خبرگزاری کار ایران

گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به عراق/۲

فتوای سیستانی، جهاد العامری/ حشد الشعبی‌ها از امنیت عراق می‌گویند

بیشتر گروه‌های زیر مجموعه حشد الشعبی، گروه‌های بی‌تجربه در امر جنگ نیستند؛ بلکه گروه‌هایی هستند که از زمان حکومت رژیم بعث با صدام مبارزه می‌کردند.

بالا گرفتن جنگ و تجاوز تروریست‌های اجاره‌ای داعش به خاک عراق، مسئولان دولت قبل را بر آن داشت که با بسیج نیروهای مردمی، «حشدالشعبی» را تشکیل دهند تا در کنار ارتش و پلیس مبارزه با تروریسم حضور موثر داشته باشند. مردم عراق به نیروهای مردمی خود اعتماد زیادی دارند.

حشد الشعبی

سازمان بسیج مردمی عراق پس از شعله‌ور شدن آتش تروریسم در شمال این کشور، به دستور «نوری المالکی» نخست‌وزیر وقت و بر اساس فتوای «آیت‌الله سیستانی» تشکیل شد. شخصیت‌های عراقی مهمی مانند «هادی العامری»، «ابومهدی المهندس» و «سید عمار حکیم» از جمله وزنه‌های سیاسی هستند که نامشان با بسیج مردمی گره خورده است. هادی العامری وزیر حمل و نقل دولت مالکی بود که پس از صدور فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی و فرمان نخست‌وزیر، کت و شلوار وزارت را از تن درآورد و لباس رزم با تروریست‌ها را بر تن کرد.

ابو مهدی نیز از شخصیت‌های سیاسی مشهور عراق است و سابقه نمایندگی مردم در پارلمان این کشور را نیز دارد. عمار حکیم نیز به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در صدر گروه‌هایی قرار دارد که در خط مقدم جنگ با تروریسم هستند.

حشد الشعبی، سازمانی رسمی و زیرمجموعه دولت عراق است. استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی در مبارزه با تروریسم، کمک زیادی به حکومت عراق کرده است. بیشتر گروه‌های زیر مجموعه این سازمان، گروه‌های بی تجربه در امر جنگ نیستند؛ بلکه گروه هایی هستند که از زمان حکومت رژیم بعث با صدام مبارزه می کردند و پس از اشغال عراق توسط نیروهای خارجی، به مبارزه با اشغالگران پرداختند. پس از پایان اشغال عراق، بیشتر این سازمان‌ها وارد فضای سیاسی شدند و سلاح‌های خود را زمین گذاشتند اما پس از تجاوز داعش به شمال عراق، بر اساس تکلیف شرعی و ملی خود به صحنه مبارزه برگشتند.

حضور نیروهای مردمی تنها در مناطق نبرد خلاصه نمی‌شود. نقش پر رنگ سربازان حشد الشعبی در حفاظت از اماکن مذهبی کاملاً مشهود و ملموس است. ورودی‌های حرم حضرت امیر (ع) در نجف توسط نیروهای مردمی، خادمان حرم و پلیس محافظت می‌شود و در کاظمین نیز به دلیل نزدیک بودن این شهر به پایتخت و حساسیت امنیتی، همین نیروها به حراست از حرم شریف امام جواد (ع) و امام موسی کاظم (ع) مشغول هستند.

در جاده‌های عراق و خصوصاً شاهراه‌هایی که به حرمین منتهی می‌شود، تصاویر شهدا و تابلوهای تبلیغاتی گروه‌های مختلف حشدالشعبی، ارتش و پلیس به چشم می‌خورد. این روند به درون شهرها نیز کشیده شده و بر در و دیوار شهرها نیز عکس شهدای مبارزه با تروریسم از نیروهای مختلف به چشم می‌خورد.

سرنشینان برخی خودروها به محض رسیدن به تصاویر شهدا یا فرماندهان حشد الشعبی، به صورت‌های مختلف ادای احترام کرده و صدای صلوات افراد از درون خودروهای بین شهری به وضوح شنیده می‌شد؛ نکته‌ای که کنجکاوی یک خبرنگار را تحریک می‌کند.

روایتی از سرباز حاج العامری

ادای احترام و علاقه مردم به شهدا و فرماندهان حشد الشعبی نکته‌ای بود که از ابتدای مسیر نجف تا بغداد ذهن من را به خود مشغول کرده بود. پاسخ سوال خود را از یک جوان ترکمن در مسیر «حی الخضرا» (منطقه سبز بغداد) تا کاظمین گرفتم. «محمدعماد البیاتی» راننده تاکسی، جوان شیعه عراقی و از ترکمن های آمرلی بود؛ وقتی سوالم را از وی پرسیدم با افتخار لبخندی زد و گفت که من سرباز حاج العامری هستم و در جنگ با تکفیری‌ها حضور داشتم.

 افتخار این جوان عراقی این بود که زیر پرچم بسیج مردمی برای کشورش جنگیده است. می‌گفت اکثر مردم عراق حشدالشعبی و فرماندهان آن را دوست دارند و تلاش می‌کنند که به هر صورتی به آن‌ها کمک کنند. وقتی از کمک‌های ایران برای مبارزه با داعش پرسیدم، بار دیگر لبخندی تحویلم داد و نام سردار «قاسم سلیمانی» را به زبان آورد و چند دقیقه‌ای راجع به رفاقت حاج قاسم و حاج العامری برای من صحبت کرد.

محمد عماد تلخی اشغال خانه توسط تروریست‌ها را به چشم دیده بود و قدر امنیت را به خوبی می‌دانست. وقتی از وی راجع به امنیت بغداد پرسیدم با غرور از رشادت همه سربازان عراقی در جبهه جنگ تعریف کرد. سربازان ارتش و نیروهای مردمی فارغ از دین و مذهب، برای آزادی عراق می‌جنگند اما برخی تلاش می‌کنند جنگ با داعش را جنگ میان شیعه و سنَی تعریف کنند.

محسن صالحی خواه – عراق - کاظمین

کد خبر : ۲۸۵۹۶۰