان فردی متمایل به «تعصب نژادی» و برتر بودن نژاد سفیدپوست معرفی شده است.

باراک اوباما در اظهارات خود افزود: «نژاد پرستی را نمی‌شود گفت چون در سطح عمومی دیده نمی‌شود، دیگر رفته است. جوامع یک‌شبه و ناگهانیاز چیزهایی که ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال پیش رخ داده است، پاک نمی‌شوند».

باراک اوباما که خود اولین رئیس‌جمهوری آفریقایی – آمریکایی ایالات متحده است، گفته از زمانی که از مادری سفیدپوست و پدری سیاه‌پوست به دنیا آمده، شاهد موج گسترده‌ای از بهبود وضعیت تبعیض نژادی در آمریکا بوده اما با این حال افزود که دوران برده‌داری در آمریکا هنوز بخشی از «د‌ی‌ان‌ای» تاریخی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

اوباما همچنین از «تسلط گسترده» انجمن ملی سلاح – NRA – بر کنگره ابراز ناامیدی کرده و گفته همین تسلط باعث شد پس از کشتار «سندی‌هوک» در سال ۲۰۱۲ و کشته‌شدن ۲۰ دانش‌آموز و شش کارمند مدرسه، نشود قانونی بهتر برای کنترل اسلحه، تصویب کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «درست پس از واقعه سندی‌هوک در نیوتاون (در ایالت کانکتیکات) و وقتی ۲۰ کودک شش ساله کشته شدند، کنگره آمریکا به واقع هیچ‌ کاری نکرد و بله، این حس انزجار بود که خیلی به آن نزدیک شدم. خیلی برایم بی‌زار کننده بود».

اوباما با تاکید بر احترام نسبت به شکارچیان و کسانی که از تیراندازی به عنوان ورزش استفاده می‌کنند و نیز شمار گسترده صاحبان سلاح در آمریکا گفت: «پرسش این جاست که آیا راهی هست که بتوان برخی رسوم مشروع را نگه داشت ضمن این که عقل جمعی را با آن تلفیق کرد که بتواند جلوی یک جوان ۲۱ ساله را بگیرد که حالا از چیزی خشمگین است و یا اصلا نژادپرست است و یا حتی تعادل سالم روانی ندارد و یک راست برود به یک مغازه و خود را مسلح کند و آسیب عظیمی به بقیه وارد کند.»

اشاره  اوباما به تیرانداز و عامل حادثه کلیسای چارلستون است. «دیلان استورم روف» متهم این تیراندازی، جوانی است که پیش از این حمله، مانیفستی با بیش از دو هزار و ۵۰۰ واژه و در نفرت از سیاه‌پوستان و اشاره به برتری نژاد سفید نوشته بود. 

کد خبر : ۲۸۵۶۴۱