خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل از احتمال آتش‌بس در یمن خبر داد

سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه به کارکنان خود در یمن خبر داد که برای آتش‌بس احتمالی به منظور کمک‌رسانی به شهروندان یمن، آماده شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، یک مقام عالی‌رتبه‌ برنامه کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل با ارسال ایمیلی به کارکنان این نهاد در یمن، اطلاع داد که امکان کمک‌رسانی و آتش‌بس احتمالا از اولین ساعات روز جمعه (۳ ژوئیه) به وقت محلی ممکن خواهد شد.

در این پیام اینترنتی تاکید شده که «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، درحال پیگیری برای آتش‌بسی کوتاه به‌منظور اقدامات بشردوستانه است.

درحال‌حاضر «اسماعیل شیخ‌احمد» فرستاده‌ ویژه‌ سازمان ملل برای حل بحران یمن، در جده به سر می‌برد و در تلاش است مقامات سعودی را راضی کند که برای مدت کوتاهی حملات هوایی به یمن را متوقف کنند.

مقام ارشد سازمان ملل در ادامه تاکید کرده است که شهروندان یمن «در سراسر کشور» به کمک نیاز دارند.

در این پیام همچنین آمده است که بان‌کی‌مون و سازمان ملل امیدوارند که با موافقت مقامات عربستان سعودی، بتوانند به سرعت به کمک شهروندان آسیب دیده روند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که ۲۱ میلیون نفر در یمن به کمک‌های ضروری و فوری نیاز دارند. سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرد که ۸۰ درصد مردم یمن در وضعیت قحطی به‌سر می‌برند.

اقتصاد یمن وابسته به واردات است و عمده‌ آذوقه، دارو و سوخت این کشور از دیگر کشورها به یمن واردات می‌شد. عربستان سعودی بنادر اصلی یمن را بسته و هرگونه امکان عبورومرور کشتی‌های تجاری نیز متوقف شده است.

سازمان ملل متحد چهارشنبه‌ گذشته وضعیت بحران در یمن را «وضعیت قرمز» اعلام کرد. تا پیش از این تنها وضعیت شهروندان کشورهای سوریه، عراق و سودان جنوبی قرمز بود.

 

کد خبر : ۲۸۷۹۹۷